Een goed idee? Twijfel niet, just ship it
Hoe vaak heb jij een goed idee? Zo’n idee waarvan je denkt: dit is iets? Waarvoor we gezegdes als ‘goud in handen’ en ‘gat in de markt’ nodig hebben? En hoeveel van die ideeën heb je op de markt gebracht? En dan heb ik het niet over prototypes, want die tellen niet. Tot het moment waarop mensen je product daadwerkelijk gebruiken, is het eigenlijk niks meer dan een goed idee. Je moet het product shippen, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Live zetten. Uitbrengen. Releasen. Totdat jij of je team het product shipt, bestaat het eigenlijk niet.
Apple vs. Blackberry
Neem als voorbeeld de iPhone. Was de eerste iPhone perfect? Verre van. Ik noem: geen App Store, geen 3G (bestond wel), slechte WiFi en alleen een aansluiting voor Apple hoofdtelefoons. Maar hoe dan ook shipte Apple de eerste iPhone. Apple wist het: ‘Just Ship It’.
Concurrenten Palm, Microsoft, Nokia en Blackberry doken met kritiek op de release van Apple. Veel gehoorde klaagzang: de iPhone was duur, de telefoon had geen keyboard en ook nog eens slecht bereik. Maar wat deze concurrenten niet zagen, was dat dit niet zomaar een telefoon was met extra functionaliteiten. De iPhone was ’s werelds kleinste computer met belfunctie als één van de vele apps. Dat was het idee, en dat idee hebben ze geshipt. En zodra echte mensen de telefoon echt gebruikten, wisten ze waar de verbeterpunten lagen. Elk jaar verscheen er een nieuwe iPhone, met steeds meer van die verbeterpunten opgepakt. En hoe lang deed Blackberry over de release van hun eerste ‘iPhone’? Maar liefst 6 jaar. Pas in 2013 brachten zij de BlackBerry Z10 uit. De vergelijking tussen sales cijfers van de twee concurrenten zegt genoeg.
Steve Jobs zei: “Real artists ship”. Dit geeft maar weer aan hoe belangrijk shippen is bij Apple. En daar weten ze als geen ander dat je dat ook moet blijven doen: zo vaak mogelijk en met regelmaat. Sinds 2007 shipt het bedrijf dan ook elk jaar een nieuwe betere versie van de iPhone. Blackberry, Nokia en Palm zijn perfecte voorbeelden van bedrijven waar dit niet het geval is. Hun cultuur is niet ingesteld op shippen met regelmaat, laat staan producten continu door de verbetermolen halen.
Facebook vs. MySpace
Nog zo’n voorbeeld: Facebook. Mark Zuckerberg heeft Facebook in vier weken tijd gebouwd en gelanceerd. Vier weken! En was het perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar, het was beter dan MySpace: het grootste digitale sociale netwerk in 2004. Binnen zes maanden waren de grootste universiteiten uit de VS op Facebook aangesloten en ontving Zuckerberg de eerste investeringen. Ook Zuckerberg wist het: ‘Just Ship It’.
Terwijl MySpace zich afvroeg waarom gebruikers hun sociale netwerk voor Facebook inruilden, bleef Zuckerberg verbeterde versies shippen. Zijn credo: Stay focused and keep on shipping. Vraag een willekeurige Facebook-medewerker naar het motto van Facebook, en je krijgt unaniem shipping als antwoord. Kijk eens naar de gebruikersaantallen van MySpace vs. Facebook gedurende de jaren. En vergelijk deze grafiek nu eens met die van de iPhone vs. Blackberry. Die komen aardig overeen, of niet?
Tweede fase
Er zit ook nog een psychologische kant aan dit verhaal. Als developer hoor ik veel te vaak dat ‘iets wel in fase twee wordt gedaan’. Maar ik ben vaak genoeg betrokken geweest bij projecten waar fase twee nooit tot stand is gekomen. Fase twee is synoniem geworden voor een opslagplek van features die nooit worden geshipped. Terwijl iedereen weet dat die features het product juist zoveel beter kunnen maken. Dit is het meest demotiverende wat je een developer aan kunt doen.
Ik ben software ontwikkelaar geworden omdat ik nieuwe producten wil maken die iets toevoegen. De mens houdt van nieuwe dingen, dat is namelijk hoe wij zijn geprogrammeerd. In de afbeelding hieronder zie je wat er in onze hersenen gebeurt wanneer we iets nieuws zien. Het gemarkeerde gedeelte geeft dopamine af. Dat zorgt voor een gevoel van beloning en motivatie. Met andere woorden: wanneer ik aan iets nieuws werk, raak ik gemotiveerd.
Dat geldt ook voor iedereen die aan jouw product werkt. Ook zij willen dat gevoel van nieuw, vers en de voldoening van een resultaat. Want wees eens eerlijk: we raken allemaal verveeld in de sleur van ons werk. Je team blijft veel gemotiveerder wanneer ze iets aan het product kunnen toevoegen. En wanneer zij weten dat er sowieso een fase twee, drie en vier komt. Dan kom ook jij erachter: ‘Just Ship It’.
Shippen is succes
De bedrijven die niet shipten – Blackberry, MySpace, Nokia, Palm, Hyves – hebben allemaal een product op de markt gebracht en vervolgens hun succes uitgezeten. Ogen openden pas toen het team alle motivatie verloor, fase twee nooit meer kwam, concurrenten passeerden door het beter en sneller te doen. Facebook, Apple, Google, Netflix, Tesla: dit zijn bedrijven die shipping hoog in het vaandel hebben. Hun teams behoren dan ook tot de meest ambitieuze en gemotiveerde teams op aarde. Waarom? Omdat zij weten dat ambitieuze ideeën een kans hebben, en in de volgende iteratie worden meegeshipt.
Het moet algemeen gedachtegoed worden dat shippen het meest waardevolle aspect is van ons Product Development proces. Just Ship It: snel, vaak en blijvend!
‘Just Ship It’ by Arthur Stobbelaar live at Tam Tam Talks from Wijzijntamtam on Vimeo.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Hans Smit
Met deze gedachte wordt helaas voor de meeste ondernemers de basis gelegd voor 90% faalkans. Ik kan hier probleemloos een lijstje tegenover zetten met tienduizenden producten/diensten die het niet redden omdat de ontwikkelaars (te) productgericht (waar Arthur voor pleit) keken en (te) weinig marktgericht te werk gaan. Apple heeft bijzonder veel geluk gehad dat ze hun falen op de computermarkt hebben overleefd. Ik zeg: koester je idee, doe alsjeblieft je huiswerk (marktonderzoek, kosten-baten analyse) en dan: ship it! Want daar heb je gelijk: als je product ‘klopt’, dan is het alle remmen los en knallen alsof je leven er vanaf hangt. En dat is zo leuk!!!!
Arthur Stobbelaar
Hi Hans,
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk dient iedereen zich heel goed voor te bereiden bij het maken van een product. Marktonderzoek en een goede analyse van je businessmodel zijn hier absoluut onderdeel van. Excuses dat dat misschien te weinig naar voren komt in het verhaal.
Waar ik inderdaad voor pleit is dat áls je een product hebt waar een goede kans op succes is, dat jij je niet concentreert op het eenmalig shippen ervan, maar een constante flow introduceert waarin het product verbeterd wordt. Dit kan namelijk geen nagedachte zijn, dit moet evengoed in het proces zitten erna, als het evaluatieproces ervoor.
Concha
Helemaal mee eens! Het is ook the filosofie achter LSM (Lean Start up Machine) methode, mijn inzicht, de beste manier om een goed idee te lanceren
1 idee
2 hypotheses
3 met bijna middelen een MVP (minimun value product) maken
4 ship it, get out of the building, praat met jou customer, valideer jouw idee met jouw MVP
5 indien nodig make a pivot anders verbeterd jouw product.
Bedrijven zoals Blackberry, Nokia, etc zouden LSM moeten omarmen.
Egbert van Keulen
Ter aanvulling: meer informatie over de Lean Startup Methode kun je vinden in de gerelateerde items onder het artikel.
Egbert
Hans Smit
Het nadeel van Arthurs aanpak -en zeker van LSM- is dat je dan al in de productiefase zit. Je hebt je concept al geïndustrialiseerd en dan kost het veel meer tijd, geld en inspanning om terug te keren naar een ander of nieuw idee/plan. Je product of dienst uitzetten bij controlled ‘proefpanels’ is een optie, maar daarmee verliest het oer-idee zijn geweldige kracht, de lol, waar Arthur terecht meer gebruik van wil maken. Zorg dat het product én de cijfers gewoon kloppen, dan kun je onbelemmerd knallen. En inderdaad proberen die innovatieve flow (en dat is iets anders dan doorontwikkeling) in je genen te houden.
WebshopAdvies.nl
Mooi artikel, maar wel erg gefocust op de successen. Dat er daarvoor ook al tientallen myspace alternatieven waren geeft bijvoorbeeld aan dat Facebook het niet gered heeft met enkel “shippen”. Er zit veel meer achter het succes. Tegenover elke winnaar staan 1000den verliezers. Maar als je het niet probeert word je inderdaad nooit een winnaar.
WebshopAdvies.nl
Aanvullend op shippen wil ik ook nog toevoegen dat het ook belangrijk is om te durven mislukken. Google lanceert/probeert namelijk erg veel ideeën en durft die ook te laten mislukken. De ideeën die het wel halen zijn daarbij wel een groot succes.