De meerwaarde van Apple Search Ads voor je paid kanaal
Het platform ‘Apple Search Ads’ is nu een klein jaar in Nederland en zeer interessant als je gericht wilt adverteren via de App Store van Apple. In dit artikel leg ik de basis uit en gaan we aan de hand van een case de resultaten vergelijken tussen Apple Search Ads en Google App campaign.
Het verschil tussen Apple Search Ads en Google App campaign
Een belangrijk vertrekpunt is: waarom starten met Apple Search Ads? Je kan namelijk ook via Google App campaign een iOS app promoten. Echter is een correcte koppeling tussen Apple en Google niet vanzelfsprekend. Denk aan: Firebase, SDK’s en Google Analytics. Wellicht onbekende termen; dit zijn verschillende tools die onderling met elkaar communiceren, zodat je de iOS data correct kan importeren in Google Ads. Wil je dus eenvoudig en snel je iOS app promoten met de juiste inzichten? Dan biedt Apple Search Ads de uitkomst zonder de tussenkomst van een developer.
Eén groot verschil tussen Apple Search Ads en Google App campaign is: de Apple Search Ads zijn alleen zichtbaar in de App Store. Google kan daarentegen ook de app promoten via Google Zoeken, Google Play, YouTube, Google Display Netwerk en Google Discover.
Afbeelding: Preview App Store Apple
Starten met Apple Search Ads
Wanneer je start met Apple Search Ads kan je kiezen uit twee verschillende account types: ‘Basic’ en ‘Advanced’. Het verschil? Een Basic-account richt zich op automatiseren (op basis van ingestelde goals gaat het algoritme van Apple zelf aan de slag). Een Advanced-account biedt de mogelijkheid tot handmatige targeting en zelfsturing via de settings in de interface van Apple Search Ads.
Dit artikel richt zich op een Apple Search Ads Advance account; want hier zitten de extra functies in verstopt.
Hoe werkt Apple Ads?
Een account opzetten en vervolgens starten met je eerste Apple Search Ads campagne is in zeven (eenvoudige) stappen gerealiseerd.
De zeven stappen zijn als volgt:
- Koppel een Apple ID met je Apple Store Connect.
- Plaats een IOS app in de App Store.
- Kies je geografische targeting, waar je de app wilt promoten.
- Bepaal je budget.
- Activeer een Apple Search Ads account (Basic of Advance).
- Zet een campagne op.
- Koppel een actieve credit card.
Wat zijn de kosten van Apple Ads?
Het principe is hetzelfde als bij elk paid channel platform. Je bepaalt zelf hoeveel budget jij wilt spenderen aan een campagne: welk doel wil ik behalen, hoe lang wil ik de campagne laten draaien en hoeveel budget wil ik überhaupt investeren?
Hoe adverteer je in Apple Store?
De interface wijkt niet veel af van andere paid advertising interfaces. Als je gewend bent aan het welbekende Apple design, dan valt direct de klinische interface op. Het is een strak design met weinig poespas. Keerzijde hiervan is: paid platforms zoals Microsoft en Google, zijn beduidend verder in de wereld van paid advertising en bijbehorende interfaces mogelijkheden. Wel heeft Apple recentelijk de functie ‘Recommendations’ doorgevoerd.
Campagnesettings en interface
Nadat je een Apple Search Ads account hebt aangemaakt is de volgende stap uiteraard een campagne opzetten. Doordat de interface eenvoudig en navigeerbaar is, is een campagne opzetten vrij snel te realiseren en kan je via Charts de prestaties inzien.
Afbeelding: Interface Apple Search Ads
Afbeelding: Grafiek binnen de interface van Apple Search Ads
Hieronder een opsomming van de Apple Search Ads settings. Onderscheidende settings zijn: Keyword met Search Match en Audience. De metrics zijn gelijk, maar dan nét iets anders geformuleerd: Taps (klikken), Cost per Tap (CPC), Taps through ratio (CTR) en Installs (conversies).
De settings in Apple Search Ads zijn als volgt:
- Ad schedule/ devices/ demographic/ location/ CPT (CPC) of CPA goal
- Keywords
- Exact: het specifieke zoekwoord (typefouten of spelfout moeten dus ook toegevoegd worden als specifiek zoekwoord.
- Breed: hierin zijn bovenstaande afwijken wel gedekt, inclusief synoniemen (zoekintentie).
- Search Match: wanneer deze functie is ingeschakeld, wordt de advertentie mogelijk automatisch aan zoektermen gekoppeld zonder dat alle zoekwoordmogelijkheden zijn toegevoegd of op wordt geboden.
- Audience
- Alle gebruikers: voor maximaal bereik.
- Nieuwe gebruikers: voor gebruikers die app voor het eerst gaan downloaden.
- Bestaande gebruikers: voor re-engage met oude app-gebruikers (geen remarketinglijsten of wat nodig). Zeer interessant wanneer de gebruiker de app heeft verwijderd of op een ander device heeft geïnstalleerd.
- Gebruikers van eventuele andere apps die je beheert: interessant wanneer je meerdere apps hebt of nieuwe apps wilt promoten.
Assets Apple Search Ads
Je kan geen assets (teksten of afbeeldingen) zelf uploaden; deze worden gegenereerd op basis van de beschikbaarheid in de App Store product page. Dit is meteen een kans om ook de zogenaamde organische zichtbaarheid en UX van je app te voorzien van een boost. Experimenteer met verschillende beelden, video’s en uitingen.
Afbeelding: Apple App Store product page
Waarom Apple Ads?
In samenwerking met de online Bibliotheek heeft OrangeValley sinds de zomer tot eind 2019 meerdere campagnes gedraaid. Leden van de online Bibliotheek hebben via mobiele apps toegang tot ruim 28.000 e-books en meer dan 4.000 luisterboeken. Hierin draaide Apple Search Ads naast de Google App campagne welke uitsluitend gericht was op de Android versies van de apps (Play Store, Google Display Netwerk en onder andere Youtube).
De online Bibliotheek zoekt altijd naar nieuwe innoverende mogelijkheden om de doelgroep zo goed mogelijk te benaderen. Het was daarom ook wachten totdat Apple Search Ads naar Nederland kwam zodat we hiermee aan de slag konden.
Ondanks dat Apple als etalage alleen de Apple Store heeft, waren de resultaten verrassend goed, kijkende naar CTR, conversiepercentage en installs (downloads) die gegenereerd werden door de Apple Search Ads campagnes.
De structuur van campagnevoering was in twee delen:
- Branding: naamsbekendheid genereren
- Vrije tijd (lezen/ luisteren): wat te doen in je vrije tijd/ vakantie?
Gaandeweg gingen we experimenteren met de verschillende Audiences en Keyword Search Matches. Dit werd vooral toegepast in de brede campagne Vrije tijd, omdat dit de meeste inzichten opleverde.
De resultaten van Apple Search Ads
juni/ december | gem. CPC | gem. CPA | CTR | conversiepercentage |
Apple Search Ads | €0,16 | €0,25 | 13,51% | 64,72% |
Google App Ads | €0,15 | €0,33 | 1,13% | 1,10% |
Tabel: resultaten Apple Search Ads vs. Google App campaign
In de tabel is zichtbaar dat Apple Search Ads beter presteerde, kijkende naar CPA, CTR en het conversiepercentage. Via Apple Search Ads is er weliswaar minder traffic gerealiseerd, maar kijkende naar de CTR en het conversiepercentage kon de tijdelijke campagne goed meekomen. Zeker als dit werd weggezet tegen aantal installaties versus budget.
Extra inzicht via Apple Search Ads was de verdeling in type installatie: nieuwe download of her-download. Hierdoor konden we goed inzien wat de verdeling was van nieuwe en bestaande gebruikers.
Over de auteur: Duncan van Dijk is digital advertising consultant bij OrangeValley. Foto Michał Kubalczy.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond