-

Nieuwe audio-card Twitter: heropleving podcast als marketingtool?

Vorige week breidde Twitter haar cardtechnologie uit met een nieuwe audio-card. De audiocard maakt het mogelijk voor adverteerders (lees artiesten of platenmaatschappijen) om hele nummers te laten afspelen ín een tweet terwijl degene die ernaar luistert gewoon door kan blijven lezen in zijn of haar tijdlijn. Maar deze nieuwe audiocard kan ook een bijkomend effect hebben! De heropleving van de podcast als marketingtool?

Twitter lanceerde de audiocard samen met SoundCloud en iTunes. Daarmee hebben ze een behoorlijke groep gebruikers die er direct gebruik van kan maken. Maar vooral SoundCloud is interessant voor marketeers; zelfs (of moet ik zeggen vooral) als die niets met muziekmaken te maken hebben.

Op SoundCloud kun je namelijk zelf audiobestanden uploaden. Natuurlijk met als doel om beginnende musici, bands en andersoortige componisten een platform te geven; maar audio hoeft niet per se uit muziek te bestaan. We kennen ook heel andere soorten audio die ooit behoorlijk populair waren, maar die je nu alleen nog af en toe voorbij ziet komen als manier om uitgesteld radio te luisteren als je niet wilt streamen: podcasts.

Podcasts werden in 1997 bedacht als manier om mp3-bestanden als een soort RSS-feed te delen. Later werden ze synoniem voor uitzendingen rond thema’s die regelmatig nieuwe afleveringen kregen. Naarmate het web groeide en breedband meer en meer intrede deed, moest de podcast plaats maken voor streaming audio en raakte het een beetje in vergetelheid bij het grote publiek.

Maar met Twitters nieuwe audiocard kun je je eigen ‘podcast’ met jouw relevante (marketing-)boodschap uploaden naar SoundCloud en die dan via de nieuwe audiocard posten op Twitter! Zo’n podcast kan dan ingevuld worden met waardevolle, interessante verhalen over jouw business en hoe jij je daarin onderscheidt van je directe concurrentie. Audio-content-marketing.

Om mensen buiten je eigen volggroep te bereiken kun je daar dan vervolgens een promoted campagne van maken omdat Twitter sinds enige tijd haar advertentieplatform ook voor kleine adverteerders opengesteld heeft.

Op die manier wordt de audiocard in combinatie met de SoundCloud optie een middel om podcasts in te zetten voor je social media marketing die me erg interessant lijkt voor zowel aanbieders als afnemers!

Maar zoals altijd en overal in elke vorm van contentmarketing: maak het relevant voor je doelgroep, anders werkt het averechts.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond