-

Hoe test je een UX designer tijdens de sollicitatie? De do’s en don’ts

Niet zelden krijgen UX designers en ontwikkelaars tijdens een sollicitatieprocedure een opdracht mee naar huis. Volgens velen een prachtige kans om creativiteit en kennis te etaleren. Maar veel bedrijven vragen om een demonstratie te geven op een eigen product. En dat is niet alleen oneerlijk, het is ook hoogst ineffectief.

Je houdt een sollicitant de worst voor van een nieuwe baan, maar geeft ze er vervolgens niets voor terug. Daniel Burka van Google Ventures – inmiddels GV geheten – windt zich er terecht nogal over op. Hij vraagt zich hardop af: ‘Als de designer een slimme of innovatie oplossing presenteert, is er dan ook maar een kleine kans dat je die oplossing niet implementeert?’

Leer begrijpen hoe iemand werkt

Veel sollicitanten hebben dat vertrouwen in ieder geval niet. Schrijf je een dergelijke demo voor dan is de kans groot dat de beste kandidaten nooit solliciteren. Ook Lisa Trapman van Aquent ziet niets in zo’n manier van selecteren. ‘Het doel is niet zozeer om iemand zijn bekwaamheid en talenten te testen, maar om te begrijpen welke ervaring iemand heeft en hoe diegene werkt.’

Aquent helpt bedrijven onder meer aan tijdelijk personeel dat nodig is voor een innovatieslag. Trapman heeft hierdoor veel ervaring met werving van UX designers en creatieven. ‘Net als een goede UX designer moet de interviewer zich richten op de complete journey en zich niet laten afleiden door het eindresultaat. Focus in de beoordeling op de uitdaging van een project en de impact van de gekozen oplossing.’

Wil je een algemener beeld van iemand zijn ‘soft skills’ of manier van denken, stel dan situatie specifieke open vragen, zegt Trapman. ‘Bijvoorbeeld: vertel me eens over die keer  dat je lead UX designer was voor een project, maar niet vanaf het begin bij het project betrokken was. Hoe ging je aan de slag? Of: vertel eens over een project waar je maar over een zeer beperkte hoeveelheid informatie beschikte. Hoe pakte je dat aan en wat was vervolgens het resultaat?’

Dat veel toppers waarschijnlijk niet eens de moeite nemen te solliciteren is niet het enige nadeel van de beschreven wervingsmethode. Diegene die de demo op het eigen product begeleidt en beoordeelt, is sterk bevooroordeeld. Hij kent de oplossingen die in praktijk werken, wat al is geprobeerd en heeft gefaald, maar ook aan welke veelbelovende opties al wordt gewerkt. Je kiest niet de kandidaat die de beste oplossing aanlevert, maar juist past in het bestaande perspectief.

Collega Braden Kowitz van Google Ventures legt uit dat als je iemand dan toch aan het werk wil zien, de juiste ontwerpopdracht zo complex is dat die niet perfect kan worden uitgevoerd. Het doel van de opdracht is namelijk niet om te zien of iemand het juiste doet, maar om te zien hoe mensen denken. De meest effectieve manier om een UX designer aan het denken te houden is om een onoplosbare puzzel voor te leggen.

Vraag kandidaten daarom een interface te ontwerpen voor een generiek publiek of zeer specifieke niche waarmee die persoon niet bekend is. Voor een verrassend resultaat zou ook de gesprekspartner onbekend moeten zijn met die doelgroep. 

Opdrachten als eerste beproeving

Door naar iemand zijn portfolio te kijken wordt al gauw duidelijk waar iemand zijn krachten liggen. Vul de ‘zwarte gaten’ in met een specifieke designopdracht, zo stelt Kowitz voor:

Productdesign: kan de beoogde designer holistisch werken en dus voorbij een interface denken? Een goede vraag: hoe zou je een geldautomaat voor kinderen ontwerpen? Start de ontwerper bij de behoefte van ouders om kinderen iets bij te brengen over geld of richt die persoon zich direct op de interface?

Gebruikersinterface: kan iemand bestaande widgets inzetten en eigen ontwikkelingen als dat nodig is? Een goede uitdaging zou zijn om een aanmeldformulier te ontwerpen met enkele basale en uitdagende datavormen – van kalender, kleur tot upload van afbeeldingen.

Informatiedesign: kan een designer complexe concepten helder communiceren? Bijvoorbeeld: ontwerp een betere dienstregeling, bewegwijzering en overzichtskaarten voor het openbaar vervoer.

Interactiedesign: heeft een ontwerper goed begrip van gebruikersdoelen en is diegene in staat een doordachte vertaling te maken in een ‘userflow’ met bijbehorende interactie? Interactiedesign is in nagenoeg ieder digitaal product een essentieel onderdeel, maar beoordeling van de kwaliteiten vanuit het portfolio is lastig, zegt Kowitz. Zet hiervoor daarom zo vaak als mogelijk een opdracht in.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond