Big Data een van de hoekstenen van de digitale transformatie
Negenentachtig procent van de ondervraagden in een nieuw wereldwijd onderzoek van Accenture beschouwt Big Data als ‘zeer belangrijk’ of ‘uiterst belangrijk’ voor de digitale transformatie van hun bedrijf. 82 procent is het erover eens dat Big Data een waardevolle bron voor hun bedrijven is.
Accenture vroeg het specifiek aan verantwoordelijken met een C-functie op gebied van onder andere technologie, data, analytics en marketing.
Het bedrijfsleven staat voor een omschakelpunt waar in plaats van alleen praten over de potentiële resultaten die behaald kunnen met Big Data, er reële voordelen worden verwezenlijk.
Een voorbeeld betreft een Japanse telecommunicatieprovider die, door het gebruik van anonieme klantkenmerken en geolocatie-gegevens, consumentenorganisaties een platform biedt om zich in real time met mobiele advertenties tot veelbelovende klanten te kunnen richten. Ook een Brits nutsbedrijf verwerkt gegevens in real time via sensors in waterleidingen, om beter te kunnen anticiperen en sneller te kunnen reageren op lekkages en ongunstige weersomstandigheden.
Bedrijven die geen oplossingen voor Big Data implementeren, missen volgens Deloitte een mogelijkheid om hun data om te zetten naar groei en een betere concurrentiepositie.
Opvallend is dat de meeste directieleden best tevreden zijn over de implementatie van Big Data projecten. Ze gebruiken de gegevens om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te verkrijgen, en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Men bereikte ‘aanzienlijke, tastbare zakelijke resultaten’.
De respondenten laten ook weten dat ze bij het implementeren van Big Data in hun organisatie tegen uitdagingen liepen: veiligheid en gebrek aan de bekwaamheid om Big Data te implementeren. Verder werd genoemd: integratie in bestaande systemen.
Het onderzoek toont verder aan dat grote bedrijven met een jaaromzet van meer dan 10 miljard dollar Big Data anders benaderen dan kleine bedrijven met een lagere jaaromzet dan 500 miljoen dollar: 67 procent van de directeuren van grote bedrijven zien Big Data als buitengewoon belangrijk.
Bronnen van gegevens en Big Data technologieën fluctueren volgens Accenture voortdurend. Bedrijven moeten leren alert te blijven en op een slimme manier mogelijkheden aan te grijpen die ontstaan door bijvoorbeeld zich ontwikkelende technologieën.
Vaardigheid in de toepassing van Big Data is niet voor niets een van de grootste uitdagingen. Vierenvijftig procent van de directeuren zei dat hun bedrijf al interne technische trainingsmogelijkheden voor hun medewerkers heeft ontwikkeld. De meeste organisaties halen ook expertise van buiten; slechts vijf procent van de ondervraagden zei dat hun bedrijf alleen interne hulpbronnen voor hun big date implementaties gebruikten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond