-

Mastercards Steve Flinter: ‘AI is gedemocratiseerd, the time is now’

Dr. Steve Flinter is Mastercards Labs’ Artificial Intelligence Practice Lead. Hij is verantwoordelijk voor de Artificial Intelligence (AI)- en Machine Learning (ML)-strategie van Mastercard Labs. Het lab ontwikkelt technologieën en services voor Mastercard én hun klanten. Flinter over de visie van Mastercard op AI en de laatste trends op dit gebied.

Op dit moment gebruikt Mastercard artificial intelligence zowel commercieel als intern op drie vlakken: veiligheid, consultancy en biometrische authenticatie. Veiligheid van betalingsverkeer is het meest voor de hand liggende onderwerp voor een organisatie als Mastercard om AI en ML in te zetten. Sinds de overname van Brighterion in 2017 heeft Mastercard dankzij steeds beter wordende predictive analytics de opsporing van creditcardfraude en het voorkomen van geweigerde goede betalingen sterk verbeterd. 

Met de acquisitie van NuData, een kleine twee jaar geleden, zette Mastercard ook grote stappen in biometrische authenticatie. Inmiddels wordt zelfs je gedrag gebruikt voor authenticatie: systemen herkennen bijvoorbeeld in welke hoek je je telefoon meestal vasthoudt of hoe je swipet. 

Mastercard Labs: innovatie en veilige implementatie van nieuwe technieken

Maar Mastercard Labs heeft een opdracht die verder gaat en zoekt ook naar nieuwe toepassingen van AI en ML. Hoe kunnen deze technieken een rol spelen in processen of producten waar het dat nu nog niet doet, en welke nieuwe mogelijkheden ontstaan door het inzetten van AI en ML? En vooral: hoe kunnen we de technologieën veilig implementeren, zowel intern als bij de klant?

Wil je de voordelen van AI laten doorwerken in de hele organisatie, dan moet je kansen zien om het in producten en services op te nemen en zo de interne efficiëntie te vergroten. Maar met AI en ML zijn de mogelijkheden eindeloos. Het is daarom belangrijk om prioriteit te bepalen. Bij Mastercard kijkt men daarbij bijvoorbeeld naar de grootste return on investment en welke nieuwe producten en diensten waardevol kunnen zijn voor klanten. Welke producten zijn het best te verbeteren met AI? En wat kan er gemaakt worden dat zonder AI en ML niet zou kunnen bestaan?

Ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op AI

Mastercard ontwikkelt een hele reeks aan nieuwe producten en oplossingen met een AI-component. Zo werkt Mastercard Labs aan systemen voor aanbevelingen en personalisatie: hiermee kunnen klanten precies op het juiste moment het juiste aanbod doen aan eindgebruikers. Het effect van juiste aanbevelingen en exacte personalisatie is inmiddels wel bewezen.

Daarnaast ontwikkelt Mastercard ‘goedkope’ Point of Sales (POS)-systemen voor opkomende markten. Met een goedkope, mobiele POS-oplossing kunnen kleine winkeliers ook hun zaken digitaliseren. POS in opkomende markten kunnen niet altijd gebaseerd worden op de technologieën die in de westerse wereld gebruikt worden. Maar dankzij de inzet van AI kan Mastercard mobiele POS-systemen aanbieden die gebaseerd zijn op goedkopere smartphones. Een videostream herkent producten die de klanten willen kopen en deze kunnen hierdoor afgerekend worden. Deze geavanceerde technologie brengt ook financiële diensten naar minder welvarende gebieden. 

Democratisering van AI

De trend om AI toepasbaar te maken voor de massa, wordt steeds belangrijker. Waar web- en databasetechnologieën een aantal jaren geleden nog voor de happy few waren, zijn ze inmiddels niet meer weg te denken uit allerlei bedrijfsprocessen. Daar gaan we binnen drie tot vijf jaar ook heen met AI. 

Een belangrijke trend in AI is het democratiseren van de technologie. AI en ML zijn ook voor kleinere en middelgrote bedrijven binnen handbereik. Met open source tools en cloud based technology kan iedereen aan de slag. En dat zouden ze ook moeten doen. Met AI Express helpt Mastercard bedrijven met geen tot weinig ervaring op het gebied van AI bijvoorbeeld met antiwitwas-technologieën, credit risk-voorspellingen, cybersecurity en fraudemanagement.

Consumer experience verandert mee: start nu

We moeten ons beeld aan blijven passen van de klantervaring. Eerst was het de opkomst van webtechnologie, toen van mobiele toepassingen. Nu gaan we het tijdperk in van nieuwe interfaces, zoals voice, smart home devices, augmented en virtual reality. Veel van deze technologieën worden gedreven door AI-technologie. Hoewel er nog veel te verbeteren valt, worden AI-oplossingen binnen de kortste keren normale onderdelen van de consumer experience.

Voor bedrijven is het nu de tijd om AI en haar mogelijkheden te ontdekken. Het is niet meer alleen iets voor grote bedrijven. Je hebt geen in-huis expertise nodig om te beginnen met ontwikkelen. Doe je het niet, dan mis je de boot.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond