RFID optimaliseert voorraadbeheer
RFID (Radio Frequency Identification) maakt het mogelijk om producten draadloos uniek te identificeren. Het biedt direct inzicht in voorraden en goederenstromen en helpt zo onnodige voorraden terugdringen en zorgt ervoor dat de schappen gevuld blijven. Het wordt als technologie nog maar mondjesmaat toegepast in de retail door de relatief hoge kosten. Toch zijn er steeds meer retailers die er gebruik van maken. Medio juli hebben ACA en EasyLogic bij Modehuis Blok in Uithoorn en Amsterdam de inrichting van RFID succesvol afgerond. Het modebedrijf is daarmee één van de pionierende retailers op het gebied van RFID.
Modehuis Blok (slechts twee vestigingen) maakt voor de toepassing van RFID gebruik van een gezamenlijke oplossing van IT-leverancier ACA Retail uit Eindhoven en RFID-specialist EasyLogic uit Moordrecht. Het RFID-systeem van EasyLogic is hierbij gekoppeld aan de automatiseringssoftware van ACA.
In het verleden inventariseerde men bij Blok de winkelvoorraden één keer per jaar. Regelmatig telde men daarnaast handmatig de voorraad in gedeeltes van de winkels. Met behulp van RFID kan het bedrijf haar voorraad sneller en eenvoudiger inventariseren dan voorheen: geen drie dagen, maar nog maar drie uur. De tijdwinst die het nieuwe systeem oplevert maakt dat het bedrijf voortaan een andere werkwijze hanteert. Men gaat nu vaker volledig inventariseren om exact inzicht te krijgen in de winkelvoorraad. Hierdoorkan men door het seizoen heen veel sneller signaleren of en waar er voorraadverschillen zijn.
Ook voor de voorraadverschillen die soms optreden bij interne zendingen biedt het RFID-systeem een oplossing. Het nieuwe systeem geeft Modehuis Blok een totaaloverzicht van al het interfiliaalverkeer. Eerst werden er regelmatig goederen verstuurd van Uithoorn naar Buitenveldert en vice versa zonder dit correct te registreren. Daardoor was het bepalen van de exacte voorraad per winkel steeds weer een uitdaging. Het RFID-systeem corrigeert de voorraadstand na iedere inventarisatie automatisch. Nu kijkt men op de handscanner en weet men direct of het nog aanwezig is en of het in het magazijn hangt of in de andere winkel. Blok heeft vooralsnog geen plannen voor een webwinkel, maar men ziet wel de voordelen van RFID bij omnichannel projecten. Met RFID kan snel worden gezocht in de winkelvoorraad. Dat is handig voor klanten die bestellingen ophalen.
Blok is allang niet meer het enige modebedrijf dat RFID omarmt. Decathlon is bezig met de uitrol van het RFID-systeem naar al zijn winkels in Nederland. Het project moet ergens in 2014 afgerond zijn. Schoenenretailer De Wolky Shop heeft in alle negen winkels RFID geïmplementeerd. En na een succesvolle proef in vijf winkels breidde ook C&A zijn RFID-programma uit naar 25 winkels in grote steden in Duitsland. De retailer zet RFID in om te voorkomen dat kleding uitverkocht raakt. Dat laatste zou wel eens een belangrijke reden kunnen zijn dat fysieke winkels RFID sneller gaan adopteren, als antwoord op webwinkels die meestal geen nee hoeven te verkopen.
Daarnaast zijn koppelingen met NFC (Near Field Communication) mogelijk. Een voorbeeld is de slimme plank van het Franse Store Electronic Systems (SES), waarbij klanten informatie over het artikel kunnen lezen op hun smartphone.
De investeringen zijn niet meer zo duur als in het verleden, en er zijn tegenwoordig volop labels die kunnen worden hergebruikt, zegt Ulbe Keegstra, zelfstandig vertegenwoordiger van EasyLogic voor de retailbranche. Zijn bedrijf richt zich nu vooral op de modewinkels, waar de behoefte aan goed voorraadbeheer groot is. Een testfase is ook lang niet altijd nodig meer. De technologie heeft zich eigenlijk al grotendeels bewezen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond