-

22 onmisbare tools voor marketing automation

Marketing automation komt met enorme beloftes op het gebied van conversie en leadgeneratie. Alleen is het speelveld van deze sector voor veel marketeers nog behoorlijk diffuus. Wat moet eigenlijk wel of niet tot dit gebied worden gerekend? Zakenblad Forbes noemt 22 softwarepakketten en diensten die bedrijven verder kunnen helpen. De lijst is niet compleet.

Blog/content management systemen

WordPress
Wordpress behoeft nauwelijks nog introductie. Het is het populairste CMS op de markt, open source en dus gratis, en met een groot aanbod van plug-ins. Ook professionele bedrijven van formaat maken er gebruik van. (Emerce trouwens ook)

Joomla
De nummer twee, aanpasbaar voor iedere wens, en net als WordPress gesteund door een grote groep ontwikkelaars die ook bereid zijn om vragen te beantwoorden.

Drupal
Dit open source CMS is wat veelzijdiger, omdat je er naast blogs ook bedrijfstoepassingen mee kunt maken. Heel wat populaire sites draaien op Drupal.

Landing pagina’s en leadformulieren

Unbounce
Met Unbounce bouw je landingspagina’s zonder al te veel IT-kennis. De software is daarnaast in staat om die pagina’s ook te testen (volgens de A/B formule).

Ion Interactive
Een alternatief voor Unbounce. De makers claimen conversies van meer dan 50 procent, wat de software ook laat zien via analytics. Ook hier zijn testmogelijkheden voorhanden.

Wishpond
Landingspagina’s bouwen voor dummies, maar dan met sjablonen. Die je vervolgens kunt uitbreiden met invulformulieren.

Contact en lead management

Eloqua
Met deze oplossing kun je leads rangschikken naar relevantie, dan wel de conversie verhogen.

Salesforce
De grootste naam in contact management. Duur? Nou nee, voor vijf dollar per maand kun je al aan de slag, maar dat hangt wel van je wensen af. Salesforce is meer dan een CRM, je kunt je contacten ook via sociale media volgen. Daarnaast zijn er veel extenties om marketingtaken te verrichten.

Nimble
Een goed hulpmiddel om je bestaande klanten te volgen. In feite biedt het een soort helikopterblik van al je relaties die veel handelingen automatiseert.

Zero CRM
Ideaal voor kleinere bedrijven en freelancers, en gratis tot drie gebruikers. Qua opzet lijkt het veel op Salesforce.

E-mailmarketing

Aweber
Software om automatisch e-mail naar je volgers te sturen, aan de hand van diverse criteria. Het is vooral gericht op kleinere bedrijven en kent verschillende importmogelijkheden.

MailChimp
MailChimp is een populair e-mail pakket voor met name kleinere bedrijven, met aardig wat geautomatiseerde functies voor zogenoemde e-mail blasts en analyses.

Sociale media (monitoring)

HootSuite
Als je op meerdere sociale netwerken actief bent, is Hootsuite de beste keuze. Je kunt feeds van verschillende bronnen volgen, maar je kunt ook berichten klaarzetten om te plaatsen op Twitter, Facebook en anderen.

Sprout Social
Geen familie van het Nederlandse Sprout. Het is een pakket voor het beheer van meerdere sociale media accounts.

SocialMention
Een gratis hulpmiddel om op sociale media te volgen wat mensen zeggen over je bedrijf of je product, of over de concurrentie.

Scoop.it
Een publicatietool voor bedrijven die geen marketingafdeling hebben. Je kunt er content mee opsporen en bewerken en weer publiceren.

SEO en optimalisatie

Google Analytics
Waarschijnlijk reeds de pijler onder je huidige SEO activiteiten. Het vergt weinig moeite om het aan je website te koppelen en verschaft inzichten waarover iedere sitebeheerder zou moeten beschikken.

UberSuggest
Een gratis dienst die helpt om alternatieve trefwoorden te vinden waarmee je site iets hoger in de zoekresultaten komt.

All-in-one marketing automation software

Hubspot
Net zo goed als je all-in-one printers hebt, bestaan er ook hulpmiddelen waarmee je ongeveer alles kunt doen op het gebied van online marketing: of het nu bloggen is of e-mailmarketing. De grote kracht van Hubspot is zijn analytics.

InfusionSoft
Een robuust platform met veel mogelijkheden, zoals het beheer van geautomatiseerde e-mail campagnes.

ThriveHive
Ook weer een manusjes van alles, met sociale profielen, e-mail marketing en websitebeheer.

Marketo
Minstens zo bekend als Hubspot, en verkrijgbaar voor verschillende tarieven, zoals het Spark en Select plan (respectievelijk basis en uitgebreid).

Deel dit bericht

5 Reacties

Dick

Hoewel ik sommige pakketten leuk gevonden vind en best toe wil geven dat er een aantal geautomatiseerde processen in zitten die het werk van bepaalde marketeers versnellen/vergemakkelijken; moet ik concluderen dat dit artikel uiteindelijk slechts de term “marketing automation” doet verwateren.
Een hoop systemen willen gewoon op de term meeliften ondanks dat ze zelfs in de verste verte maar amper data en logica bij elkaar brengen om de marketingactiviteiten te automatiseren.
Als alles in de silo blijft zitten waarin het geïnitieerd is heb je een leuk “geautomatiseerd” proces, maar automated marketing; nee. Update die term op zijn minst.

Hans Smellinckx

@Dick, kan je gevoel wel onderschrijven. De term marketing automation wordt snel verward met online marketing tools en er is zoveel meer waar marketeers vandaag mee worstelen en dat gaat van offline marketing tot stock beheer zelfs. De meeste tools focussen hoofdzakelijk op online processen en missen soms wel eens de multi-channel boot. Wij proberen dat met http://www.mooose.be veel breder te trekken en alle processen van een marketeer te optimaliseren.

Rudi

Fijne opsomming van online systemen!

Voor jullie misschien een klein detail, voor ons als software makers een heel groot punt “open source en dus gratis” is niet juist, wordpress is inderdaad gratis commercieel te gebruiken. Maar open-source betekend alleen dat je gratis de broncode/werking van het product mag bekijken. Het (commercieel) gebruik, aanpassingen en toepassing zijn bij ieder project omschreven in de licentie voorwaarden zoals ieder ander stuk software.

Dennis Koorn

Net heb ik een ander artikel gelezen over Marketing Automation tools en daar kwamen hele andere namen van leveranciers in voor. En die vond ik nog beter passen bij de definitie Marketing Automation. Een CMS als WordPress, joomla of drupal kun je toch geen Marketing Automation noemen……? Vreemd rapport van Forbes….

In Nederland komen we een aantal grote spelers op het vlak van Marketing Automation tegen zoals bijvoorbeeld SAS, Sitecore, Oracle, IBM, Pitney Bowes, Sellegent en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Al deze leveranciers bieden complete platformen aan voor Marketing Automation. En zijn veelvuldig in gebruik in het Nederlandse bedrijfsleven.

In dat andere artikel over Marketing Automation tools op deze site komen nog een aantal MKB spelers voor.

Guilherme Dias

Ze zijn erg goed!
Saiba sobre o Quero Recuperar meu Dinheiro de um Consorcio Cancelado, Sao Paulo – SP

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond