(eFinancials) Digitaal advies wordt game changer
Alles draait om innovatie, zo ook in de wereld van financieel advies. Traditioneel advies wordt aangescherpt met digitale en geautomatiseerde initiatieven. Hoe verandert de wereld rondom hypotheken? Tegenwoordig kan de consument, al dan niet met beschikbare persoonlijke online data, steeds meer zelf online uitzoeken en regelen. Erik Driessen, CEO van PFM platform The Moneyer, spreekt komende dinsdag op Emerce eFinancials in Amsterdam over deze ontwikkelingen.
In 2011 gingen jullie de uitdaging aan: het ontwikkelen van het meest geavanceerde online finance management platform dat er bestaat. Wat is mee en tegengevallen?
“Het ontwikkelen van een platform als The Moneyer, en ik denk überhaupt elke startup, het laten groeien van idee naar serieuze propositie is een traject met veel ups en downs. We zijn in onze omzetmodellen afhankelijk van partnerships met financiële instellingen en alhoewel ons platform en onze ideeën daar over het algemeen heel enthousiast worden ontvangen, merkten we al snel dat de hartslag van de corporates toch een andere is. Het tempo waarin we de partnerships voor elkaar willen krijgen hebben we dan ook behoorlijk moeten aanpassen, we zijn daarom ook heel blij dat we tijdens eFinancials onze samenwerking met EyeOpen gaan lanceren. Verder blijft het moeilijk en veel werk om kwalitatief goede en getalenteerde ontwikkelaars te vinden. Misschien niet echt een meevaller, maar het is en blijft fantastisch om met een groep slimme en creatieve mensen samen te bouwen aan een product wat we zelf met input van onze gebruikers kunnen vormgeven.”
Jullie zijn ook actief in Duitsland. Nog andere landen in het verschiet?
“Zeker, we zijn op het moment bezig met een financieringsronde waaruit we het geld willen ophalen om ons platform in een aantal grote Europese markten te introduceren. Door verschillen in hoe de financiële consumentenmarkt per land is georganiseerd, moeten we dit echt stap voor stap doen. Het kost dus wat moeite, maar het is onze ambitie om het dominante PFM platform van Europa te worden.”
ING stopte eerder dit jaar met het online huishoudboekje. Ligt het niet voor de hand om finance management platforms te integreren met je bank?
“Probleem met veel van de geïntegreerde oplossingen is dat je daar alleen de producten aan kunt koppelen die je bij die specifieke bank hebt. Het wordt daarmee een silo-oplossing en PFM voegt alleen waarde toe als het de gebruiker een compleet overzicht van al zijn financiën kan bieden. Het synchroniseren van onafhankelijke oplossingen met financiële instellingen wordt overigens in de toekomst eenvoudiger. Het is absoluut zo dat een verdere integratie van platforms als The Moneyer en de financiële instellingen de dienstverlening richting consumenten enorm gaat verbeteren, daar gaan we dan ook voor.”
Hoe ziet in jouw ogen de toekomst er uit van finance management diensten?
“Als je het vergelijkt met een aantal jaren geleden dan gedragen consumenten zich tegenwoordig fundamenteel anders als het om hun financiën gaat. Dit geldt overigens voor alle segmenten van private, retail tot zakelijk willen consumenten gemak, keuze en dat alles digitaal. Een verdergaande integratie van leveranciers van financiële producten en advies met finance management platforms (waar gebruikers het totaaloverzicht hebben) voldoet aan de veranderende consumentenvraag.”
Emerce eFinancials vindt plaats op dinsdag 16 december in Pakhuis de Zwijger. Tickets zijn hier verkrijgbaar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond