-

Pak je groeikansen in Duitsland op Amazon Prime Day, Black Friday en Cyber Monday

Elk jaar worden Amazon Prime Day en Black Friday belangrijker voor e-tailers. De pandemie heeft dit proces versneld. Met de focus op lucratieve productcategorieën kun je tijdens deze shopping events grote stappen maken. Het gaat niet alleen om het maken van meer omzet, deze events zijn bij uitstek geschikt om nieuwe klanten te winnen en trouwe klanten te belonen. Je maakt de Duitsers deze periode blij met hoge kortingen, gratis verzenden en 2 voor de prijs van 1 deals. Traditioneel is het de tijd om de advertentiebudgetten te verhogen en flink te gaan stunten.

Wie is de Duitse koopjesjager?

76% van de Black Friday shoppers in Duitsland is man. De Black Friday shopper is vrij jong, tussen de 25 en 30 jaar en is vaak hoogopgeleid. Ook is het belangrijk om te weten dat 72% van de Duitse consumenten Black Friday benut via hun smartphone. Zorg dus dat je branding en al je campagnes hierop zijn ingesteld. De deelstaten waar het meest gewinkeld wordt met Black Friday zijn Bayern en Noordrijn-Westfalen.

Adverteren loont

Op deze dagen zijn de Duitsers kooplustig en dat zie je terug in de conversiepercentages. Plat gezegd krijg je dus meer omzet per geïnvesteerde euro aan reclame. Stel je dagbudgetten naar boven bij: op een dag als Black Friday wil je niet dat om 10 uur in de ochtend je hele dagbudget is opgebrand. Goed om te weten is dat de CPC’s vanaf 17 uur aanzienlijk stijgen. Adverteerders proberen dan nog een extra boost te realiseren. Geef je team of marketingbureau de ruimte om op deze dagen het budget op te voeren. Benut alle kanalen. Social media, Google en Amazon hebben allen hun eigen kracht en moeten goed samen werken. Vergelijk welke kanalen de beste Return On Adspend hebben en verdeel je budget op basis daarvan. Beloon op Amazon Prime Day je trouwe volgers met een Amazon kortingscode. Er zijn ook dealsites zoals Mydealz.de die de moeite waard zijn om je scherpe aanbieding onder de aandacht te brengen.

20 keer meer omzet op Amazon Prime Day 

Amazon Prime Day zal dit jaar plaatsvinden op 13 en 14 oktober. Amazon gebruikt dit event om consumenten over de streep te trekken om Prime-klant te worden. Alleen leden van Amazon Prime komen in aanmerking voor de vele mooie kortingen. De kortingen lopen op tot wel 70%. Zorg dat je hier als Seller bij bent. Let wel op met het retourneren van gevoelige producten, want Prime-leden kunnen de producten nog retourneren tot 31 januari 2021. Amazon heeft nu zo’n 18 miljoen Prime-klanten in Duitsland. Je hebt dus direct een groot bereik. Sommige verkopers realiseren tot wel 20 keer zoveel omzet als op andere dagen.

3,1 miljard euro tijdens Black Friday en Cyber Monday

Op vrijdag 27 november vindt Black Friday plaats. Duitsland doet ieder jaar volop mee aan deze van oorsprong Amerikaanse traditie. Vorig jaar werd er in Duitsland 3,1 miljard euro op Black Friday en Cyber Monday gerealiseerd. Ook jij kunt hiervan profiteren. Volgens een studie van Offerista Group is Black Friday dit jaar belangrijker dan ooit in Duitsland. Dit geven 41% van de Duitsers aan. De interesse is vooral groot in kleding, accessoires en elektronica. Maar liefst tweederde van de Kerstinkopen werd op Black Friday gedaan.

Let op: e mag de naam ‘Black Friday’ in Duitsland niet in je reclame uitingen gebruiken. Een bedrijf uit Hongkong heeft namelijk het Duitse patent op de naam ‘Black Friday’ gekregen en stuurt volgens dit artikel uit de Süddeutsche Zeitung rekeningen tussen de 10.000 en 100.000 euro naar bedrijven die de merknaam toch gebruiken. Er worden talloze variaties bedacht, van Black Week tot Red Friday (Media Markt).

Omdat Black Friday allereerst een offline retail event was, is er voor de online verkoop Cyber Monday in het leven geroepen. Dit event vindt direct op de maandag na Black Friday plaats. Inmiddels is Black Friday vooral online en vele malen groter dan Cyber Monday, toch is het lonend om ook Cyber Monday mee te pakken.

Pak met je webshop de winst

Het is leuk om veel extra verkoop te genereren. De basis van een commercieel bedrijf is nog steeds om winst te maken. Als je een succesvolle Duitse webshop hebt opgebouwd, dan kun je hiermee de winst pakken. Het voordeel is dat je voor de direct traffic, SEO en terugkerende klanten niet meer hoeft te betalen. Bij Amazon ben je al snel 25-35%% van de omzet kwijt aan commissies en advertentiebudgetten.

Ben je klaar voor de operatie?

En dan is het zover. De bestellingen komen volop binnen. Bedenk dat er in deze periode veel druk komt te staan om verzendingen, retouren en klantenservice te managen. Je wilt niet dat je achteraf wordt geconfronteerd met teleurgestelde klanten en negatieve reviews. Zorg er dus voor dat je er vanaf dinsdag 13 oktober vanaf 00:01 helemaal klaar voor bent als Amazon aftrapt met Amazon Prime Day.

Over de auteur: Andreas Giese is oprichter en CEO van Dexport.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond