Betalen voor nieuwsbrief: Revue lanceert nieuwe functie
E-maildienst Revue lanceerde een functie voor betaalde nieuwsbrieven. Anders dan gebruikelijk betaalt de ontvanger in zo’n geval een periodiek bedrag aan de maker van de e-mailberichten. De stap, waar oprichter Martijn de Kuijper vorig jaar al naar hintte, sluit naadloos aan bij de trend van contentcuratie.
Het is een op het eerste oog opmerkelijke zet, zo geeft het bedrijf zelf toe. Iemand een betaald abonnement laten afsluiten op een nieuwsbrief gaat tegen de standaard in. Toch zou e-mail zich uitstekend lenen als kanaal voor een abonnementsservice. De zichtbaarheid van e-mail is over het algemeen zeer groot, mensen besteden er toch al een groot deel van hun tijd. De strijd om aandacht is er dus een stuk minder hevig dan bijvoorbeeld op een gemiddelde timeline.
Betalen voor filteren van het web
De makers van deze vaak persoonlijke nieuwsbrieven leveren in de e-mails doorgaans expertise, verzamelen de in hun ogen goede content en voorzien die van commentaar. Ze filteren als het ware binnen een een bepaald onderwerp de stroom aan online content. De makers hiervoor belonen zorgt ervoor dat de aandacht niet hoeft te verschuiven naar metrics als paginaweergaves. In plaats daarvan kunnen ze zich reclamevrij op kwaliteit blijven richten, aldus Revue.
Het gaat wellicht wat ver om van een sterke opmars te spreken, maar de e-mail als betaalde abonnementsdienst doet in ieder geval gestaag zijn intrede.
Misschien wel het bekendste voorbeeld is de nieuwsbrief van Ben Thompson, Stratechery. Zeker in de techindustrie is het één van de grote namen als het gaat om de analyse en voorspellingen over ‘de business’ achter technologie en media. Thompson, eerder werkzaam voor Apple, Microsoft en Automattic, stuurt zijn visies toe in een gratis wekelijkse e-mailupdate. De extra analyses die hij drie keer per week verzendt kosten tien dollar per maand. De auteur kan inmiddels leven van de inkomsten die hij met zijn meer dan duizend edities heeft gegenereerd.
Thompson is zeker niet de enige die al enige tijd abonnementsgeld vraagt voor zijn nieuwsbrief. Voor vijftien dollar per maand stuurt de Bill Bishop zijn bekende commentaren bij het nieuws uit China, Hotpod behandelt al enkele jaren de ontwikkelingen rondom podcasts. De journalist Robin Wauters verspreidt zijn technieuws via de inbox.
Behoefte aan kwaliteitscontent groeit
Dat nog meer e-maildiensten hierop gaan inspelen lijkt dus zeer waarschijnlijk. Substack deed niet zo lang geleden hetzelfde. Het bedrijf van één van de oprichters van chatapp Kik richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van websites, maar kreeg na verloop van tijd door dat met name auteurs behoefte hebben aan tools om via e-mail content uit te geven. Hij heeft zich daarbij naar eigen zeggen goed laten inspireren door Stratechery.
Enkele maanden terug maakte het bedrijf de dienst om een abonnementsservice te starten voor een breder publiek beschikbaar. Juist nu zou hier volgens de makers grote behoefte aan zijn. Mensen raken vertrouwd met het betalen voor online content en de behoefte aan kwaliteit neemt toe. Facebook en andere grote platformen laten mediagebruikers slechts onbevredigd achter. E-mail leent zich er daarentegen goed voor om selectief te zijn.
Revue heeft dan ook het doel om een netwerk van nieuwsbrieven te worden. Op zo’n plek vindt iedereen de content die door experts als goed is aangemerkt. In een interview met Emerce hintte oprichter Martijn de Kuijper vorig jaar al op de komst van een betaalfunctie. Ook speelde hij met het idee om de mogelijkheid te geven gesponsorde content op te nemen. Die inhoud moest dan wel “highly curated” zijn om het kwaliteitsniveau niet te schaden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond