-

Amazon aftroeven lukt alleen met juiste targeting van eigen data

Het recept voor Amazon’s succes in andere landen zou ook in Nederland de nekslag kunnen betekenen voor veel online retailers. Hoe kunnen zij weerstand bieden tegen de oprukkende reuzen die de markt bestormen? Het antwoord ligt vaak dichterbij dan ze zelf denken.

Amazon heeft kwaliteiten in huis die zelfs de beste online retailers nog missen. Ze verkopen alles en doen dat goed. Maar de grootste gamechanger ten opzichte van de concurrentie is de manier waarop ze hun data gebruiken en monetariseren. Andere online retailers kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Data is gouden handel

De wereldwijde advertentieomzet van Amazon was in 2018 een goede tien miljard dollar en vormde het grootste gedeelte van hun netto resultaat. Hoewel Amazon hier nog niet heel groot is en geen omzet per land bekend maakt, kun je je voorstellen dat ook de impact op de Nederlandse markt aanzienlijk zal zijn.

Amazon is zo succesvol omdat het een perfecte beheersing heeft van de data die ze bezitten. Aan de hand van het gedrag van hun bezoekers, schat het nauwkeurig in waarnaar diegene op zoek is. Kijkt iemand op de site voor het eerst naar babykleertjes of -ledikantjes, dan weten ze dat er waarschijnlijk iemand in blijde verwachting is. Amazon kan met die data het merk Pampers de mogelijkheid geven die gebruiker te targeten op hun website, in de app of ergens anders op internet.

Het gaat niet alleen om toeleveranciers waarmee ze al zaken doen. Slim gebruik van data verbreedt de horizon enorm. Neem het voorbeeld van de klant die naar babyspullen aan het kijken is. Die zou normaal niet snel bij een autofabrikant op de radar verschijnen. Maar gezinsuitbreiding is natuurlijk een uitgelezen moment om een ruimere auto voor te stellen.

De omzet uit de verkoop van data voor advertenties stelt Amazon er vervolgens toe in staat de marges in hun webwinkel lager te houden dan de concurrentie. Bovendien kan Amazon al die data ook voor hun eigen retail gebruiken. Door gebruikers op het juiste moment het juiste product aan te bieden, verkopen ze gemakkelijker dan hun concurrenten.

Inspelen op het succes van Amazon

Veel winkeliers beschikken – soms onbewust – over een enorme berg gegevens. Ze weten precies wie hun klanten zijn, wat ze doen en wanneer ze ergens in geïnteresseerd zijn. Hun eerste uitdaging is het vinden van het juiste dataplatform om al die data te verzamelen en te combineren. Vervolgens moet die data geactiveerd worden, via alle mogelijke kanalen. Van display tot e-mail tot sms en zo verder. En tegelijkertijd is het zaak om te voorkomen dat dit allemaal zo complex wordt, dat het implementeren jaren duurt en budgetten overschrijdt. Vervolgens kunnen ze dan met die data aan de slag. Bijvoorbeeld zo:

  1. Gebruik je data om de eigen targeting te verbeteren: target je klanten met de juiste aanbieding en leer van iedere marketing campagne om de targeting nog verder te verbeteren
  2. Wanneer de klant op de website is, gebruik je data dan om aanvullende producten voor te stellen en
  3. Monetariseer je media en data in campagnes met suppliers en adverteerders.

De Casino groep in Frankrijk heeft bijvoorbeeld een heel succesvol saleshouse gebouwd, genaamd 3WrelevanC. Dit saleshouse is zo succesvol dat het nu zelfs andere uitgevers buiten de retailwereld die geen onderdeel zijn van de Casino groep heeft geïntegreerd. Zo profiteert het optimaal van een groeiende hoeveelheid data.

Besluit nu, want Amazon is nog maar het begin

De retailer wordt met slim gebruik van zijn eigen data zo een media-platform. Het is precies die aanpak die Amazon miljarden opbrengt. Als de Amerikaanse webwinkel de Nederlandse markt serieus gaan nemen, kan het hard gaan. Voor e-retailers is er geen tijd om besluiteloos te zijn. Zij moeten inzien dat de data die ze hebben de manier is om Amazon af te troeven. Ze kunnen het zich niet veroorloven te wachten, om hun data te laten verstoffen. Want wie denkt dat Amazon snel kan oprukken, kan zijn borst natmaken als Chinese e-tailer Alibaba werk gaat maken van Europa.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond