Native Advertising in 2020 – geen stoorzender maar inspiratiebron
Native advertising wint steeds meer aan populariteit. In 2020 belooft deze – relatief nieuwe – manier van adverteren een flinke groeispurt door te maken. De verwachtingen zijn dat Native Advertising in 2025 dé manier is om nieuwe klanten te winnen – en te behouden. Wat maakt Native Advertising zo effectief en wat staat er op het menu voor 2020?
De consument bepaalt wat hij of zij wil lezen, zien of horen. Ongewenste advertenties die hen hiervan weerhouden zorgen eerder voor irritatie dan voor interesse en vertrouwen. Ad blockers worden dan ook massaal geïnstalleerd (40% van de desktop gebruikers wereldwijd) om ongewenste reclame ‘buiten de deur’ te houden. Mobiele apparaten laten simpelweg banners en traditionele advertenties niet tot hun recht komen. En met het huidige – en nog steeds groeiende – mobiele gebruik is dat, op zijn zachts gezegd, een gemiste kans. Daar biedt native advertising de oplossing.
Producten en diensten verpakt in een geloofwaardig verhaal
Met Native Advertising wordt een merk, product of dienst op subtiele wijze onder de aandacht gebracht. Met een advertentie in de vorm van een social media post, een interessante video, een boeiend artikel of een informatieve, conversiegerichte landingspagina. Reclame verpakt in een ‘geloofwaardig verhaal’, in lijn met de rest van de content of het platform. Geen stoorzender maar een inspiratiebron – gepersonaliseerd en uiterst mobielvriendelijk.
Feed in een fijn format, zoals social media platforms dit als eersten presenteerden. Native Advertising gaat hier slim in mee, door klanten te bieden wat zij verlangen – en anno 2020 ‘gewoon’ mogen verwachten. Feed met relevante content, makkelijk te screenen, lezen, bekijken of te luisteren. Maar dan ook op open mediaplatforms, in plaats van alleen binnen de gesloten social media kanalen.
Mobielvriendelijkheid en vertrouwen essentieel voor effectiviteit
Het gaat erom Native Advertising optimaal in te zetten en gaan voor een mobile-first aanpak. Want vooral met de mobiel wordt naar relevante content gezocht en door feed gescrold. Meer dan 50% van de omzet, PV’s (present value) en clicks wordt dan ook via mobiel gebruik gegenereerd. De verwachting is dat dit percentage alleen maar gaat stijgen, aangezien Native Advertising steeds populairder wordt.
Zoek samenwerking met toonaangevende, internationale nieuwssites en mediaplatformen. En dit werpt zijn vruchten af, blijkt uit onderzoek waarin 900 consumenten is gevraagd in hoeverre zij advertenties op een bepaald platform vertrouwden. 44% gaf aan dat zij Native Advertising op toonaangevende nieuwswebsites eerder vertrouwen dan op social media, wat ertoe leidt dat 21% op de advertentie klikt en 24% tot aankopen overgaat. Dit geldt voor de verschillende markten en e-commerce branches – waarbinnen het vertrouwen van de consument ondertussen de sterkste valuta vormt.
De verwachtingen voor Native Advertising in 2020
De verwachting is dat Native Advertising een flinke groeispurt door gaat maken in 2020, wat gepaard zal gaan met een paar belangrijke ontwikkelingen.
1. Native wordt programmatisch
90% van display advertising is programmatisch. Naar verwachting zal dit ook voor Native de standaard worden. De juiste tools, goede biedstrategieën, in combinatie met de effectiviteit van Native, zullen de ROI (Return On Investment) voor adverteerders een flinke boost geven. Native is nu al toegankelijk via alle grote DSP’s (Demand-side platforms), wat adverteerders de mogelijkheid biedt media en uiteenlopende advertentieformaten in te kopen via hun vertrouwde platform.
2. Native Video
Native video is in opmars, waarmee advertenties – die geen directe waarde toevoegen voor de klant – plaatsmaken voor video’s met inhoud. Native Video’s bieden consumenten waardevolle informatie, een sterk verhaal of vermakelijke content. Kortom, een video waar de doelgroep wél naar wil kijken. Met meer vertrouwen, binding en sales als resultaat.
3. Native Audio
Ook Native Audio wordt steeds vaker ingezet door bedrijven om klanten aan zich te binden. Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld een personaliseerbare podcast speler inzetten. Deze kan direct beluisterd worden in de feed of de gebruiker kan ervoor kiezen door te klikken naar de desbetreffende podcast pagina. Een interessante ontwikkeling, waarbij merken letterlijk een stem krijgen.
4. Een goed ecosysteem
Tot slot ligt de focus in 2020 op het creëren van een goed ecosysteem. Samen met alle spelers binnen de markt. Dit is van cruciaal belang. Er zijn nieuwe businessmodellen nodig waarmee er ruimte wordt gecreëerd voor hoogwaardige journalistiek. Zo kan er écht waarde worden gecreëerd op het open web, met relevante content van hoge kwaliteit. Interessant voor de doelgroep en dus ook voor de marketeer én het mediaplatform.
Meerdere vooruitstrevende merken en marketeers zetten Native Discovery al succesvol in om hun marketingdoelstellingen te behalen. Ben je benieuwd hoe? Laat je inspireren door succes stories & best practice cases in de white paper ‘How Top Performance Marketers Drive ROI with Native Discovery’
Over de auteur: Nick Kalse is managing director bij Outbrain.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond