Conversie verhogen in mobile b2b-commerce: hoe headless Commerce en PWA je helpen
Mobile commerce groeit hard, juist ook in de B2B-branche. Het behalen van optimale conversie op mobiel is dus heel belangrijk. Twee snel aan populariteit winnende toepassingen spelen in op die behoefte: headless commerce en progressive web app (PWA).
De impact van mobiel op B2B is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Uit een onderzoek van Google in samenwerking met de Boston Consulting Group (BCG), blijkt dat in 2017 al meer dan veertig procent van de omzet binnen toonaangevende B2B-organisaties nu voortkomt of wordt beïnvloed door mobiel. Vijftig procent van de B2B-zoekopdrachten werd toen al uitgevoerd op een smartphone. Volgens de onderzoekers zou dat in 2020 al zo’n zeventig procent moeten zijn.
Conversie in mobile commerce
Het spreekt voor zich dat ook de mobiele customer journey binnen B2B een steeds crucialere rol gaat spelen. Wie de trends in mobile commerce een beetje op de radar heeft, zal de termen headless commerce en progressive web apps (PWA’s) dan ook ongetwijfeld voorbij hebben horen komen. Het zijn dé nieuwe beloftes in het mobiele handelsverkeer, en dat is niet voor niets het geval. Door toepassing ervan kan namelijk veel winst behaald worden op het gebied van conversie. Wat houden deze toepassingen in?
Progressive web app
De progressive web app (PWA) is een oplossing die je in staat stelt op mobiel te kunnen concurreren met mobiele apps op gebied van snelheid, functionaliteit en beleving. Een PWA is namelijk een website die zich voordoet en gedraagt als een mobiele app, zonder dat de gebruiker daarvoor eerst een app hoeft te downloaden.
Dankzij PWA’s hoeven e-commercebedrijven dus niet langer voor allerlei verschillende besturingssystemen native apps te ontwikkelen. De PWA is gewoon via de browser toegankelijk, waardoor hij op verschillende besturingssystemen kan draaien en niet aan één specifieke app store verbonden is. Bovendien verhoogt deze makkelijke toegankelijkheid het bereik aanzienlijk ten opzichte van de gewone app.
Omdat de PWA-content gedeeltelijk op het mobiele apparaat wordt gedownload, ontstaat een betere én snellere gebruikerservaring dan bij een traditionele website met enkel een responsief ontwerp. PWA’s bieden dus de meeste voordelen van native apps – zoals snelheid en de mogelijkheid van offline gebruik en het verzenden van pushmeldingen – en houden tegelijk de nadelen buiten de deur.
Headless commerce
Met een headless commerce-platform, is de front-end (de ‘head’) losgekoppeld van de backend. Het is dus een platform voor contentmanagement (producten, blogs, klantbeoordelingen etc.) zonder front-end userinterface. Het CMS wordt met API’s verbonden met de front-end van verschillende touchpoints. Eén van de grote voordelen hiervan is wendbaarheid. Zowel de front-end als de daarin aangeboden functionaliteiten kunnen dankzij headless commerce continu worden aangepast aan de behoeften van de klant en aan toekomstige nieuwe ontwikkelingen.
Bovendien stelt het headless platform je in staat om je klanten op elk touchpoint (en dat zijn er tegenwoordig nogal wat; van mobiel tot desktop en van smart voice assistents tot instore interfaces) een optimale maatwerkbeleving te bieden. Geen one size fits all responsive plaatje dus, maar voor elk touchpoint een eigen micro-template om een optimale klantbeleving te garanderen.
Ook garandeert headless commerce meer snelheid. Niet alleen omdat je er eindeloos nieuwe touch points en functionaliteiten aan kunt koppelen, maar ook omdat een headless architectuur je website veel sneller laat laden dan het rigide CMS oude stijl. Een headless platform is dus erg wendbaar, schaalbaar, snel en toekomstbestendig, en daarmee heel geschikt voor het IoT-tijdperk. Omnichannel-beheer was nog nooit zo haalbaar.
Headless, maar niet brainless
Dat vindt ook Gert-Jan Schikker, consultant digital commerce bij Incentro: “Ik vergelijk het wel eens met ‘Iedereen kan schilderen’ van Ravensburger. Met het traditionale CMS draait het om het inkleuren van vakjes met een nummertje en is het resultaat altijd hetzelfde ingekleurde plaatje. Met headless krijg je pas écht een open canvas.”
Dit betekent volgens hem dus ook dat headless zeker niet brainless is. Sterker: juist door de eindeloze hoeveelheid mogelijkheden van deze nieuwe techniek, moet je volgens Schikker extra goed en continu blijven nadenken over je kpi’s en hoe je die het beste op elk touch point bereikt.
Bij een traditioneel CMS hoeft dat minder, omdat alles daarin al vastligt. Ook hiervoor heeft Schikker een treffende metafoor: die van de zeeanemoon. ‘ Zodra de zeeanemoon zich op een steen heeft genesteld waarop voldoende voedsel te vinden is, eet hij zijn hersenen op. De anemoon hoeft zijn gedrag nu immers niet meer aan te passen en zich niet meer te verplaatsen. Hij hoeft alleen nog maar te eten wat verkrijgbaar is. Als je dus niet wilt blijven stilstaan, is headless iets om over na te denken.’
Het mag duidelijk zijn: B2B-bedrijven die hun conversie in mobile commerce willen verhogen, kiezen voor wendbare en snelle oplossingen die het mogelijk maken om een beleving te bieden die is afgestemd op de gebruiker, de context en het device. Zowel een headless architectuur als de PWA zijn voorbeelden van zulke oplossingen.
Meer weten over hoe je je conversie kunt verbeteren in mobile commerce? Kom dan op 15 oktober naar de meet-up Boost your mobile commerce in Google HQ in Amsterdam.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond