Een kijkje achter de schermen bij Nederlands meest geliefde reisblogger
Binnen 3,5 jaar het grootste (urban) travel blog neerzetten. 175.000 bezoekers per maand bedienen met wekelijks 24 artikels, vlogs en lijstjes. De hele wereld over reizen om city guides te maken. Twee boeken en een app die live is als beta versie. Dat willen we allemaal wel. Maar alleen Anne de Buck (1983) doet het. Met Yourlittleblackbook.me.
Nu zit deze charmante, goedlachse dame een keer aan de andere kant van de tafel. Want we willen natuurlijk allemaal weten: hoe heeft ze dit gefixt? Hoe krijgt ze zoveel followers? Wat maakt haar succesvol? Had ze tegenslagen? Hoe verdient ze haar geld? Hoeveel geld verdient ze überhaupt? En waarom boeken? Gelooft ze daar nog in?
Welk probleem van je volgers los je op?
“Your Little Black Book is de gatekeeper voor Amsterdammers tussen de 25 en 40 jaar die graag ‘in the know’ zijn over alles wat ‘new, hot and happening’ is, maar geen tijd hebben om dit allemaal zelf bij te houden.”
Betalen je volgers?
“Nee. In principe niet. Tenzij ze mijn boeken gaan kopen die binnenkort op de markt komen. We produceren gratis content voor volgers en het business model zit met name aan de kant van de adverteerders en een aantal bedrijven die gebruik willen maken van mijn “consulting & writing” vaardigheden.”
Sympathiek dat je volgers gratis content biedt, waar komen je inkomsten dan vandaan?
“Your Little Black Book heeft 4 typen inkomsten: (1) native advertising (80%), (2) display advertising (10%), (3) consulting (5%) en (4) writing (5%). Straks komen daar de boeken en de apps bij als nieuwe stromen.”
Native advertising sounds fancy, wat is het?
“Haha, goede vraag! De Engelsen zouden zeggen: Native advertising is a form of paid media where the ad experience follows the natural form and function of the user experience in which it is placed.”
Klik hier om meer te weten te komen over wat native advertising behelst.
Inkomstenbron #1: Native advertising (80%)
Wat voor typen native advertising heb je?
“Native advertising is verder op te splitsen in (A) event campagnes (e.g. festivals), (B) campagnes voor merken, (C) City Guides en (D) video’s. In 2015 had Your Little Black Book ongeveer 70 klanten die gebruik maakten van native advertising. Een gedeelte van de klanten komt binnen via blog today van Sanoma (mijn vorige werkgever) en een gedeelte van mijn klanten komt binnen via mijn eigen netwerk.”
1A. Event campagnes
“Your Little Blackbook produceert soms campagnes rondom bepaalde events zoals festivals. Dan maken we een aankondiging van het event en bijvoorbeeld een lijstje met tips over wat de bezoeker zeker niet mag missen op het festival.”
Klik hier voor een voorbeeld van Buitenwesten.
1B. Campagnes voor merken
“Een voorbeeld van een campagne die ik voor een merk heb gedaan is Love Beer.. Voor Lovebeer ben ik ambassadeur om het bier drinken onder vrouwen geaccepteerder te maken. De campagne bestaat uit een aantal blogs en video’s waarin steeds een ander onderwerp centraal staat. Van biertrends voor deze zomer tot het leukste bierterras van Amsterdam. Daarvoor zit ik nu samen met Lieke van Lexmond in de jury om het leukste bierterras van Nederland te kiezen.”
https://youtu.be/qPut788VQoI
1C. City Guides
“Your Little Black Book heeft City Guides gemaakt van over de hele wereld. Er is erg veel vraag naar, omdat veel drukke Amsterdammers geen tijd hebben om zelf uit te zoeken wat er in buitenlandse steden te doen is. Het is voor merken mogelijk om een City Guide te sponsoren waardoor wij de kosten voor de reis kunnen bekostigen en het resultaat een uitgebreide guide is waarbij we samen met de partner een mix maken van hotels, leuke dingen om te doen, shopping en restaurants. Your Little Black Book blijft hierin altijd leading in wat wel en niet past.”
1D. Video’s
“Een voorbeeld is de serie video’s die ik maakte voor de NS bijvoorbeeld om de OV-fiets onder de aandacht te brengen als je een dagje weg gaat in Nederland.”
Klik hier om er meer over te lezen.
Onderhandel je elke keer apart over tarieven?
“In principe niet. Ik heb een Rate Card waar potentiele klanten kunnen bekijken wat de kosten zijn voor verschillende services die Your Little Black Book te bieden heeft. Uiteindelijk blijft alles maatwerk dus afhankelijk van de grote van de campagne komt er uiteindelijk een voorstel dat past binnen het budget.”
Inkomstenbron #2: Display advertising (10%)
Display advertising sounds fancy, wat is het?
“Haha, wederom een goede vraag! De Engelsen zouden zeggen: Display advertising is advertising on websites. It includes many different formats and contains items such as text, images, flash, video, and audio. The main purpose of display advertising is to deliver general advertisements and brand messages to site visitors.”
Klik hier om meer te weten te komen over wat display advertising behelst.
Doe je dit zelf?
“Nee, dit gaat via ADAPT, het automated trading platform van Sanoma. Sanoma biedt een zeer geavanceerd automated trading platform en is hier echt een voorloper in. Het is voor adverteerders tegenwoordig mogelijk om specifieke sites in te kopen zoals Your Little Black Book. Deze nieuwe inkoopvorm is toegevoegd aan de reeds bestaande inkoopmogelijkheden zoals run of network, channels en re- en audience targeting. Als jij bijvoorbeeld op de website van Zalando aan het shoppen bent en daarna Your Little Black Book bent, dan zal je een advertisement van Zalando te zien krijgen. Dat gebeurt automatisch.”
Interesting, gebruik je ook Google AdSense?
“Nee, haha, dat levert me bijna niets op en is zonde van mijn tijd. Alle display advertising gaat via automated trading van Sanoma.”
In dit plaatje zie je een voorbeeld van de display advertising. In dit geval van Bloomon.
Inkomstenbron #3: Consulting (5%)
Consulting? Jij bent toch geen consultant?
“Haha, dat klopt inderdaad. Na een klein uitstapje in het Nederlands recht ben ik communicatie wetenschappen gaan studeren in Den Haag, Texas en Amsterdam. Vervolgens ben ik als marketeer gaan werken voor Sanoma. Inderdaad heeft dit niets met consulting te maken. Maar omdat ik een groot bereik heb opgebouwd met Your Little Black Book word ik vaak gevraagd door bedrijven om feedback te geven op nieuwe producten en services die ze willen lanceren. Tevens vragen ze om trend reports. Erg leuk om te doen, alhoewel dit niet mijn core business is.”
https://youtu.be/YbcHOBX7xCo
Inkomstenbron #4: Writing (5%)
“Qua schrijven moet je denken aan het schrijven van reisartikelen voor magazines en bijvoorbeeld de blogs die ik een tijd lang voor KLM heb gemaakt.”
Klik hier om er meer over te lezen.
Wat was je omzet in 2015?
“Daar doe ik geen uitspraken over.”
Tussen een ton en een miljoen?
“Haha, daar doe ik echt geen uitspraken over. Zeggen andere bloggers dat wel dan?”
Ok, genoeg over geld. Pretty impressive so far! Welke kwaliteiten maken jou succesvol?
“Dat zijn er 6:
- Gevoel voor smaak en esthetiek: door bij Sanoma te werken heb ik een goed gevoel ontwikkeld voor smaak en esthetiek.
- Technische kennis: ik heb kennis opgedaan over hoe je een website moet optimaliseren en hoe je het beste kunt samenwerken met developers.
- Commercialiteit: als je professioneel wilt bloggen dan is het belangrijk dat je echt durft te vragen wat je waard bent en dat je echt meerwaarde kunt bieden aan adverteerders. Niet alle bloggers zijn commercieel en daarom moeten ze er een baan of freelance klussen naast doen om rond te komen.
- Passie voor ondernemerschap: bij Sanoma zeiden ze tijdens evaluatiegesprekken al: “Anne, wat ben jij toch ondernemend”. Na 2 jaar te bloggen in de avonduren en in de weekenden heb ik mijn baan bij Sanoma opgezegd en besloten om vol voor het bloggen te gaan. Ik doe dit nog steeds met heel veel plezier. Je moet wel tegen de onzekerheid kunnen en overal kansen zien.
- Professionaliteit: het is heel belangrijk om er achter te komen wat adverteerders precies verwachten, dat je goed bent in het managen van verwachtingen en dat je de gedane beloftes ook echt na komt. Alleen als je op een serieuze manier om gaat met je klanten, dan kan je succesvol zijn als blogger.
- Hard werken: laten we deze component alsjeblieft niet vergeten. Ik heb de afgelopen jaren keihard te werken om mijn dromen te verwezenlijken. Ik reis tegenwoordig de hele wereld over, maar dat is absoluut niet van zelf gegaan.”
Genoeg over successen. Ondernemen is tough. Welke uitdagingen heb jij gehad?
“Lastige vraag. Tot nu toe loopt alles redelijk op rolletjes. Maar als ik hier toch antwoord op moet geven, dan zijn dit de 3 grootste uitdagingen die het eerste in mij opkomen:
- Time management: als professioneel blogger komt er een hoop op me af. Ik heb nog 3.500 emails in mijn inbox die ik het liefste allemaal persoonlijk zou willen beantwoorden. Er zijn altijd wel weer nieuwe adverteerders, restaurants, fans die om aandacht vragen. Ik vind dit een hele eer, maar tegelijkertijd ook echt een uitdaging. Ik word er wel steeds beter in. Als ik een email binnen krijg dan probeer ik onmiddellijk in te schatten of het relevant is of niet.
- Promotie van boeken en apps: binnenkort komen er 2 boeken van mij op de markt en lanceren we tevens een app. Dit zijn voor mij nieuwe ervaring en ik ben wel heel benieuwd hoe dat zal gaan. Het zou natuurlijk mooi zijn als 50.000 mensen de app gaan downloaden, maar of dat gaat lukken vind ik best wel spannend.
- Campagnes voor goede doelen: ik werd een keer gevraagd om een campagne te doen voor het goede doel. De doelstelling was om met die campagne fondsen te werven voor het goede doel, maar dat was helaas niet goed gelukt Met een goed doel heb je vaak vanuit persoonlijke overwegingen wel of niet iets. Als iets voor mij relevant is hoeft dat helemaal niet te gelden voor mijn lezers zo heb ik gemerkt.De les die ik hieruit heb geleerd is dat ik geen samenwerkingen aan ga met goede doelen.”
Krijg je wel eens kritiek?
“Ja. Soms krijg ik feedback zoals: ‘Jammer dat Your Little Black Book zo commercieel is geworden.’ Verder krijg ik wel eens kritiek van eigenaren van restaurants: ‘Ik baal er van dat jullie ons niet willen laten zien op Your Little Black Book.’ Op een gegeven moment leer je steeds beter met kritiek om gaan. Ik vind het wel jammer als mensen mij te commercieel vinden. Ik werk keihard om volgers van gratis content te voorzien en dit kan ik alleen full-time blijven doen als er ook inkomsten worden gegenereerd. Gelukkig krijg ik met name positieve feedback zoals: Anne, I love you, your tips never fail.”
Anne de Buck — Copyright Presstigieux
Hoe genereer je zo veel online followers?
“Op dit gebied heb ik 5 lessen geleerd:
- Consistentie: het is belangrijk om op bepaalde tijdstippen te posten zodat mensen weten wanneer ze bepaalde content kunnen verwachten.
- Kwaliteit: de kwaliteit van de content moet altijd van topniveau zijn. Alleen dan komen mensen terug. Zoals eerder gezegd: “Our tips should never fail”.
- Frequentie: in het begin publiceerde ik 3 stukken content per week. Inmiddels zijn dat er 24. Door vaker content te publiceren groeit het aantal unieke bezoekers omdat mensen via social media en Google je content eerder zullen ontdekken.
- SEO geoptimaliseerde artikelen: lijstjes zoals “11 signs you have wanderlust” of de “10 tofste festivals van het voorjaar” doen het altijd erg goed voor SEO. Hier houden we zeker rekening mee.
- Social geoptimaliseerde artikelen: soms is het raadzaam om voor social media andere content te maken dan je standaard zou doen. Bijvoorbeeld omdat spraakmakende of nieuwswaardige content eerder de kans heeft om viral te gaan waardoor je unieke bezoekers toenemen.
In eerste instantie heb ik me volledig gericht op het “core product” zoals de website en de artikelen. In tweede instantie ben ik me gaan richten op de community van volgers, zoals Facebook en Instagram, etc. Als je een grote community weet op te bouwen om je content te promoten zal het verkeer naar je website groeien.”
Doe je aan paid advertising op Facebook?
“Ja. Hier besteed ik structureel een klein beetje geld aan. Maar de meeste followers komen echt organisch binnen. Op een gegeven moment (bij 10.000–15.000 followers) bereik je een tipping point en gaat het opeens veel harder met de groei van nieuwe volgers.”
Zie hier een video van Malcolm Gladwell over het Tipping point.
Wat is de visie van Your Little Blackbook 2025?
“Dat is nog erg ver weg. Moeilijke vraag! Ik denk dat Your Little Black Book dan uit 5 componenten bestaat: (1) website, (2) boeken, al dan niet digitaal., (3) apps, (4) video’s en (5) een travel channel (op televisie of online).”
Boeken? Die zijn toch van de vorige eeuw?
“Dat zou je denken, maar is in mijn opinie niet waar. Ik zie nog steeds veel mensen (waaronder toeristen) met (reis)boeken op straat lopen. Ik ga deze zomer 2 nieuwe boeken op de markt brengen. Het eerste boek heet Wanderlust en is de eerste lifestyle guide ter wereld die helemaal in het teken staat van reizen.”
Wanderlust — Your Urban Travel Style Guide
De eerste lifestyle guide voor iedereen die van reizen houdt.
“Is reizen jouw grootste hobby? Ben je altijd op zoek naar de nieuwste hotspots? En ben jij een echte city girl? Dan is dit boek met reistips- & tricks van Nederlands grootste (urban) travel blogger jou op het lijf geschreven.
In Wanderlust komen reizen, lifestyle en food samen. Het is een persoonlijk boek waarin Anne je een kijkje in haar keuken geeft en jou leert hoe jij net als zij overal ter wereld de leukste wijken en adressen kunt ontdekken. Ook als je er nog nooit eerder bent geweest! In deze gids vind je honderden travel tips en tricks om de wereld rond te reizen in stijl. Inclusief vele handige lijstjes, illustraties en inspirerende foto’s. Na het lezen, zal reizen nooit meer hetzelfde zijn, maar nóg leuker! Anne inspireert je met deze travel style guide om het meeste uit je reizen te halen en jouw reisdromen waar te maken. Bon voyage!”
“Dit boek is gericht op ladies, ladies en ladies ;-)”
De Amsterdam City Guide — Your Little Black Book
“Dit kun je verwachten in De Amsterdam City Guide:
- Ontdek Amsterdam met handige wandelroutes in 6 verschillende wijken
- 11 shortlists met de leukste hotspots op thema (zoals hotels, ontbijten, lunchen, shoppen)
- Geen tourist traps, alleen lokale favorieten
- Tips wat je van uur tot uur kunt doen tijdens een city trip van 24-, 48- of 72 uur
- Vink de Amsterdam must do’s één voor één af met originele tips uit de bucketlist”
Welke oplage verwacht je?
“Ik ben blij als beiden boeken een 2e druk zullen krijgen. We hebben een aantal duizend boeken laten drukken en ik hoop natuurlijk op een 2e.”
Kom op, niet zo bescheiden…
“Haha, ja, het is voor mij ook voor het eerst. We gaan het zien :-)”
Over ladies gesproken, ooit nagedacht over een samenwerking met Wayne Parker Kent?
“Wel over nagedacht, maar zij hebben geen focus op travel. Ik heb er wel over nagedacht om een samenwerking aan te gaan met een online uitgeverij, maar dan moeten ze echt een toegevoegde waarde kunnen bieden. Dat is tot op heden nooit het geval geweest en inmiddels is Your Little Black Book uitgegroeid tot een succesvol bedrijf waardoor het voor mij niet interessant is om hiervan een deel op te geven voor zaken of ondersteuning die ik zelf ook professioneel kan inkopen.. De sales en technische aspecten heb ik al redelijk op orde. Op het gebied van back-office zou ik nog wel hulp kunnen gebruiken.”
Ooit nagedacht over het aantrekken van extern kapitaal of benaderd voor een verkoop?
“Voorlopig heb ik geen interesse in het aantrekken van extern kapitaal voor de blog, omdat ik het nog veel te leuk vindt om te proberen op eigen kracht Your Little Black Book verder uit te bouwen. Ik wil nog even genieten van de vrijheid die ik nu heb om te gaan en staan waar ik wil en geen verantwoording af te hoeven leggen. Die fase komt nog wel en wie weet ga ik dan wel Europa veroveren met apps. Ik vind het heerlijk om nog iedere dag te leren van de keuzes die ik maak En over een verkoop denk ik nog absoluut niet na. Ik vind dit werk nog veel te leuk!”
Zie jij je zelf al als Bekende Nederlander?
“Nee. Denk het niet. Wel een bekende Amsterdammer binnen een bepaalde niche. Maar het is bizar waar je soms mensen tegenkomt die de blog volgen. Als ik op reis ben in de Kaapverdische eilanden dan word ik wel herkend tijdens een video opname.”
Tot slot, welke ondernemerslessen kan jij delen met de lezers?
Les 1: Kijk hoe je je “core business” kunt monetizen
“In mijn geval is mijn “core business” het produceren van hoge kwaliteit content omtrent food, travel & lifestyle voor Amsterdammers tussen de 25 en 40 jaar oud. Gezien het hoge aantal followers kunnen we deze “core business” monetizen door bijvoorbeeld adverteerders te laten betalen om toegang te krijgen tot deze doelgroep.”
Les 2: Bouw je business zo lean mogelijk uit
“Ik ben begonnen met een startkapitaal van €10.000 dat ik heb gespaard vanuit de samenwerkingen. Je hebt niet heel veel geld nodig om te beginnen als je zelf bereid bent om veel uren te investeren.. Ik heb mijn business heel lean en organisch laten groeien en nooit gebruik gemaakt van externe investeerders.”
Les 3: Denk in win-win partnerships
“We zijn bezig met een propositie waarbij restaurants betalen voor het maken van een video over hun plek. Er komen dan 2 versies: 1 video voor intern gebruik en 1 video voor Your Little Black Book. Op deze manier zijn mijn klanten blij en kan ik de kosten voor het produceren van video’s dekken. In tegenstelling tot een verhaal met een foto kan ik dit niet zelf produceren en huur ik mensen in die helpen met filmen en editten.”
Les 4: Werk hard
“Succes komt niet vanzelf.”
Les 5: Manage en voldoe aan verwachtingen
“Sluit concrete deals met klanten, waarbij de verwachtingen helder zijn uitgesproken. Het managen en voldoen aan verwachtingen is essentieel om een business succesvol uit te bouwen.”
*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van BrownCow.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Patrick
Ik snap deze opmerking niet: “In principe niet. Ik heb een Rate Card waar potentiele klanten kunnen bekijken wat de kosten zijn voor verschillende services die Your Little Black Book te bieden heeft. Uiteindelijk blijft alles maatwerk dus afhankelijk van de grote van de campagne komt er uiteindelijk een voorstel dat past binnen het budget.” Wordt er nu wel volgens de Rate Card gewerkt of is elke offerte maatwerk en wordt er vooral gekeken naar de grootte van het bedrijf om de prijzen vast te stellen? En hoe bepaal je wat iets waard is?
Anne de Buck
Hoi Patrick, er is een ratecard met een basistarief voor samenwerkingen. Afhankelijk van de wensen en doelen van de klant wordt bekeken wat het best past en wat de inzet van social media en de wijze van produceren wordt. Op basis daarvan wordt er uiteindelijk een offerte uitgebracht. Is er bijvoorbeeld vraag naar een video campagne dan is dat kostbaarder dan een blog met een foto. Als een klant dat budget niet heeft gaan we dat natuurlijk niet voorstellen, dus het is maatwerk. Indien je meer wilt weten over deze tarieven dan verwijs ik je door naar mijn sales collega’s bij Blogtoday.nl. Tarieven worden vastgesteld op basis van het aantal unieke bezoekers dat een blog heeft en zijn daarnaast afhankelijk van het productieproces van de campagne. Ik hoop dat ik je zo opheldering heb kunnen geven!
Jan huls
Trots op je ???
Arno
Inspirerend!!!
Paul Haarman
Chapeau hoor, zeker wat time management betreft een ongelooflijk grote uitdaging om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Ik denk dat je zo iemand bent die goed kan slapen in een vliegtuig (ben ik altijd jaloers op).
Joost
Knap van Anne dat ze dit helemaal alleen heeft gedaan inderdaad! Maar laten we eerlijk zijn; dit is géén travel blog. Dit is een lifestyle blog waar ook een pluktje travel in zit. Dat is prima, geen enkel probleem. Maar een travelblog is écht iets heel anders.