-

Amazon schetst toekomst voor dronebezorging

Terwijl op de meeste plekken pas op zeer kleine schaal wordt getest met bezorgdrones, schetst Amazon alvast de toekomstdroom. In een recent toegekend patent laat het bedrijf zien dat het denkt aan gebouwen die lijken op bijenkorven. Van daaruit vliegen de drones dan met alle webwinkelpakketjes richting de klant.

Of de pakketjes van webwinkels in de nabije toekomst per drone worden afgeleverd, is nog altijd een vraag. De één ziet het als een grote grap, voor de ander is het een serieuze bezorgoptie. Algemeen bekend is dat in ieder geval Amazon één van de grootste voorvechters is op dit vlak. Niet alleen in de VS, ook in Europa denkt het op den duur drones de lucht in te sturen. Afgelopen mei opende het nog een onderzoekscentrum in Frankrijk en Engeland om ermee te experimenteren.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Bijenkorven voor in de stad

De logische vraag is hoe Amazon zich die dronebezorging voorstelt. Een deel van het antwoord is te vinden in een recent toegekend patent. Het patent, aangevraagd in 2015, beschrijft een aantal hoge gebouwen met op iedere verdieping een landingsplek voor een drone. Zodra een order in het magazijn is ‘gepickt’ wordt het pakketje door een robot of andere machine overgedragen aan de drone. Vervolgens wordt het apparaat buiten klaargezet voor vertrek. De bedoeling is dat een pakket dan binnen dertig minuten in huis is.

Zo’n bijenkorf – want daar doet de constructie toch aan denken – zou met name een alternatief moeten zijn voor de grote pakhuizen aan de rand van steden. Voor die enorme gebouwen is midden in de stad meestal geen plek of de benodigde hoeveelheid grond is erg kostbaar. Met de oplossing in de hoogte denkt Amazon makkelijker een plekje te bemachtigen in dichtbevolkte gebieden. Voor de bevoorrading van een stad hoeft Amazon alleen nog maar de eigen drone-centers te voorzien van de meest verkochte goederen. Vanaf daar doen de drones het verdere werk. Dat zou een hoop kunnen schelen in de bezorgkosten.

Afbeelding: links één van de buitenaanzichten uit het patent, rechts een dwarsdoorsnede van een (ander) cilindervormig gebouw

Toekomstschets

Het lijkt onwaarschijnlijk dat Amazon bij ieder huis afzonderlijk gaat bezorgen. Op veel plekken is het simpelweg onmogelijk een luchtruim te vullen met vliegmachines. Het zou dus zomaar kunnen dat Amazon hoopt op den duur over genoeg kluiswanden of andere centrale afhaalpunten te beschikken dat de drones daar hun pakketjes afleveren. Zo beschikt de retailer al een aantal jaar over een netwerk van pakketkluizen op openbare plekken – zowel in de VS als Europa. Eind juli werd bekend dat het nu ook speciale kluizen neerzet in appartementencomplexen. Deze ‘Amazon Hubs’ worden op dit moment alleen geplaatst in de VS. Andere retailers kunnen ze ook gebruiken.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Een toegekend patent zegt uiteraard niets over de haalbaarheid van een plan. Er zitten natuurlijk nog genoeg haken en ogen aan deze toekomstschets. Wel maakt het duidelijk dat Amazon zoekt naar nieuwe oplossingen voor de opslag en logistiek van producten. Het aantal patenten dat de afgelopen jaren is aangevraagd, onderschrijft dit ook. In 2016 vroeg het bedrijf er al 78 aan. Vijf jaar eerder waren dat er nog maar 24. Deze maand kreeg Amazon nog een patent toegekend voor een speciale trein die te gebruiken is als rijdend pakhuis. De stoet aan wagons is daarnaast een vliegdek en onderhoudsplaats om drones te inspecteren en repareren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hans Elshout - S&H Productfulfilment BV

“Voor de bevoorrading van een stad hoeft Amazon ALLEEN NOG MAAR de eigen drone-centers te voorzien van de meest verkochte goederen. Dat zou een hoop kunnen schelen in de bezorgkosten.”

Dit is nu juist het probleem met ‘oplossingen’ zoals dit. De kosten en risico’s voor opslag en beheer van die verschillende locale voorraden zijn een veelvoud van de besparing en het voordeel. Hierdoor blijven deze luchtbespiegelingen altijd toekomstmuziek. Of alles zou 3-d geprint moeten kunnen worden, hetgeen ook al zo’n onhaalbare bespiegeling is.

Het enige leuke aan dit soort trajecten zijn de spin-offs waartoe ze kunnen leiden die wellicht wél haalbaar zijn.

Hessel Visser

Geachte heer Elshout, beste Hans,
Heeft u het artikel ‘Topsector leidt niet tot vernieuwend ondernemerschap’ al gelezen? (Zie http://www.logistiek.nl/ketensamenwerking/nieuws/2017/8/topsector-leidt-tot-weinig-vernieuwend-ondernemerschap-101157620 ). Misschien is dat wel de grootste uitdaging voor de Nederlandse logistieke sector. U heeft het over onhaalbare bespiegelingen. Het wordt tijd dat Nederland ‘Out-of-the-box’ gaat denken en doen. Gelukkig is Jong Logistiek Nederland daar wel actief mee bezig. Zie hun congres: JONG LOGISTIEK NEDERLAND GAAT OUT OF THE BOX! https://jonglogistiek.nl/10048/jong-logistiek-nederland-gaat-out-the-box

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond