Waarom logistiek pure marketing is
Van Nederlanders ouder dan 15 jaar heeft 95 procent het aflopen jaar een aankoop online gedaan. Nu de e-commercemarkt de startupfase ontgroeit, verhoogt de aandacht voor e-fulfillment. Een ontdekkingstocht is gaande om de geleverde service aan te sluiten bij de wensen van de consument. Nu is logistiek onderdeel van het marketingplan en bepaalt het mede de overlevingskans van webwinkels.
De logistieke opties die beschikbaar zijn in de e-commerce, nemen snel toe. Dit toont oo k hetonderzoeksproject “E-Global” van de Rijksuniversiteit Groningen aan. Samen met de Fontys Hogescholen en twintig private partijen vormen ze een innovatiecommunity. Hiermee ontwikkelen ze nieuwe kennis die ook direct in de praktijk bruikbaar is. In maart 2018 kwamen ze samen om verschillende thema’s te bespreken. Centraal stond het besef dat logistiek een essentieel onderdeel vormt van de marketing mix om aan de wensen van de consumenten te kunnen voldoen.
Stadshubs voor first en last mile
Tijdsverlies door congestie in de binnenstad wordt steeds groter. Zeker als de vervoerder maar een paar adressen te bezoeken heeft. Ideaal dus als pakketten aan de rand van de stad zouden kunnen worden afgeleverd en vanaf daar met fiets of elektrisch voertuig kunnen worden bezorgd. Ook goed voor het milieu. Klinkt simpel, maar volgens Birgit Hendriks (Goederenhubs Nederland) komt er meer bij kijken. Bedrijven verwachten een all-inclusief oplossing. In tegenstelling tot traditionele bezorging met consument als eindpunt, moet de hub op drie vlakken een koppeling leggen: fysiek, virtueel (softwarematig) en financieel. Niet alleen moet het pakket goed aankomen, ook het bewijs van aflevering (proof-of-delivery, POD) moet voor alle partijen eenvoudig beschikbaar zijn.
De gecombineerde kracht van online en offline
In de marketing is de cross-channel gedachte al gewoon, zodat online en offline beleving nauw aansluiten. Maar in de logistiek zijn er nog volop mogelijkheden voor winkels om een grotere rol in de e-commerce te spelen. Vergaande logistieke integratie of samenwerking lijkt nuttig. Daarom gaat in het voorjaar via het ShoppingTomorrow platform de nieuwe expertgroep “Innovation & Omnichannel e-fulfilment” van start. Deze expertgroep zal zich gaan bezighouden met de vraag: Wat is er mogelijk en hoe creëer je meerwaarde met geïntegreerde logistiek voor de offline en online verkoopkanalen?
De e-commerce professionals van de toekomst
“De economie vraagt om ondernemende werknemers en baanbrekende ondernemers”, zegt Sander Hak werkzaam bij NV Industriebank LIOF. Om de traditionele logistieke en bedrijfskundige opleidingen te ondersteunen richten Seacon, Fontys Hogescholen en NV Industriebank LIOF samen een live-lab op voor startups in de e-commerce. Hier kunnen jongeren hun ondernemende kant ontdekken en hun e-commerce talent ontplooien. Naast het organiseren van het e-fulfilmentproces gaan de jongeren ook aandacht besteden aan de marketing, want ze zullen ook echt producten moeten verkopen.
Van Pijplijn naar Platform
Platformen zoals Bol.com, Zalando en Amazon zijn in opkomst. Iedereen kent ze wel de websites waarop ook andere bedrijven hun producten kunnen verkopen aan consumenten. Maar hoe verandert een traditionele supply chain in een platform? Het traditionele supply chain model, de pijplijn, richt zich op efficiëntie en controle. In de pijplijn wordt gepland en afgestemd, en iedereen wil graag ketenregisseur zijn. Maar pijplijnen zijn moeilijk schaalbaar want ze gebruiken eigen middelen en arbeid. Volgens Robert van Kalsbeek (The Next Practice) laat het platform dat traditionele keten-denken los en richt het zich op interacties en connectiviteit. In plaats van controle en efficiëntie staat het vermogen om te reageren centraal. Het netwerk is dynamisch en schaalbaar vanwege het gebruik van externe middelen. Het platform zet de randvoorwaarden en de aanbieders bepalen zelf welke producten ze voor welke prijs aanbieden op het platform. Aanbieders die goed passen in het eco-systeem doordat ze de juiste producten met de juiste service leveren, zullen “groeien en bloeien”. Aanbieders die niet passen op het platform, bijvoorbeeld als de logistiek niet in orde is, zullen weer verdwijnen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond