Zo wordt Facebook Live al ingezet
Facebook doet hard zijn best bedrijven ervan te overtuigen om videostreaming service Facebook Live te gebruiken. Met behulp van live video kunnen bedrijven gemakkelijk de interactie opzoeken met hun publiek, gebruikers of klanten. Waar zien we live video de komende tijd terug en hoe hebben bedrijven het al ingezet?
Zoals recent al was te lezen, moeten vooral uitgevers en media ervoor zorgen dat live video ook bij het grote publiek een hit wordt. Maar liefst 140 bedrijven en bekende personen zijn gecontracteerd en krijgen miljoenen dollars om video’s te maken. Van BuzzFeed, tot aan FC Barcelona en Olympisch zwemmer Michael Phelps doen al mee.
Op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro is Phelps niet de enige die live bijdragen maakt. Facebook heeft namelijk een deal gesloten met de Amerikaanse zender NBC om exclusieve content te produceren voor Live en Instagram. Vanuit een zogenaamd ‘Social Command Center’ produceren de bedrijven gezamenlijk interviews met experts en atleten. Op beide platformen worden daarnaast korte samenvattingen gepubliceerd. De bedoeling is dat fans hierdoor makkelijker met de makers en geïnterviewden kunnen communiceren. Betrokkenheid is het uitgangspunt. De aankondiging hiervan volgde kort op de bekendmaking dat de negen basketbalwedstrijden van het Amerikaanse team in zijn geheel worden gelivestreamd.
Duidelijk is dat op deze manier een toenemend aantal mensen bekend wordt met Facebook Live. Afgelopen voorjaar voerde het bedrijf ook al een wijziging door in het algoritme zodat live video prominenter in de tijdslijn aanwezig is. Sinds enige tijd experimenteren ook bedrijven hiermee.
Toon wat klanten kunnen verwachten
Winkeliers kunnen de streamingfunctie benutten om een kijkje in de winkel te geven. Dat geeft geïnteresseerden een beeld van hetgeen ze kunnen verwachten. De uitzending is uiteraard aan te vullen met productspecialisten die veelgestelde vragen beantwoorden of vertellen over nieuwe items en aanbiedingen.
De Amerikaanse keten Dunkin’ Donuts gebruikte Facebook Live eerder dit jaar om een tour te geven door één van de keukens. Een letterlijk kijkje in de keuken zorgt voor vertrouwen van de klant. 37 duizend kijkers stemden af op de uitzending.
Ondersteun klanten
Zelf liet Facebook zien hoe livestreaming ook is te gebruiken, namelijk als klantondersteuning. Plan een regelmatige sessie in waarin klanten live vragen mogen stellen aan een medewerker van het bedrijf. Facebook plant zo af en toe Q&A-sessies in met CEO Mark Zuckerberg. Duizenden maken gebruik van het moment om op een persoonlijke manier contact te onderhouden met het het bedrijf.
Geef trainingen
Voeg een (gratis) service toe door klanten met trainingssessies op te leiden. Beautymerk Benefit Cosmetics – onderdeel van LVMH – organiseert houdt dit idee een wekelijkse livestreamsessie. De host en een bekende gast wisselen tips uit over gezondheid en cosmetica. Sinds Facebook enkele maanden geleden ‘Continuous Live’ introduceerde, duurt de uitzending soms tot alle kijkersvragen zijn behandeld.
Toon nieuwe projecten
Zoals een winkelier een kijkje in de keuken kan geven, zo kunnen andere bedrijven laten zien waar zij op de achtergrond aan werken. Kijkers blijven op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en voelen zich betrokken bij de voortgang. General Electric lanceerde Drone Week, een serie uitzendingen over technologie en de rol die het bedrijf vervult voor de Olympische Spelen.
https://www.youtube.com/watch?v=QTT6hwqtUMU
Lanceer nieuwe producten
Steeds meer bedrijven lijken te ontdekken dat live productlanceringen en demo’s kijkers trekken. Met name de echte fans volgen zulke streams op de voet. De uitzending van Chevrolet vanaf de CES-beurs in Las Vegas trok meer dan 55 duizend kijkers.
Deel events
Zeker internationaal opererende bedrijven kunnen met het livestreamen van hun event nieuw publiek aanspreken dat niet lijfelijk aanwezig kan zijn. McDonald’s zond eind mei een sessie uit ter ere van de ‘National Hamburger Day’. In de live-uitzending werden drie doeken geschilderd en geveild op eBay. Het bedrijf maakte later bekend dat in de eerste veertig minuten bijna 900 duizend mensen keken.
De betrokken social media-manager van het bedrijf merkte later op dat live video erom vraagt wat risico te nemen. Je weet immers vooraf niet wat er precies gaat gebeuren. Maar dat het een interessante en goede manier is om verbinding te maken met het publiek is wel duidelijk.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Rogier Mostert
Ook makelaars kunnen Facebook Live perfect inzetten voor live bezichtigingen van woningen. In een verhitte woningmarkt is de belangstelling vaak zo groot, dat je met één live uitzending direct heel veel mensen bereikt. Hierdoor hoeft de makelaar minder bezichtigen fysiek af te handelen. Ook voor geïnteresseerden is het een laagdrempelige manier om een eerste indruk van de woning te krijgen. Daarnaast kunnen zij vanaf hun werk / thuis kijken en vragen stellen, waardoor het veel tijd scheelt. Ook na de uitzending kan je de video online laten staan, waardoor mensen het terug kunnen kijken. In onze pilot hadden we binnen een aantal dagen al meer dan 1134 weergaven van de video. Ik adviseer makelaars dan ook om hier mee te gaan experimenteren. Het hoeft niet in een keer perfect te zijn. Doe, leer en verbeter! Zie het verslag van onze pilot: https://webmonnik.nl/live-bezichtigingen-woningen-facebook-live-video/
René Schaap
Wij als Connecting Media verzorgen op dit moment diverse livestreams op facebooklive vanuit drie Olympische studio’s in British House, Canadian House en de NBC studio in Rio de Janeiro, Brazilië voor facebook zelf. Het bereik van de live streams is echt enorm, denk aan meer dan 80.000 live kijkers per live uitzending. Voor (video) marketing is het echt een waanzinnig platform waarmee je dus snel veel mensen kunt bereiken.