Europese pakketbezorging strijdt tegen valse concurrentie uit China
Het aantal pakketten uit het buitenland neemt jaarlijks toe en Nederlandse e-shoppers hebben China als populairste winkelbestemming. Dit komt grotendeels omdat de artikelen die hier vandaan komen altijd goedkoop op de Nederlandse markt konden worden gezet. Gelukkig is hier vanuit Brussel intussen een stokje voor gestoken.
De reden waarom Chinese webwinkels hun producten zo goedkoop aan de man konden brengen, ligt namelijk aan het feit dat China wordt gezien als een onderontwikkeld land, waardoor ze tegen gereduceerd tarief post in Nederland konden laten bezorgen. De afgelopen jaren werd deze regel veelal ingezet voor e-commerceleveringen, waarbij veel pakjes onder de twee kilogram konden worden bezorgd tegen zeer lage kosten.
Dit leidde uiteraard tot oneerlijke concurrentie ten opzichte van Nederlandse partijen, die (vaak) hogere kosten betaalden voor binnenlandse zendingen. Deze gouden tijden voor de Chinese webshops zijn echter voorbij, want mede dankzij de lobby van Ecommerce Europe (de Europese koepelorganisatie waar Thuiswinkel.org lid van is) is er inmiddels onderscheid gemaakt tussen brieven, commerciële post en koopwaar (pakjes) en moet er voor de pakjes nu een hoger en eerlijker tarief worden betaald.
Wel of geen btw?
Een ander probleem dat momenteel speelt op het gebied van cross-border logistiek is de btw. Momenteel worden producten met een lage waarde vrijgesteld van deze belasting, ook iets waar door Chinese webwinkeliers goed gebruik van werd gemaakt. Zij verstuurden namelijk veel artikelen met een waarde van onder de € 22,00, met als gevolg dat er geen btw over betaald hoefde te worden.
Vanaf 2021 wordt deze regel echter afgeschaft, zodat ook voor producten met een lage waarde btw moet worden afgedragen. Hierdoor worden geïmporteerde producten duurder en is de kans aanwezig dat de import vanuit Azië zal afnemen. Als reactie op deze wetswijziging is de verwachting echter dat Chinese partijen hun goederen dan gaan opslaan binnen de EU. Hierdoor worden deze goederen geïmporteerd onder de reguliere douaneprocedure. De vraag is of dit wenselijk is voor Europese webwinkels, aangezien Chinese aanbieders dan in staat zijn om hun producten sneller te leveren.
Meerdere vervoerders, één pakketlabel
Een aantal jaar geleden heeft Ecommerce Europe hard gewerkt aan de ontwikkeling van een gestandaardiseerd pakketlabel, wat de internationale pakketstromen moet gaan vergemakkelijken. Momenteel worden pakketten die over de grens gaan nog herlabeld (iedere vervoerder plakt zijn eigen label op het pakket), waardoor ze lastig traceerbaar zijn voor zowel de retailer als de consument. Dit geldt overigens niet alleen voor internationale leveringen, want ook in het geval van binnenlandse leveringen is het op deze manier niet gemakkelijk om pakketten af te geven aan andere (lokale) logistieke dienstverleners. Daarnaast zijn in het geval van retouren consumenten nu ook nog afhankelijk van een specifieke dienstverlener waar het pakket moet worden afgegeven.
Het gebruik van een gestandaardiseerd pakketlabel zal dit allemaal vergemakkelijken. Het label is nu al beschikbaar, maar er vindt nog een discussie plaats over de technische specificaties zoals de datauitwisseling tussen de verschillende partijen. Zodra deze zijn opgelost, wordt het standaardpakketlabel zo snel mogelijk in de praktijk gebracht.
Ten slotte wordt er momenteel bekeken of het mogelijk is om bruggen te slaan tussen Europa en onderontwikkelde landen in bijvoorbeeld Afrika of Latijns-Amerika. Door de logistiek tussen Europa en deze continenten te verbeteren, zullen deze markten beter bereikbaar zijn voor de Europese retailers.
De Europese Unie heeft dus een belangrijke positie voor het versterken van de positie van Europese webwinkeliers. De aanstaande verkiezingen gaan laten zien welke richting de Europeanen op willen en in hoeverre we als continent de concurrentie met andere landen als de Verenigde Staten en China op het gebied van logistiek aan kunnen gaan.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Jos
Als ik het goed lees wordt er alles aan gedaan om China buiten de deur te houden. Niet alleen door de overheid (Huawei) maar ook op consumenten niveau.
”Dit leidde uiteraard tot oneerlijke concurrentie ten opzichte van Nederlandse partijen, die (vaak) hogere kosten betaalden voor binnenlandse zendingen. ”
Dit is zo typisch. Waarom worden de binnenlandse zendingen dan niet goedkoper in plaats van andere uit te sluiten?
Het trieste is dat in alle gevallen de consument weer de Sjaak is want de prijzen gaan omhoog.
En hoe zie jij overigens de nieuwe treintrajecten en nieuwe zijderoutes in dit verhaal?
Jos, webshop eigenaar.
Miek
Kan niet wachten tot ze dit invoeren. Ze hadden dit al een paar jaar geleden moeten doen. BTW en inklaring heffen op alle post buiten de EU. Zo hou je troep van slechte kwaliteit buiten de deur. Daarnaast hebben de NL (web)winkeliers dan tenminste weer een beetje omzet en kunnen we weer personeel betalen (dus win-win)
De schatkist is hier een heleboel geld op misgelopen doordat ook nog eens 95% fraudeert met de bedragen die ze op de pakjes laten zetten. Moet je als winkelier eens proberen, dan ben je echt de pineut.
Miek, Webwinkelier
C. van Dijk - Prive
Ik vind de reactie`s van sommige webwinkeliers hiepokriet, omdat veel producten in China gemaakt worden , ook grootte bedrijven laten hun producten in China maken omdat ze dit goedkoper kunnen leveren door goedkopere arbeiders dan in europa.
Als een product in nederland verkocht wordt komt dit ook vaak uit China, maar kost vaak X maal duurder en alleen om de winst omzet te vergroten, dus zakken vullers door Rutte gepromoot als VVD er
En geloof me maar dat de producten geen rotzooi is zoals vaak beweerd wordt, dit moest ik even kwijt over de hiepo`s