-

E-commerce verandert het magazijn: vier uitdagingen

E-commerce biedt uitdagingen voor warehousemanagement. Maar in welke mate vereist de online verkoop een andere magazijnbenadering dan de klassieke verkoop? Hieronder geef ik vier grote uitdagingen ten opzichte van het klassieke warehousemanagement.

E-commerce zit al enkele jaren in de lift in Europa. Sinds 2010 is de Europese B2C e-commerce zelfs groter dan die van USA. In 2015 groeide de online handel in België met vijftien procent ten opzichte van 2014, goed voor een omzet van zo’n 6,46 miljard euro, zo meldde Comeos, de federatie voor handel en diensten. Verwacht wordt dat die trend zich ook de komende jaren verder zet. Dat biedt uitdagingen voor warehouse management.

Vier uitdagingen e-commcerce

Welke uitdagingen in het e-commercemagazijn tegenover het klassieke magazijnmanagement:

1. E-commercevoorraad gescheiden van retailvoorraad

Door de uitbreiding van assortimenten door e-commerce wordt ook het aantal producten in de voorraad bij producenten groter. De e-commercevoorraad wordt daarom best administratief gescheiden van de retailvoorraad. 

De nood aan administratieve scheiding komt in de eerste plaats doordat de daadwerkelijke beschikbaarheid van voorraad voor online sales belangrijker wordt. De website moet namelijk voortdurend de juiste voorraadhoeveelheid en leveringstermijnen kunnen communiceren aan de klant.

Daarnaast verschilt de online voorraad vaak ook van de retailvoorraad, omdat er online producten verkocht worden die niet in de winkel verkrijgbaar zijn. Verder zijn online orders vaak erg specifiek wat betreft personalisatie en verpakkingen.

Om de administratieve behandeling van de e-commercevoorraad vlot te laten verlopen, helpt het om zo vroeg mogelijk in het proces zo volledig mogelijke masterdata (in verband met gewicht, afmetingen, …) te verkrijgen. Daarnaast is een goede labelling voor verschillende pickeenheden noodzakelijk om fouten te vermijden.

2. Optimalisatie magazijnruimte

Het aanbod van e-commerce is veel breder dan in klassieke winkels. De voorraden zijn daardoor veel groter waardoor de beschikbare magazijnruimte optimaal dient te worden gebruikt. Daarom ook dat ondernemingen beslissen om in de hoogte te werken en producten verticaal te stapelen in plaats van horizontaal. Voor middelhoge en hoge stapelingen zijn er speciale toestellen op de markt. Een reachtruck, die gebruikt wordt om pallets op een aanzienlijke hoogte te stapelen, is daar een voorbeeld van. Omdat het hier om orderpicken gaat, is een VNA-truck (very-narrow aisle) nodig met vergrote stabiliteit. De chauffeur gaat namelijk mee omhoog om de orders op te pikken.

3. Snellere doorstroming

Veel producenten hebben een speciale serie orderverzamelaars voor middelhoog en hoog niveau die het orderverzamelen in de hoogte vergemakkelijkt voor de bestuurder. Er zijn ook speciaal ontwikkelde reachtrucks met een vergrote stabiliteit, zicht en wendbaarheid om vlot op grotere hoogte en op kleinere ruimtes te kunnen werken.

De steeds latere cut-offtijden, oftewel het laatste moment waarop webshoppers nog bestellingen kunnen doorgeven voor bezorging op de volgende dag, zorgen ervoor dat een snellere doorstroming voor e-warehousing nog belangrijker is dan in een klassiek magazijn. Zo moeten bij typisch e-commerce-gerelateerde verkopen zoals ‘flash sales’ producten bij aankomst bijna meteen terug de deur uit. Daarbij worden de voorraden en dus de pick- en bulklocaties ook fysiek best gescheiden gehouden.

Bij fysieke scheiding gebeurt het picken in twee stappen, een stap voor de e-commercevoorraad, met producten die snel door de voorraad gaan, en een voor de algemene voorraad, met producten die langer in de voorraad blijven: het zogenaamde ‘two-step picking’. Het is ook belangrijk om te weten of de goederen eerst nog gesorteerd worden in orderbakken of dat er rechtstreeks vanuit de bulk of container gesorteerd kan worden.

Hoewel de logistieke verwerking van de orders anders gebeurt in een e-warehouse ten opzichte van een klassiek magazijn, blijven de aanleverstromen nagenoeg dezelfde. De goederen worden nog steeds op pallets geleverd, in bulk of container, en die grote leveringen moeten ook nog altijd verplaatst worden van de loskade naar het magazijn. Voor deze horizontale verplaatsingen zijn elektrische pallettrucks erg efficiënt. Palletstapelaars zijn dan weer zeer productief voor het plaatsen van goederen op lage of middelhoge stellages.

4. Opvangen piekmomenten

Door de online verkoop veranderen de piekmomenten voor orderpicking. Doorgaans is maandag de drukste dag omdat consumenten in het weekend meer tijd hebben om online te shoppen. Daarnaast zijn er ook soms onverwachte pieken waar men mee om moet kunnen gaan, waardoor de nood aan een flexibel warehouse management hoger is.

In een omgeving waarin zo snel mogelijk gepickt moet worden is het de IT die voor zo homogeen mogelijke pickwaves moet zorgen. Pickwaves zijn automatisch gegroepeerde orders die samen behandeld worden in het magazijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om bestellingen die allemaal met hoge prioriteit moeten worden verstuurd. Of om bestellingen die allemaal naar dezelfde bestemming moeten. Planners kunnen hun prioriteiten aanpassen naargelang de specifieke nood van het moment (bijvoorbeeld service versus efficiëntie).

Bij e-commerce wordt er vaak gebruik gemaakt van multi-orderpicking of batchpicking, en zeker op drukke momenten is dat cruciaal. Bij multi-orderpicking worden in één run meerdere orders afgehandeld en meteen verdeeld per order. Hierbij worden identieke artikels vaak over verschillende locaties in het magazijn verdeeld, in plaats van ze allemaal op één locatie te stockeren. Bij e-commerce zijn er namelijk vaak gerelateerde producten die samen gekocht worden. Om deze orders makkelijk te picken liggen deze items dan ook samen zodat orders sneller samengesteld kunnen worden.

Met behulp van een low level orderpicker is het gemakkelijk om dit te regelen. Er worden dan meerdere klantenbakken geplaatst op een pallet zodat het verdelen over de orders snel en gemakkelijk verloopt. Een goede ABC-voorraadclassificatie verkort daarbij de loop- en rijafstanden in een magazijn aanzienlijk.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Logistiek.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond