Influencer marketing: wat is de inzet van een vlogger waard?
Wat betekent de media-aandacht van vloggers voor je merk? Nederlands bekendste vloggers hebben een achterban waar je u tegen zegt. De media-aandacht die zij weten te creëren is enorm. Zo weet NikkieTutorials met haar kanaal in twee maanden tijd ruim negentien miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Zij heeft met haar video’s ook het grootste sociaal bereik. Over game-kanaal Yarasky verschenen de meeste berichten, met 185.742 vernoemingen op social media. Dit blijkt uit ons media-onderzoek.
Cijfers waar de meeste bedrijven niet van durven dromen. Gelukkig ontdekken steeds meer merken de waarde van bloggers en vloggers om hun producten te promoten. Zo maakt Albert Heijn al een tijdje gebruik van foodbloggers, heeft Wehkamp een kanaal met eigen vloggers en is nu ook Hunkemöller op zoek naar de perfecte vlogger om hun merk nog beter in de markt te zetten.
Yarasky gaat 24 uur livestreamen voor Make-A-Wish
Een mooi voorbeeld komt van Yarasky, één van Nederlands bekendste gamevloggers. Begin mei maakt hij bekend dat hij 24 uur gaat vloggen voor het goede doel: Make-A-Wish. Hij wil zoveel mogelijk geld ophalen om kinderwensen mee te vervullen. Vrijdag 6 mei om 12.00 uur is het grote moment dat de livestream start. Zijn collega vlogger SandDay houdt hem gezelschap. Yarasky geeft prijzen weg en speelt verschillende games. Ondertussen stimuleert hij zijn kijkers om geld te doneren, shirts te kopen en winnen verschillende kijkers prijzen. Op het hoogtepunt heeft de livestream 12.424 kijkers. Op 28 juni maakt hij het opgehaalde bedrag bekend: maar liefst 10.500 euro hebben zijn volgers gedoneerd. In zijn vlog is te zien hoe hij de cheque persoonlijk overhandigt op het Make-A-Wish kantoor. Op het moment van schrijven is deze vlog al bijna 67.000 keer bekeken.
Wat betekent deze media aandacht voor Make-A-Wish?
We onderzochten de mediaresultaten van vloggers in de maanden mei en juni. Yarasky zorgt voor een enorme piek in de berichtgeving. Gemiddeld verschijnen er in de maanden mei en juni dagelijks 3.100 berichten over de gamevlogger. Tijdens zijn 24 uurs livestream lag het aantal berichten op 43.000. In al deze berichten werd Make-A-Wish meegenomen. De PR-waarde voor Make-A-Wish komt daarbij neer op bijna 455.000 euro. Als klap op de vuurpijl wist Yarasky met deze actie een enorm sociaal bereik te genereren van maar liefst 5,7 miljoen social media gebruikers. Yarasky stimuleert naast zijn livestreamkijkers ook zijn volgers op Twitter door retweet en volg-acties te verspreiden.
De waarde van vloggers voor jouw merk
Zelf een miljoenenpubliek bereiken door het inzetten van een vlogger? Dan is het ten eerste erg belangrijk om te weten wie er invloedrijk is in jouw branche. Vervolgens is het ook belangrijk om na te denken over je doelen, zodat je bij afloop van de campagne een goede evaluatie kan maken.
Welke influencer past bij jou?
Hoe weet je welke influencer bij jouw merk past? Onderzoek welke invloedrijke personen er in je branche actief zijn. Met een media monitoring tool maak je snel en eenvoudig inzichtelijk welke auteurs in je branche actief zijn. Door een analyse te maken op auteurs met een hoge PR-waarde rollen de influencers er vanzelf uit. Zo blijkt uit het onderzoek dat Mascha van BeautyGloss en NikkieTutorials in de beautybranche invloedrijke vloggers zijn. Beautygloss werkt samen met verschillende merken, waaronder Andrélon en Blux Box.
Meet je successen
Wanneer je campagne ten einde komt, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat de samenwerking voor je merk heeft opgeleverd. Zorg dat je alle media aandacht rondom jouw campagne inzichtelijk maakt. Bekijk vervolgens of deze cijfers overeenkomen met je doelen. Wil je door inzet van vloggers meer impact creëren? Kijk dan naar de PR-waarde van de verschenen berichten van vloggers, maar ook reacties van volgers, het bereik, het sentiment en op welke andere media deze uitingen worden overgenomen. Wil je je reputatie opkrikken? Focus je dan op het sentiment van de berichtgeving rondom de campagne en bekijk welke top keywords in positieve en negatieve zin gebruikt worden. Door deze cijfers te rapporteren maak je snel inzichtelijk of de samenwerking de gewenste resultaten heeft opgeleverd en waar er optimalisatieslagen mogelijk zijn.
Vijf tips voor het inzetten van vloggers
Ben je overtuigd door de boost die vloggers aan jouw merk kunnen geven? Met deze tips haal je er het beste uit!
- Zorg dat je influencers goed in beeld hebt; de populariteit van vloggers komt en gaat, houd dus altijd goed in de gaten wie in jouw branche een influencer is en ben op de hoogte van potentiële talenten.
- Stel vooraf doelen; door vooraf doelen vast te stellen, is het voor jou en de vlogger duidelijk wanneer de samenwerking als succesvol wordt bestempeld.
- De kracht van herhaling; Yarasky heeft met zijn actie voor Make-A-Wish slim gebruik gemaakt van drie verschillende media momenten: het bekendmaken van de livestream, de livestream zelf en het bekendmaken van het uiteindelijke bedrag. Elk van deze momenten heeft zijn fans weer opnieuw getriggerd om zijn enthousiasme te delen en zo weer meer media aandacht te creëren.
- Creëer een crossmediale aanpak; vloggers werken voornamelijk online, maar staar je niet blind op het online aspect. Ga zelf ook aan de slag om crossmediale publiciteit uit je samenwerking te halen. Bijvoorbeeld in de vorm van een event waar de vlogger aanwezig is. Nodig hier de pers voor uit en laat de crossmediale publiciteit maar komen!
- Rapporteer; analyseer achteraf of de beoogde doelstellingen behaald zijn en deel dit met de vlogger. Vier successen met elkaar en signaleer kansen.
Make it count!
Het mag duidelijk zijn dat de invloed van vloggers absoluut niet meer te onderschatten is. Zowel voor commerciële als non-profit organisaties liggen er enorme kansen om je merk of dienst te promoten. Voor Make-A-Wish heeft dit tot prachtige cijfers geleid waar veel dromen mee in vervulling worden gebracht.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond