Emerce eRetail: De belofte van point-of-sale marketing
Steeds meer online retailers realiseren zich dat merken graag willen communiceren met bezoekers van hun webshop; dichtbij de plek van hun aankoop. Het vermarkten van promotieruimte is een aantrekkelijk nieuw business model voor online retailers. Marieke Vollering van ShopAds presenteert donderdag op Emerce eRetail de eerste resultaten van de campagnes.
Jullie expertise is point-of-sale marketing in de online retailomgeving. Hoe werkt dat precies?
“ShopAds creëert een netwerk van online retailers en mediabureaus kopen namens de merken die zij vertegenwoordigen campagnes in. Deze campagnes zetten wij vervolgens uit bij retailers die relevant zijn voor dat merk en aangegeven hebben mee te willen doen aan de specifieke campagne. De promoties wijken af van reguliere banners op twee aspecten: ten eerste worden ze geheel geïntegreerd in het design van de retailer (qua afmetingen en opmaak), ten tweede verwijzen ze naar een domein binnen de site van de retailer. Verkeer gaat dus niet van de site en conversie blijft behouden. ShopAds neemt daarbij al het werk uit handen voor zowel mediabureau als voor de retailer. Het goedkeuren van campagnes en uitingen is het enige dat een online retailer hoeft te doen, na eenmalige integratie van onze code.”
Er zijn ervaringen opgedaan met Harensesmid.nl en Megapool.nl? Wat kun je daar over zeggen?
“De eerste campagne voor Dolce Gusto heeft gedraaid op die sites en op Modern.nl. We hebben daarbij het hele proces, de technologie en de consumentenervaring goed kunnen testen. De ervaringen waren positief zoals Giel Hoogstraten, Marketing Manager van HIM retail,donderdag zal vertellen tijdens de presentatie. Onze belofte naar merken, dat de promoties juist binnen de retail omgeving als zeer relevant worden ervaren, werd ook waargemaakt door de resultaten van de campagne.”
Het vermarkten van promotieruimte is een aantrekkelijk nieuw business model voor online retailers. Is er veel argwaan?
“Ik weet, vanuit mijn online retailervaring bij bol.com en Hema, dat in principe niets in de weg mag staan van conversie. Het is dus logisch dat retailers niet altijd direct open staan voor promoties op hun site. Onze aanpak, waarin de wensen van de online retailer voorop staan en deze volledige controle blijft behouden, neemt veel van de initiële twijfels weg.”
Stel dat Bosch een stofzuigercampagne bij jullie inkoopt, hoe voorkom je dan dat die campagne belandt op een pagina waar de retailer Philipstofzuigers aanprijst?
“Retailers bepalen zelf aan welke campagne ze meedoen en zo dus wie er op hun site promotie mag maken of welk moment. We gaan daarbij uit van merken die bij retailers adverteren, niet van retailers die bij retailers adverteren. Bosch kan een campagne inkopen op sites binnen ons netwerk. Wij plaatsen de promoties vervolgens op die sites die deel willen nemen aan deze campagne op de relevante pagina’s, dus bijvoorbeeld op de homepages, categoriepages huishoudelijke apparatuur en categoriepages stofzuiger.”
Wil de retailer wel ruimte ter beschikking stellen als hij op die plek evengoed een conversieverhogende (uitleg)video kan plaatsen?
“Het is voor een retailer continu een afweging waar welk product of welke content een plek op de site krijgt. De mogelijkheid om ruimte op deze manier ten gelde te maken komt erbij. ShopAds kan daarbij bestaande plekken gebruiken maar ook nieuwe plekken creëren, bijvoorbeeld door de reguliere content op een pagina voor de duur van een campagne een stuk naar beneden te schuiven.”
Wordt de formule nog uitgebreid?
“Er zijn vele interessante uitbreidingen van dit model voor retailers denkbaar. Op dit moment richten we ons echter op het opbouwen van het netwerk van retailers en het verkopen van campagnes.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond