Nu ook shoppen vanuit een e-mail: de juridische haken en ogen
Door een nieuwe techniek wordt het mogelijk vanuit de inbox een aankoop te doen bij een webwinkel. Het op afstand sluiten van overeenkomsten heeft tot gevolg dat je te maken hebt met dwingende consumentenwetgeving, zoals informatieplichten en het herroepingsrecht. Dat betekent dat ook bij het kopen in de e-mail hieraan voldaan moet worden. Maar hoe?
De startup Rebel heeft een technologie ontwikkeld waardoor de consument straks niet meer doorverbonden wordt naar de webpagina, maar de gehele aankoop plaatsvindt binnen zijn eigen e-mail. Dat werkt als volgt: bij het bezoeken van een webshop kan de consument in de webshop aangeven dat hij later nog een keer naar zijn winkelwagen wil kijken. De inhoud van zijn winkelwagen wordt vervolgens naar zijn e-mail gestuurd. In zijn e-mail kan de consument zelf bijvoorbeeld nog de maat of kleur aanpassen en met één klik op de koopknop wordt het totaalbedrag afgeschreven van de gekoppelde creditcard en de order afgerond.
Daarnaast kan het ook goed mogelijk zijn dat de verkoper de consument op basis van zijn interesses gewoon een e-mail stuurt met producten die hij waarschijnlijk interessant vindt. Hierbij moet de verkoper wel altijd rekening houden met de regelgeving voor reclame.
Koop op afstand
De regels van de wet Koop op Afstand zijn van toepassing als er een overeenkomst gesloten wordt met een consument en er gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand. Denk hierbij aan een webshop, maar ook aan websites waar je alleen offerteverzoeken kan indienen. Hiernaast moet de koop gesloten worden in het kader van een georganiseerd systeem. Een e-mailsysteem waarbinnen je aankopen kan doen kun je zien als een georganiseerd systeem omdat het sluiten van de overeenkomst echt op deze wijze is ingericht. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een communicatietechniek op afstand; namelijk de e-mail.
Het gevolg van de koop op afstand is dat er verschillende verplichtingen zijn voor de verkopers. Zo moeten zij bijvoorbeeld informeren over hun bedrijfsgegevens, het herroepingsrecht, de algemene voorwaarden en het bestelproces. Een bestelproces is hierbij een belangrijk onderdeel en moet zo ingericht zijn dat het voor de consument duidelijk is wat hij bestelt. Fouten moeten gemakkelijk opgemerkt kunnen worden en zo nodig door de consument herstelt kunnen worden. De verkoper kan hieraan voldoen door meerdere pagina’s op te nemen in het bestelproces of door gebruik van een OneStepCheckout met de hierbij horende eisen.
Voor verkopers zijn dit veel verplichtingen. Maar maken zij gebruik van de mogelijkheid om het winkelwagenmandje naar de e-mail te verzenden dan hoeven ze bepaalde informatieplichten niet meer in de e-mail te verwerken. De consument is immers al op de website geweest die, als het goed is, voldoet aan de wettelijke vereisten. Het bestelproces in de e-mail moet natuurlijk wel gewoon voldoen aan de wetgeving.
Ook bij de koopknop in de e-mail zal duidelijk moeten zijn dat de consument een betaalverplichting aan gaat. Gebruik dus bijvoorbeeld “afrekenen” of “kopen”. Daarnaast moeten de algemene voorwaarden ter hand gesteld worden en moet er een controlemogelijkheid zijn. Aan deze twee vereisten kan je voldoen door de volgende zin op te nemen, met link naar de algemene voorwaarden (inclusief pdf): “ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en heb mijn bestelling en gegevens gecontroleerd en juist ingevuld.” Denk hierbij ook nog aan het versturen van een goede bevestigingsmail.
Informatie passend bij kanaal
De vraag is of de verkoper ook bij het versturen van e-mails op basis van een klantprofiel, waarmee vervolgens aankopen gedaan kunnen worden, volstaat met de informatie op de website. De consument heeft natuurlijk al eerder op de webshop gekeken en besteld, maar dit kan natuurlijk al een flinke tijd terug zijn. De verkoper moet voor het sluiten van een overeenkomst de informatie aan de consument verstrekken.
De verkoper doet er verstandig aan om de verplichte informatie dan ook binnen de e-mailomgeving aan de consument te verstrekken. De verkoper moet dit doen op een wijze die passend is voor de gebruikte middelen voor communicatie op afstand. Denk bijvoorbeeld door in de e-mail een Pdf-bestand aan te bieden met daarin o.a. informatie over garantie, levering, betaling en herroepingsrecht.
Voor nu betekent het voor de verkoper dat hij zich bewust moet zijn dat de wetgeving voor webshops ook van toepassing is op ‘’mailshops’’. Voldoe je hier niet aan? Dan riskeer je een boete van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en kan de consument tot twaalf maanden gebruik maken van zijn herroepingsrecht.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Tunis
Beste startup Rebel,
Zorg maar eerst dat jullie fatsoenlijk bereikbaar zijn. Totaal onbereikbaar!! Derhalve is het vertrouwen helemaal weg.