-

Heeft Twitters intweet koopknop kans van slagen?

Twitter heeft de beschikbaarheid van een koopknop ín een tweet breder beschikbaar gemaakt voor iedereen die online verkoopt. Twitter begon met testen van de koopknop in september 2014. Deze week werd aangekondigd dat door nieuwe partners die functionaliteit breed uitgerold werd. De partners die nu aan shophouders de Buy-button kunnen leveren zijn:  BigcommerceDemandware, en Shopify. De afhandeling wordt verzorgd door Stripe Relay. Maar heeft zo’n knop kans van slagen?

Twitter Buy button

Online aankopen doen is steeds meer gemeengoed geworden. Daar waar eerst de webshop vooral op desktops bezocht werden, is mobiel ook steeds vaker het platform waar voor online aankopen gebruik van gemaakt wordt. De soort producten die online worden aangekocht zijn ook veel breder geworden.

Daar waar eerst alleen risicovrije producten aangekocht werden, is door betere dienstverlening en betrouwbare afwikkelingen ook het soort aankopen veel breder geworden. Van kleding tot sieraden en van voedsel tot meubels. En sociale media zijn bij online aankopen ook belangrijker geworden als vervanging van de aloude ‘mond-tot-mond’ reclame. Logisch dus dat sociale media platformen als Facebook en Twitter daar op in springen.

WeChat laat het zien

In China laat WeChat al zien dat een mobiel platform een enorm succesvol e-commerce kanaal kan zijn. Daar zijn al zo’n 200 miljoen WeChat accounts gekoppeld aan bank- of credit card. En die koppeling zorgt ervoor dat commerce via een mobiel socialmedia platform niets bijzonders meer is en als ‘normaal’ ervaren wordt. Ook Twitter biedt al enige tijd de mogelijkheid om je credit card aan je Twitteraccount te koppelen. Maar is dat voldoende?

Relevantie voor gebruiker

Tijdens de laatste zogenaamde ‘earningscall’ die Jack Dorsey (interim CEO Twitter) hield legde hij de nadruk op Relevantie als belangrijke factor voor het slagen van campagnes op Twitter:

On the commerce side it is still super early for this product but a lot of our focus has been around making tweets more relevant and delivering more relevant tweets faster to people and as we do that everything within the action, within the tweet action benefits, including something like commerce…

Relevantie is niet een opzichzelfstaand feit, het moet op meerdere vlakken scoren. Relevantie voor de gebruiker natuurlijk, maar ook op een relevante plaats en op een relevant moment. En daar is Twitter ook druk mee bezig, om relevante omgevingen te maken voor gebruikers, en dus ook voor adverteerders. Een voorbeeld van een relevante -commerciële- omgeving is nu al live te zien als test in de mobiele apps:

The_Martian_card_and_page

Door op een tweet over deze nieuwe film te klikken, komt er een complete ‘ervaring’ rond de film met informatie, afbeeldingen, tweets… én commercie.

Urgentie key voor mobiel succes

Maar al die factoren zijn nog steeds geen garantie voor de koopknop in een tweet, daarvoor moet een gevoel van urgentie zijn. ‘Nú, anders mis ik de kans…’ is nodig, omdat anders mensen de neiging hebben de tweet te bookmarken door die te ‘favven’ om de tweet via mail naar de desktop computer te sturen en later de gewenste aankoop te doen.

En Twitter verdient niet, of misschien niet meer, als de aankoop niet via het eigen platform loopt. Dan loopt ze de commissie van de aankoop mis. Door de aanbieding tijdsafhankelijk te maken, ‘aanbieding nog 15 minuten geldig’, kan dat gevoel voor urgentie opgewekt worden en de intweet aankoop gestimuleerd.

Blij met een dood musje…

Wie nu enthousiast geworden is moet ik helaas nog even teleurstellen. Twitters ‘Buy Button’ is nog niet buiten de VS beschikbaar. Maar zoals altijd bij Twitter zal dat waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn.

Deel dit bericht

1 Reacties

Saskia

Twitter is niet meer trendy. Facebook en Instagram!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond