-

Emerce Digital Marketing Live 2019: Opvallen of juist aandacht verdienen?

In een wereld waarin het consumentenvertrouwen lager is dan ooit, gebruikers blind lijken voor advertenties en het gebruik van adblockers toeneemt, lijkt het steeds lastiger te worden om de aandacht te pakken. Tijdens Emerce Digital Marketing Live werd duidelijk hoe merken dit vandaag de dag toch heel succesvol doen. 

Shoppable Video: the next level of online video marketing

Video is booming. Jaar in, jaar uit stijgen de bestedingen. Om het succes van de inzet te bepalen kijken we vaak naar bereik en completed views. Branco Scherer van Ex Machina Group begon in zijn betoog echter direct over engagement. Want de doelgroep betrekken bij je merk is uiteindelijk dat wat we allemaal willen. De grote vraag is echter hoe je dat doet. Branco maakte aan de hand van diverse internationale cases duidelijk wat momenteel booming is.

Aan de hand van van de volgende vier key ingredients gaf Branco een mooi voorbeeld van Singles Day van Alibaba.

  1. Entertainment
  2. (R)etail
  3. Video content
  4. Live interactivity & gamification

Tijdens Singles Day realiseerde Alibaba afgelopen jaar een omzet van maar liefst dertig miljard dollar. Alibaba heeft hierbij handig gebruik gemaakt van het volledige ecosysteem. Het bedrijf organiseerde een heus event tijdens Singles Day waarbij het hele event middels een livestream was te volgen. Tijdens dit event bleek entertainment key. Diverse optredens en modeshows zorgden ervoor dat Alibaba de aandacht van de kijkers wist te trekken. Tijdens de livestream kon de kijker direct vragen stellen over producten en zijn/ haar mening geven, maar konden ze deze producten ook direct kopen. Daarbij werden ook producten door influencers verkocht. Diverse items werden kort vertoond, er werd afgeteld en alleen op dat moment kon je het product kopen. See now! Buy now!

Tell Sell 2.0 staat aan de vooravond om zijn intrede te doen in Nederland. De technologie is er, de vraag is alleen nog wanneer we dit in Nederland gaan zien. Het laat in ieder geval zien dat video nog lang niet haar plafond heeft bereikt. Engagement en gamification zullen steeds belangrijker worden voor video content. Uiteindelijk is dit een hele mooie manier om je doelgroep aan je merk te binden en uiteindelijk je product ook daadwerkelijk direct te verkopen via video. Om je een idee te geven hoe dit er in Azië aan toe gaat?

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

The Influencer marketing f*ck up summit:

Robert Zuidgeest (Head of digital marketing bij Disney) en Influencer Marit Brugman (tevens eigenaar van Haegens media) bespreken influencer marketing als advertising tool. Ze gingen juist dieper in op de misverstanden die kunnen plaatsvinden tussen adverteerders en influencers. Dit omdat deze mogelijk tot grote PR-problemen kunnen leiden voor beide partijen.

Om marketeers en adverteerders te behoeden voor problemen welke kunnen optreden bij het inzetten van influencer marketing werden de volgende tips gedeeld:

  • Pas op voor persoonlijke voorkeur. Ook al volg je zelf een bepaalde influencer dan hoeft dit nog niet te betekenen dat deze de grootste impact of bereik realiseert binnen een bepaalde doelgroep.
  • Pas op voor een te specifieke briefing waaraan een influencer zich moet houden. Dit gaat ten koste van de authenticiteit. Influencers weten zelf vaak heel goed hoe ze het beste iets kunnen verkopen bij hun eigen followers.
  • Een stukje research vanuit de adverteerder over de inzet van bepaalde influencers is belangrijk om verwachtingen te managen en brand safety te kunnen bewaken.
  • Eventuele merkschade is op te lossen door een overeenkomst af te sluiten tussen een adverteerder en de influencer waarin bijvoorbeeld staat dat schelden niet mag.
  • Simpel is doeltreffend. Hoe meer handelingen een influencer nodig heeft om een product te adverteren, hoe minder effectief de campagne zal zijn.

Samenvattend is de key takeaway dat een goede samenwerking tussen de adverteerder en influencer het belangrijkste is voor een goed resultaat. Waarbij flexibiliteit en communicatie vanuit beide kanten in cruciaal is.

De HEMA klantenpas; successen, missers en ambities

Alexandra den Hartog van HEMA presenteerde haar ervaringen van het opstarten van het loyaltyprogramma van HEMA. Na 90 jaar besloot HEMA om eindelijk een loyaltycard in te voeren. Met als doel beter te begrijpen wie de klant is en klanten aan zich te binden. Maar liefst 95% van de omzet komt uit winkels waarvan HEMA niet weet wie die klant is. Aan de hand van een heus tompouce-model liet HEMA drie pijlers zien:

1.            Bodem; het fundament moet duidelijk zijn. Duidelijkheid is key bij een loyaltyprogramma en dit is terug te zien bij deze case. Zo is bij HEMA 1 euro 1 punt en vervallen al je punten na een jaar. Ook heb je op je verjaardag recht op een tompouce. Iets dat uiteindelijk tot op de dag vandaag voor veel exposure op social media zorgt.

2.            Room; relevante aanbiedingen. De klanten van HEMA zijn te verdelen in drie groepen:

– Massa; deze gaan vooral voor gratis artikelen.

– Big spenders; het gaat hier voornamelijk om de jonge ouders. Deze zijn vooral gevoelig voor korting.

– Echte fans; tot slot zijn daar de ambassadeurs van HEMA die te verleiden zijn voor bijvoorbeeld limited edtion producten.

3.            Topping; de verrassing. Denk hierbij aan het winnen van prijzen, het meedenken over nieuwe producten en het doneren van je punten aan de Voedselbank.

Tot slot deelde ze de volgende key take outs:

  • Hou het simpel
  • Blijf dicht bij je merk
  • Luister, test en leer

Het is knap om te zien dat HEMA binnen twee jaar de nummer 3 in Nederland is voor wat betreft loyaltycards. Maar is de invoering zonder slag of stoot gegaan? Nee, omdat HEMA laat op de markt is gekomen, hebben zij gebruik kunnen maken van de meest recente technologieën . Zo is er bijvoorbeeld voor gekozen om zich op mobile te richten. Terwijl de oudere doelgroep, veel vaste klanten, hier uiteindelijk geen gebruik van maakten.

Uiteindelijk was het eigen winkelpersoneel die er voor hebben gezorgd dat zij deze groep in de winkel alsnog kunnen helpen met de klantenpas. Het personeel van HEMA is dus uiteindelijk mede verantwoordelijk voor het succes van de loyaltycard. Zij zijn ook cruciaal in de duurzaamheid van de loyaltycard. Zo denkt HEMA na over een dashboard waarin iedere medewerker kan zien welke klanten in de winkel komen. Hiermee is het uiteindelijke doel dus bereikt; weten wie de klant is en de verbinding opzoeken.

Growth hacking – the next level

Growth Hacking. Wie kent dit buzzword niet. David Arnoux gaf in een paar heldere regels aan hoe dit ook voor jou merk kan werken. De aandacht van de gebruiker wordt op drie levels gepolst, denk over alle drie de lagen na, niet alleen de aandacht.

  • 50 ms attention
  • 5 sec attention filter
  • 60 sec tell me more

Dit kan je volgens David Arnoux het beste doen, door veel testen te draaien. Zowel kleine als grotere. Als je blijft testen wat goed werkt kan je dit uitbouwen; het idee van Growth.

Hiervoor is wel een bepaalde mindset en focus die de gebruiker centraal zet. Naast de mindset is de meetbaarheid en flexibiliteit  binnen je organisatie een belangrijke randvoorwaarde om growth hacking daadwerkelijk te kunnen laten slagen.

Innovatie fuck-ups

We willen allemaal innoveren en beter worden, maar weten ook allemaal dat innoveren vaak gepaard gaat met fouten maken. Het maken van fuck ups is de leerschool van innovaties, we moeten dus niet bang zijn om fouten te maken maar moeten deze fouten wel vaker proberen te minimaliseren. Ronald van Schaik gaf een paar rake tips:

  1. Overzie het speelveld
  2. Vertrouw het proces
  3. Begrijp de doelgroep daadwerkelijk
  4. Focus op de brede oplossing niet op het product
  5. Groot denken maar klein beginnen
  6. Geloof je ergens in GA ervoor

Het focussen op het positieve is een grote stimulans gebleken om te blijven innoveren. Innovatie is in deze snel veranderende wereld belangrijk om in te blijven investeren, doe dit dan ook slim en goed.

De komt van Marketplaces en hoe hier mee om te gaan.

Conclusie: marketplaces komen er niet aan, maar zijn er al. Het aandeel zal ook alleen maar toenemen. Verwachting is dat 66 procent van de e-retail in marketplaces zal plaatsvinden in 2022 volgens het Foresters Forcastview. In Nederland is dit nog niet zo maar in het oosten is een partij als Alibaba al een niet weg te denken speler. Voor merken vormt het een uitdaging om hierin mee te gaan door de Marketplace te omarmen en het de juiste plek te geven in de complete marketing. De eigen websites en webshops zullen zeker niet verdwijnen maar een andere rol gaan spelen in de marketingmix.

Mark Meijs en Reynder Bruyns gaven de volgende tips om een goede start te maken met Amazon:

  • Zorg voor juist feed management, zeker om op schaal en up-to-date de juiste en up-to-date informatie te bieden over alle producten die je aanbiedt.
  • Bouw de campagnes automatisch op zodat veranderingen snel doorgevoerd kunnen worden binnen de systemen.
  • Gebruik alle learnings die je van andere platformen zoals je PPC marketing hebt opgedaan voor Amazon. Denk hierbij aan zaken als Ad copy testen, bid strategieën en structuren.
  • Gebruik de juiste KPI’s en maak hier het juiste dashboard voor om deze metrics goed te kunnen sturen.
De uitdagingen van de digitale marketeer: Hoe goed moet je je klant eigenlijk kennen?

In deze presentatie ging Bas van den Beld in op de uitdagingen voor de digitale marketeer in de komende jaren. Bas vertelt over hoe vrouwen en mannen verschillen qua denken. Hierbij verwijst Bas naar een YouTube video: A tale of 2 brains.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De hoeveelheid content online groeit enorm. Dagelijks worden we veel gespamd met banners en video advertenties en ondertussen wordt de concurrentie alleen maar groter. De techniek verandert bijna dagelijks. Daarnaast wordt de discussie rondom privacy groter en groter.

Uit onderzoek is gebleken dat 25+ers meer dan 2.000 banners per maand zien en meer dan 16 minuten aan advertenties kijken. 91 procentvindt de advertenties te opdringerig, 25 procent gebruikt een adblocker en 32 procent vindt de advertenties niet te vertrouwen. Terwijl het juist om vertrouwen gaat. Tot slot klikt zestig procent per ongeluk op banners en zijn slechts acht procent van alle mensen verantwoordelijk voor alle clicks. Niet per se hoopgevende statistieken.

Op dit moment kijken veel online marketeers nog niet diep genoeg naar de behoeftes van de klant. Mensen willen authenticiteit, daarom is het belangrijk om vanuit passie te werken! Dit zie je terug in het product. Je kunt geen passie ergens in stoppen als je geen verbinding voelt met je merk of klant. In deze veranderende wereld wordt van de digitale marketeer wel verwacht bij te blijven en de klant op maat te bedienen.

De grote vraag blijft: hoe ben ik zo relevant mogelijk?

Bas gaf drie tips om zo relevant mogelijk te zijn:

  • Ken jezelf
  • Kijk naar doelgroep, naar gewoontes en maak slim gebruik van data
  • Pas je boodschap aan en maak het persoonlijk
Wat zijn de key take aways van Digital Marketing Live 2019?
  1. Zorg als bedrijf dat je de doelgroep centraal stelt en stem al je marketing hierop af. Maak je doelgroep zo inzichtelijk mogelijk door middel van eigen klantdata zowel online als offline en vul deze data aan met third party data.
  2. Durf fouten te maken. Bij innovatie en vernieuwing horen nu eenmaal fouten om ervan te kunnen leren. Calculeer dit in en beperk de kans op fouten door goede research en het testen van ideeën.
  3. Pas de uitingen aan en maak deze persoonlijk. Ga na wat er echt bij de doelgroep leeft en speel hierop in.
  4. Ga je een samenwerking aan met een influencer voor een campagne, stem deze goed af en maak duidelijke afspraken zonder de creatieve vrijheid af te nemen.

Dit blog werd samen geschreven met Reprise Consultants Olaf Bos, Steyn van der Burgt en Britt Klooster. Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond