E-mail Benchmark 2018: marketing automation is grootste uitdaging
De populairste verzenddag voor mailings is veranderd en marketing automation is de belangrijkste trend én uitdaging voor 2018. Dat blijkt uit de E-mail Benchmark 2018.
De E-mail Benchmark 2018 bevat cijfers en e-mailratio’s verkregen uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 14.000 campagnes. Het onderzoek geeft onder andere inzicht in de trends en uitdagingen voor 2018 en waar het vakgebied staat. Zo zijn ook de cijfers en ratio’s van transactionele e-mails flink gestegen.
E-mailmarketing wederom belangrijkste marketingkanaal
Voor 80% van de respondenten wordt e-mailmarketing in 2018 nog belangrijker. Het kanaal staat dit jaar dan ook wederom op nummer 1 in de top 3 belangrijkste kanalen van de online marketingmix. De tweede en derde plek worden vervuld door SEO en SEA.
De belangrijkste doelen voor het inzetten van e-mailmarketing zijn het genereren van traffic naar de website, webshop of winkel, het stimuleren van verkoop en branding. Om deze doelen te bereiken neemt 80% van de respondenten e-mailmarketing mee in de marketingstrategie.
Marketing automation: belangrijkste trend en uitdaging voor 2018
Marketing automation (53%) is ook dit jaar weer de belangrijkste trend waar e-mailmarketeers op willen gaan inspelen. Maar ook database en/of eventgestuurde campagnes (44%) en het 360-graden-klantprofiel (31%) zijn belangrijke trends. Marketing automation is niet alleen de belangrijkste trend, maar ook de belangrijkste uitdaging voor 2018. Overige uitdagingen zijn achtereenvolgend segmentatie, databasemanagement en data voor klantprofielen.
Mobile first
Net als vorig jaar worden de meeste e-mails geopend op mobiel. Er heeft zelfs een stijging plaatsgevonden. Vorig jaar werd 54,22% van de e-mails op mobiel geopend, dit jaar is dat 55,48%. Ook wordt er meer doorgeklikt op mobiel. Echter wanneer we inzoomen op sector, dan zien we dat e-mails van bedrijven in de B2B-sector nog altijd meer op desktop worden geopend. Hoewel de meeste e-mails op mobiel worden geopend, optimaliseert 20% van de respondenten e-mails nog niet voor mobiel.
Betere resultaten transactionele e-mails
De cijfers en ratio’s van de transactionele e-mails zijn ten opzichte van vorig jaar bijna allemaal gestegen. Zo zijn de CTR en CTO ruim verdubbeld. Dit jaar worden transactionele e-mails ook voor het eerst meer geopend op mobiel dan op desktop. Waar vorig jaar nog 23,74% geopend werd op mobiel, is dat nu 51,54%.
Andere opvallende cijfers:
- De Open Ratio van e-mails in de B2B-sector is vooral hoog op zaterdag (33,80%) en zondag (33,60%).
- Het succes van een e-mail wordt voornamelijk op basis van de Click Ratio (69%), Open Ratio (66%) en conversie (65%) gemeten.
- Er heeft een verschuiving plaatsgevonden wat betreft populairste verzenddag. De woensdag (16,75%) is dit jaar het populairst.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond