Google Ads voegt nieuwe ‘life events’ toe
Gericht targeten op levensgebeurtenissen van je (potentiële) klanten; Het neemt een vogelvlucht! Naast de drie levensgebeurtenissen die eerder dit jaar gelanceerd zijn door Google, kunnen we nu ook doelgroepen bereiken die bezig zijn met vele andere levensingrijpende gebeurtenissen.
Levensgebeurtenissen zijn belangrijke momenten in het leven waarin de doelgroep kan worden bereikt. Deze doelgroepen worden Google gemaakt op basis van gedrag van gebruikers op websites die ze bezoeken, video’s die ze bekijken en nog vele andere signalen die kenmerkend zijn voor de levensgebeurtenis.
Nieuwe levensgebeurtenissen waarop je vanaf nu kunt targetten:
- Andere baan
- Heeft onlangs een nieuwe baan gekregen
- Krijgt binnenkort een nieuwe baan
- Bedrijf oprichten
- Is onlangs een bedrijf gestart
- Start binnenkort een bedrijf
- Een nieuw huis kopen
- Heeft onlangs een huis gekocht
- Koopt binnenkort een huis
- Nieuw huisdier
- Heeft onlangs een hond aangeschaft
- Heeft onlangs een kat aangeschaft
- Schaft binnenkort een hond aan
- Schaft binnenkort een kat aan
- Pensioen
- Gaat binnenkort met pensioen
- Is onlangs met pensioen gegaan
- Woningrenovatie
- Gaat woning binnenkort renoveren
- Heeft woning onlangs gerenoveerd
Levensgebeurtenissen voor targetting sinds begin dit jaar:
- (Bijna) afgestudeerd aan het hoger onderwijs
- Is pas afgestudeerd
- Studeert binnenkort af
- Trouwen
- Binnenkort trouwen
- Pas getrouwd
- Verhuizen
- Binnenkort verhuizen
- Pas verhuisd
Wat kunnen we ermee?
Leuk, maar wat kunnen we ermee? Levensgebeurtenissen zijn erg geschikt om potentiële klanten te bereiken rond belangrijke momenten in het leven wanneer hun koopgedrag en merkvoorkeuren veranderen.
Relevant bereik
Stel dat je actief bent in de woninginrichting markt. Om jouw doelgroep te bereiken die gaan verhuizen of net verhuisd zijn, heeft Google Ads de levensgebeurtenissen als targeting beschikbaar gemaakt. Voor deze markt is het interessant om naast deze doelgroep ook de doelgroepen te bereiken die een huis gaan kopen/gekocht hebben en de woning gaan renoveren of onlangs hebben gerenoveerd.
Relevante boodschap
Rond deze momenten overweegt de doelgroep of hun woninginrichting nog wel naar wens is. Door te weten wat de doelgroep bezighoudt (de levensgebeurtenis) bereiken we de doelgroep in een vroeg stadium van het aankoopproces met een relevantie boodschap. Brengen we het merk onder de aandacht en speel in hun koopgedrag met de juiste boodschap.
Op dit moment is het bereiken van de doelgroep via levensgebeurtenissen alleen beschikbaar via Google Ads voor YouTube en Gmail advertenties. Naast Google Ads maakt ook Facebook gebruik van levensgebeurtennissen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Nils Rooijmans - water cooler topics
Mooi overzicht, dank.
Kritische vraag hierbij is:
hoeveel gebruikers weet Google in NL te matchen aan deze doelgroepen, en wat is de kwaliteit van die matching?
Dit soort uitbreidingen van de targetting mogelijkheden zijn (zeker in de begin fase) vaak niet zo waardevol voor NL doordat de omvang van de gematchede doelgroepen te klein is, en de kwaliteit achter blijft bij bijvoorbeeld de US.
@Arjan: heb jij al wat testdata die je kunt delen?
Arjan Wellen - De Nieuwe Zaak
Graag gedaan en dank voor je reactie Nils.
De ervaring de we hebben met de life event targeting is dat de resultaten beter zijn dan targeting gebaseerd op interesses. En in sommige gevallen zelfs beter dan in-market doelgroepen.
De kwaliteit hangt erg af van de toepasbaarheid in de branche. Zoals in het artikel aangegeven is de woonbranche geschikt en zien we daar ook positieve resultaten in vergelijking met andere doelgroepen.
Wat betreft de omvang zien we dat deze groter zijn dan in-market doelgroepen en iets minder volume hebben dan interesse doelgroepen. Uiteraard verschilt dat per doelgroep.