Google lanceert tool: voldoen CSS partners nog aan vereisten?
Google heeft deze week een tool gelanceerd waarmee CSS partners zichzelf goed kunnen keuren, zodat zij ook na 31 januari 2019 voldoen aan de nieuwe eisen die gaan gelden.
Google toont nu per land of een CSS partner nog voldoet aan de eis dat er vijftig actieve shops actief zijn. Als dat niet het geval is, dient de CSS partner zelf aan te tonen voor elk land dat het aan deze eisen voldoet. Na 31 januari 2019 zal Google een waarschuwing tonen in het dashboard van merchant centers die onder een CSS partner vallen die niet meer aan de eisen voldoet. Vanaf 20 februari worden die accounts afgekeurd (tenzij alsnog aan de vereisten voldaan wordt) en zullen er geen advertenties meer getoond worden.
Begin december 2018 maakte Google bekend de vereisten voor CSS Partners aan te scherpen. Er was destijds nog onduidelijk hoe Google de nieuwe eisen zou gaan controleren. Deze week heeft Google een tool gelanceerd, waarbij CSS Partners per land aan moeten tonen dat er 50 actieve shops per getarget land zichtbaar zijn op de website van de CSS Partner. Die 50 shops moeten ook leveren aan het land waarop het merchant center getarget is.
De huidige opzet van de tool zorgt ervoor dat webshops die adverteren via een CSS goed op moeten letten dat advertenties zichtbaar blijven. Allereerst moet een CSS partner in elk land dat getarget wordt voldoen aan eisen (50 actieve shops die zichtbaar zijn op de website van de CSS partner). Als een CSS partner hieraan voldoet, betekent dit niet direct dat ook aan de eisen voldaan wordt. Dit zal uitgelegd worden aan de hand van een voorbeeld.
Stel dat een CSS partner een Duitse vergelijkingssite heeft én dat een klant één Merchant Center heeft gekoppeld aan de CSS partner waarbij zowel Duitsland als Oostenrijk getarget worden. Dit is dus een situatie waarbij een webshop twee keer een feed toevoegt aan één Merchant center en zo meerdere landen target. Google stely als eis dat elk merchant center van een CSS partner gericht moet zijn op één land. De reden hiervoor is dat als iemand in Duitsland zoekt en klikt op de link onder de advertentie (‘Van CSS Partner’), dat die consument op de juiste CSS partner website uitkomt (in het juiste land en de juiste taal).
Doordat elk merchant center van een CSS partner getarget is op één land, betekent dit dus dat het Duitse CSS partner account niet standaard goedgekeurd is voor Oostenrijk. Door met een Duitse website via een CSS partner in één merchant center meerdere landen te targeten, is de kans groot dat de andere landen niet meer voldoen aan de eisen en vanaf 20 februari stil komen te staan. De oplossing hiervoor is om in dat geval (dit moest al, maar werd vaak nog niet gedaan omdat er geen actieve controle op was in het verleden) het Duitse account gekoppeld te laten én voor Oostenrijk een nieuw Merchant center aan te maken binnen het Oostenrijkse merchant center van de CSS partner.
Kortom, als gebruik gemaakt wordt van een CSS partner, houd er rekening mee dat er veranderingen zijn rondom de vereisten die Google stelt. Controleer dus of je CSS partner voldoet aan de eisen. Indien je met één merchant center-account adverteert in meerdere landen, controleer dan of dat account aan alle eisen voldoet -of dat er toch een uitsplitsing gemaakt moet worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond