Disruptie in de markt van recruitment
Een gamechanger in recruitment en kennisbemiddeling in de databranche. Zo zien oprichters Jaap de Roos en Franklin Loman hun platform DataConnected. Met hun netwerk van dataprofessionals en organisaties maken ze de zo bekende tussenpersonen en de bijbehorende hoge marges in de sector overbodig. En tegelijkertijd helpen ze alle Nederlandse professionals, zelfstandig of in dienst, het collectieve kennisniveau een boost te geven.
Jaap de Roos en Franklin Loman ontmoetten elkaar over een gedeelde droom van een netwerkorganisatie rond data, die de kwaliteit van professionals verhoogt en de markt transparant maakt. De Roos werkte 20 jaar in die wereld: als ontwikkelaar, tester, projectmanager en manager van datateams. “Het idee ontstond vanuit die laatste rol: ik huurde veel mensen in, via tussenpartijen, zoals het vaak gaat in deze wereld. Maar ik kreeg veel vragen over die partijen, die vaak veel verdienen zonder er veel voor te doen.” Zijn collega Franklin Loman had ervaring in recruitment- en intermediairprocessen en kennisbemiddeling. Hij merkte dat ook opdrachtgevers niet altijd blij waren met tussenpersonen. “Want je betaalt teveel en de kwaliteit is niet altijd waar je naar op zoek bent.”
Voor bemiddeling in de ICT-sector praat je al snel over marges van 15 tot 20 euro per uur. “Dan heb je het al gauw over 25.000 tot 40.000 euro per jaar, per persoon. Als je zelf een tijdelijke medewerker kunt vinden en je geeft ze vijf euro per uur meer, betaal je zelf nog minimaal een tientje minder. Dan heb je het over een terugverdientijd van je lidmaatschap van drie weken”, stellen Loman en De Roos. “Opdrachtgevers moeten beseffen dat ze nu aanzienlijk meer betalen voor specialisten, omdat een tussenpersoon ook een flinke marge wil. En ondernemers moeten ervan bewust worden dat hun tarieven hoger kunnen zijn zonder recruiters. Die ook vaak nog eens werken met relatiebedingen, bijvoorbeeld. Als we dat allemaal transparant krijgen en zorgen dat aanbieders en vragers elkaar helpen zonder rare marges, is dat een win-win.”
Netwerk- en kennisplatform voor directe connectie
Met DataConnected willen Loman en De Roos professionals en organisaties op het gebied van data, analytics en data science laten samenwerken. Het idee in het kort? Leden (opdrachtgevers, partners en opdrachtnemers) leren elkaar kennen op het digitale platform en tijdens netwerkbijeenkomsten. Ze laten de organisaties en professionals onderling opdrachten direct met elkaar delen.
Ook helpen ze professionals om hun kennis up-to-date te houden: fijn voor de professionals én voor de organisaties die hen willen inhuren. “Vooral in de wereld van IT en data is bijblijven onmisbaar. De digitale wereld verandert en innoveert razendsnel. Iedereen moet wel bijblijven, dus is kennisdeling essentieel. Door onderling kennis te delen, goede afspraken met opleiders en goede kennissessies, nemen we de professionals mee in hun eigen kennisverrijking.”
Als derde helpt DataConnected de zelfstandigen met oplossingen op het gebied van ondernemerschap of fiscaliteit. “En we bieden zelf producten en diensten en waarborgen de kwaliteit van het netwerk”, zegt Loman.
Van offline netwerk naar online platform
DataConnected werkte eerst kleinschalig en vooral offline, maar merkte dat dat hun groei remde. Een jaar geleden begonnen zij ook met hun online platform. “We redden het met zijn tweeën niet om iedereen bij elkaar te houden en te bedienen. Als we faciliteren dat ze online zelf contact kunnen leggen, kunnen ze elkaar helpen en samen twee stappen voorwaarts gaan. We zien natuurlijk dat de platformeconomie een trend aan het worden is. En door de coronacrisis raakte ons platform in een stroomversnelling.” Niet in de laatste plaats omdat opdrachtgevers kritischer worden over hun uitgaven.
Met onze hulp ontwikkelden ze een communityplatform voor ondernemers en opdrachtgevers, dat zowel op mobiel als pc makkelijk te gebruiken is. “Als zij elkaar op dat platform vinden, schakelen we de tussenmarkt al automatisch uit.” Het platform is live sinds 1 mei en wordt al veel gebruikt voor kennisdeling, bijvoorbeeld aan de hand van whitepapers. “Mensen kunnen elkaar opzoeken, berichten sturen, er staan profielen van professionals en organisaties op: het online delen van werk en kennis wordt zo enorm vergemakkelijkt.” Als voorbeeld schetsen ze het beeld van een professional die wordt ingehuurd voor een project. “Die kan via het platform andere specialisten laten meedenken over vraagstukken waar hij tegenaan loopt. Zonder dat je daarvoor ingewikkelde dingen hoeft te doen. Zo versterk je elkaar, ook vakinhoudelijk.” De mannen merken nog dat niet iedereen direct het nut van een directe samenwerking al inziet. “Dat is een mindset die we moeten voeden. Maar zo’n cultuurverandering, dat duurt even.”
Over de auteur: Ken Demir is account executive bij Salesforce.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond