-

De 21 social media marketingtrends voor 2019

Stel je voor dat dit een post op Instagram was. Dat ik de social media trends voor 2019 niet samen met experts in een longread had opgeschreven, maar in een foto of video had samengevat. Zou je die dan zomaar mogen zien? Of zou ik je eerst toegang moeten geven?


‘Ik wil alles met je delen’ is niet meer 

Privé lijkt namelijk de trend. We delen niet zomaar meer alles met iedereen. Zelfs meme-accounts met miljoenen volgers gebruiken tegenwoordig een slotje (paradoxaal genoeg voor een hoger bereik).

Tegelijkertijd zijn we wel meer en meer op social te vinden. Volgens voorspellingen kijken we in 2019 bijvoorbeeld meer online dan op tv.

In 2019 kijken we meer online dan op tv

Ook kopen we steeds vaker direct op social media. De groei op Instagram, Facebook en Pinterest is zodanig dat een van de experts in dit artikel zich afvraagt of je überhaupt nog wel een webshop nodig hebt wanneer je nu begint met online verkopen, met name in de mode- en lifestylebranche.

Over experts gesproken, ik heb de social media trends voor komend jaar natuurlijk niet allemaal zelf bedacht.

Naast mijn eigen research en ervaringen van mijn klanten, heb ik gebruikgemaakt van het onderstaande panel – bestaande uit 9 social experts – om tot een lijst van 21 trends voor 2019 te komen:

Edwin Vlems (Edwin Vlems B2B Marketing), Melchior van Velzen (Fontys Hogeschool), Patrick Petersen (Atmost.nl), Ton Heerze (Webton), Danny Oosterveer (Burgers’ Zoo), Jelmer Dingemanse (Fingerspitz), Marisse Douma (Maxlead), Elja Daae (Elja Daae Marketingadvies), Wilco Verdoold (Loyals), Remco van Meel (Fingerspitz) & Maarten van Ham (1412 Marketing & Media).

#1 Strategy First

We beginnen met een blijvende trend, die evengoed belangrijk is om te benadrukken: je doet – ook op social – nooit zomaar iets.

Marisse Douma: “De tijd van op ‘social zitten’ omdat dat zo hoort, is allang voorbij. Met de toenemende concurrentie op alle socialmediakanalen, is het des te belangrijker geworden om eruit te springen met creatieve en passende content. Een sterke contentstrategie fungeert als basis voor jouw verhaal, die je op alle relevante kanalen door kunt zetten. Door vanuit één basisgedachte te werken neem je je klant als uitgangspunt én kun je de herkenbaarheid van een brand voice over verschillende kanalen heen opbouwen. Het creëren van een goede contentstrategie zou in 2019 bovenaan het prioriteitenlijstje van ieder merk moeten staan.”

#2 Ephemeral blijft

Ook LinkedIn experimenteert met ephemeral – Bron: Verdoold/LinkedIn

In het social media trends artikel voor 2018 identificeerden we ephemeral content – zoals bijvoorbeeld de vanzelf verdwijnende Instagram Stories – als belangrijke ontwikkeling. Volgens Wilco Verdoold zet deze trend door en zie je hem zelfs terug op meerdere platformen: “In 2018 hebben we het reeds voorspeld: ephemeral content (tijdelijke content) is hot en wordt nog hotter. Net voor de sluitingsdatum van deze blog blijkt ook Linkedin te experimenteren met stories.” Overigens vindt niet iedereen de zet van LinkedIn een goed idee.

#3 Focus op generatie Z

Verschillen tussen generaties volgens Ernst & Young / Bron: EY

Net als bij de mobiele trends voor 2019 wijst Ton Heerze op het toenemende belang van de jongste generatie online consumenten. Een generatie die je niet een-op-een kunt vergelijken met millennials: “Generation Z (ook bekend als Gen Z of generatie Z) beschrijft jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010. In 2019 zijn er meer mensen van deze generatie dan millennials. Deze mensen gebruiken social media al van kleins af aan en daarmee is het volledig in hun leven geïntegreerd. Nu een steeds groter deel van deze generatie de arbeidsmarkt betreedt en geld te spenderen heeft, is het voor bedrijven belangrijk om hun marketinginspanningen hierop af te stemmen. In 2019 doen merken dit onder meer door meer aandacht te besteden aan ephemeral content – korte en tijdelijke verhaallijnen zoals SnapChat en Instagram Stories die bijvoorbeeld bieden. Ook openen retailers steeds vaker pop-up stores, waarvan de hoge originaliteitsfactor zich bij uitstek leent voor foto’s en video’s op social media.”

#4 Grenzen tussen platformen vervagen

Wilco Verdoold: “LinkedIn timmert sowieso aan de weg. Bedrijfspagina’s kunnen steeds meer. En zelfs de ooit met veel geklaag verdwenen events komen weer terug.”

“Wil je adverteren op LinkedIn? Met de nieuwe interface heb je een nagenoeg een-op-een kopie van Facebook.”

“Ondertussen gaat Facebook ook het pad van LinkedIn bewandelen en zich meer richten op de professionele informatie en vacatures.”

#5 Mensen in plaats van merken

Edwin Vlems: “Marketeers begrijpen eindelijk dat social media geen onderdeel van hun marketingmix is, maar van de personal brands van hun collega’s. Geen campagnes en inhakers, maar het delen door collega’s faciliteren en enthousiasmeren.”

#6 Privacy: gesloten groepen en adblockers

Gebruik adblockers in Verenigde Staten / Bron: Statista

Wilco Verdoold: “Toen Twitter net begon was de trend dat je vooral veel deelde met veel mensen en dat ook iedereen dat voor altijd mocht zien. Daar is een duidelijke kentering in. Daar waar je bij Twitter ook best kon kiezen voor een slotje (waarbij je handmatig je volgers moet goedkeuren) deed – oeps sorry, ik bedoel doet – bijna niemand dat, je hebt immers wat te delen wat juist de hele wereld mag weten.”

“Bij Instagram heeft echter een veel grotere groep mensen een slotje. Ook de platformen houden rekening met meer beslotenheid. De standaard Facebook settings zorgen ervoor dat mensen alleen nog zichtbaar zijn bij hun connecties. Ook zijn er mensen die hun settings zo hebben staan dat gepersonaliseerde targetting van advertenties niet meer mogelijk is. Sterker nog: steeds meer mensen (zeker jongeren) hebben een goed werkende adblocker.”

#7 User Generated Content

Letterpakken. Slimme zet van Chocomel / Bron: De Beste Social Media

Nu steeds meer Nederlanders online kiezen voor gesloten groepen (en vergeet daarbij ook het toegenomen gebruik van Whatsapp niet) en adblockers is de vraag gerechtvaardigd hoe je deze doelgroep bereikt.

Meerdere experts wijzen op het belang van User Generated Content.

Ton Heerze: “User Generated Content (UGC) is content die fans van bedrijven gratis en vrijwillig creëren. De bedrijven kunnen deze content vervolgens inzetten voor hun eigen promotiedoeleinden. UGC is al langer een opkomende trend, maar belooft in 2019 een alsmaar snellere groei door te maken. Het is overigens een misvatting dat bedrijven alleen UGC van (micro-)influencers gebruiken. Zelfs socialmediagebruikers met nauwelijks volgers kunnen immers bruikbare (en volledig gratis!) content creëren. Zolang deze maar van goede kwaliteit is en aansluit op de uitstraling van het merk. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mensen het oordeel van andere consumenten meer vertrouwen dan traditionele reclame-uitingen van bedrijven. Ook in dit opzicht is het gebruik van UGC voor veel merken een waardevolle toevoeging in de social media marketingstrategie.”

Wilco Verdoold merkt op dat je UGC niet alleen faciliteert door slimme marketingcampagnes, maar ook door je werk heel goed te doen: “…door beloftes waar te maken en het liefst verwachtingen te overtreffen. Dan gaan mensen immers over je praten en je aanbevelen. Op het schoolplein, in de kroeg, langs de lijn, maar ook in de al dan niet advertentievrije besloten groepen.”

#8 Alleen geloofwaardige influencers

Niet zo slim: letterlijk de instructies van je adverteerder overnemen

Het woord viel al even: influencers. Welke rol gaan zij in 2019 spelen voor je social strategie? Marisse Douma denkt er het volgende over: “Influencer marketing is in de bloei van z’n bestaan. Waar eerder alleen een gigantisch aantal volgers ertoe deed, zullen authenticiteit en geloofwaardigheid steeds belangrijkere rollen gaan spelen. Hiermee is ook de opkomst van de micro-influencer ingezet. Een influencer met een klein aantal volgers die meer invloed op zijn/haar volgers heeft, wat meer op mond-tot-mondreclame lijkt. Authenticiteit is niet alleen cruciaal voor influencers, ook merken zullen eraan moeten geloven.”

Ook Wilco Verdoold ziet veel mogelijkheden voor micro-influencers: “Het is al veel langer bekend dat men aanbevelingen van bekenden veel meer vertrouwt dan advertenties, maar ook aanbevelingen van minder bekende beïnvloeders doen het over het algemeen goed. De al in 2018 ingezette trend dat het minder gaat om de grote namen en beroemdheden en meer om de micro-influencers zet zich in 2019 verder door.”

#9 De jacht op fake

Documentaire #Followme over het kopen van volgers en likes

Meer authenticiteit betekent ook minder fake. Het gaat daarbij niet alleen om nepnieuws, maar ook om nepvolgers en likes.

Patrick Petersen: “Nu de sociale platformen de boel aan het opschonen zijn, blijft de content en de community van kwaliteit over. Dit zal nog zeker veel effort nodig hebben, maar ook de algoritmen helpen ons relevante en geliefde content (terug te) vinden in de timeline.“

“Nu de jacht op fake is geopend lijkt de kwaliteit en ‘echtheid’ weer terug te keren in de timeline. Interessant is de Nederlandse docu van eind 2018 over het eenvoudig kopen van ‘echte volgers’ op Instagram.”

#10 Duurder en slimmer social adverteren

Een lastiger te bereiken doelgroep betekent dat meer bedrijven zich zullen toeleggen op social adverteren, denkt Jelmer Dingemanse: “Het adverteren/promoten van content wordt belangrijker en… duurder.”

“Advertising binnen Facebook zal verder groeien en organisch zal nog minder verkeer opleveren. Het inspelen op interactieve content wordt belangrijker, evenals het inspelen op inhakers. Engagement is een belangrijk aspect binnen het algoritme, dit zal in 2019 niet anders zijn. Ook hier zal Facebook nog persoonlijker worden op basis van historisch gedrag, locatie en hobby’s en interesses.”

“Naast engagement zal performance nog belangrijker worden, aangezien dit kanaal steeds meer wordt ingezet voor conversie (e-commerce, leadgeneratie etc.). Een chatbot kan hierin ondersteunen.”

Met een vervelend gevolg volgens Wilco Verdoold: “Het adverteren/promoten van content wordt belangrijker en… duurder.”

“Steeds meer content en steeds meer bedrijven die willen dat hun doelgroep hun content te zien krijgt, stuwen de prijs van online adverteren omhoog. Maar content maken die vervolgens niet wordt gezien is natuurlijk zonde. Goede campagnes blijven het zeker waard, maar het wordt belangrijker om kennis en ervaring te hebben met het maken van goede campagnes en deze on the flow te optimaliseren. Immers niet goed geoptimaliseerde campagnes zijn pas echt duur.”

Patrick Petersen heeft nog wel een tip over wat werkt: “Vooral de videoadvertenties – voorzien van ondertiteling – converteren goed.”

Wilco Verdoold draagt een alternatief aan voor dure advertenties: “Zet medewerkers in om zakelijke content te maken.”

#11 Van Facebook naar Instagram (en een beetje Pinterest)

Dit is wat adverteerders aan Instagram uitgeven / Bron: Statista

Marisse Douma: “De laatste tijd lijkt er een verschuiving van Facebook naar Instagram plaats te vinden. Naar verwachting zet deze verschuiving door in 2019. Instagram ging dit jaar over de grens van 1 miljard maandelijks actieve gebruikers en is dus een platform om serieus te nemen.”

“Ook de Instagram Ad Spend groeit, en wel vier keer zo hard dan de Facebook Ad Spend. De totale Social Ad Spend zal de komende jaren ook hard blijven groeien en de urgentie van een contentstrategie die je kunt doorvoeren op jouw socialmediakanalen neemt dus alleen maar toe.”

“Als je verder dan Facebook en Instagram kijkt, kom je Pinterest tegen. Een platform dat ieder jaar gestaag groeit en ook het laatste jaar weer een flinke stijging in gebruikers laat zien. Is jouw klant op Pinterest te vinden? Dan liggen hier mooie kansen voor jouw merk.”

#12 Social Commerce

Direct kopen op Instagram. Bron: Instagram

En online adverteren doe je al lang niet meer alleen om likes, followers of bezoekers naar je webshop te krijgen. We verkopen steeds vaker direct via social. Dit is wat de experts denken over social commerce:

Remco van Meel: “Social wordt steeds meer een e-commerce platform. Meer social media zullen (interne) platformen ontwikkelen zodat bedrijven hun producten direct kunnen aanbieden.”

Marisse Douma: “De scheidingslijn tussen social media en e-commerce vervaagt meer en meer. Met de introductie van Instagram Shopping kunnen klanten heel eenvoudig vanuit Instagram kopen, maar ook een enkele ‘swipe up’ en een klik naar de website via Pinterest kosten vrijwel geen moeite. Socialmediaplatformen worden dus steeds geschikter om in te zetten voor de verkoop. Dit betekent niet dat iedere post op social media hierop moet worden afgerekend. Beslis volgens de journey van jouw klant welke KPI’s geschikt zijn voor de content.”

Wilco Verdoold: “Met de kracht van de Facebook targeting en de nieuwe mogelijkheden om in Instagram daadwerkelijk producten in je visuals te taggen, koopbaar te maken en de betaling te regelen (daar waar mogelijk geheel binnen het Instagram-platform) gaat het in 2019 heel hard met de combinatie e-commerce en Instagram.”

“De veelgehoorde uitspraak onder zzp’ers – ‘waarom nog een website als je jezelf ook op social kunt verkopen’ – is natuurlijk ongenuanceerd, maar waarom nog een webshop als je je spullen ook via Instagram kunt verkopen, is voor veel startende webshops in 2019 een interessante gedachte.”


Kopen van een merk dat je volgt op social. Bron: Sprout Social

Patrick Petersen: “Het is vooral de echte social selling die vanaf 2019 gaat scoren. Niet ongevraagd spammen in de inmail via LinkedIn of Twitter-dm’s voortduwen met automated wervende welkomstberichten, maar doelgerichte commerciële sociale media.

“Zo toonde in 2017 gedegen onderzoek van Sproutsocial aan dat 75% bereid is een artikel te kopen dat ze eerder in de timeline voorbij zagen komen. Vooral jongeren kennen een hoge koopbereidheid als het gaat om merken die ze via de sociale media volgen.”

“Direct kopen in een Facebook Ad konden we al en ook Instagram heeft in Nederland een vliegende start gehad met directe social selling. In 2018 heeft Instagram succesvol hun shopping in de Insta-stories (zeer populair) geëmbed. Kopen via Insta was nog nooit zo eenvoudig, met – in Nederland – vooral fashion brands als social selling pioniers.”

Pinterest heeft in 2018 zijn Buyable pins ingeruild voor Product pins, die dynamische prijsstelling op basis van aanbeveling mogelijk maken.”

#13 Reizen kopen via social

Hotel direct boeken via Insta? Bron: SIX Travel

Behalve de veelvuldig aangehaalde modebranche, wordt ook reizen kopen steeds normaler op social, ziet Patrick Petersen: “Emerce deelde in 2018 een inzicht dat jongeren steeds meer reizen via de sociale media aanschaffen. Het wervend effect van de influencers zou hierdoor zichtbaar worden. Het zou vooral de generatie Z zijn die het boeken van een reis via sociale media als het toppunt van ‘gemak’ ziet.”

#14 Local social

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Van verre reizen boeken via social, naar je eigen straat.. Gaan lokale sociale netwerken een grote rol spelen in 2019? Melchior van Velzen: ”Apps zoals Nextdoor en Buurtje zullen nu echt een vlucht nemen. Sociale media voor in de buurt. Hoe knus willen we het hebben? Maar ook de ondernemer in de buurt profiteert ervan.. ‘het wachten is op de kritische massa‘, beweert het FD. Ik ga ervan uit dat die massa in 2019 buurtapps als Nextdoor definitief gaat ontdekken.”

#15 Mixed Reality Adverteren

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Patrick Petersen: “Let ook op het sociale media netwerk dat we allemaal lijken te vergeten: proeftuin Snapchat. Een mooi voorbeeld van social media augmented advertising is de X2-campagne op Snapchat van afgelopen zomer. Het laat perfect de mogelijkheden van ‘Schone social selling 2.0’ zien op een schoon en/of gesloten sociale media netwerk (zoals Snapchat) gecombineerd met technieken als die van de mixed reality.”

#16 Met zijn allen jatten van SnapChat

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

SnapChat tips & tricks

De vraag is alleen hoeveel Snap aan zijn rol als voorloper heeft. Melchior van Velzen signaleert een eigenaardige trend: “Ook zie ik het oneigenlijke gebruik van Snapchat toenemen. In Snapchat een leuke foto van jezelf in elkaar zetten met allerlei filters er overheen en deze delen op Instagram (nog steeds een groeiend medium bij jongeren). Snapchat als selfiegenerator zonder het in die app te delen. Bizar.”

#17 TikTok, Twitch, Taringa

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Nina (12) ziet kansen op de Chinese markt

Hoe zit het eigenlijk met de minder bekende namen? Op welke sociale platformen moeten we in 2019 gaan letten? Elja Daae: “Nicheplatforms zullen belangrijker worden ten koste van de grootste spelers. Waar de groei bij grote ‘oude’ spelers als Facebook en Twitter in de VS begint af te vlakken of zelfs begint af te nemen, zal die beweging ook in Europa langzaam zichtbaar worden.”

“Tegelijkertijd vindt er een verschuiving plaats naar nicheplatformen. Deze socialmedia-apps richten zich op een bepaald soort content (TikTok, Pinterest), een bepaald onderwerp (Twitch, Tripadvisor) een bepaalde groep gebruikers (NextDoor) of zelfs een geografische markt (Taringa in Zuid-Amerika). In de beperking ligt de kracht – iedere socialmedia-app dient een ander doel en vervult een andere behoefte.”

#18 Webcare naar Whatsapp

Bron: De stand van webcare in 2018

Een sociaal medium waar we het nog relatief weinig over hebben gehad is WhatsApp. Terwijl we het wel allemaal gebruiken. Melchior van Velzen merkt een groeiende voorkeur voor webcare via de app:

“Ook zie ik een lichte verschuiving van veel sociale media naar WhatsApp, met name bij gemeenten.”

#19 Dynamische content

Tot slot 3 trends over het visuele element van social media:

Remco van Meel: “Er vindt een verschuiving plaats van teksten en afbeeldingen naar video’s en “stories”. In 2019 zullen gebruikers nog meer dynamische en visuele content gaan maken.”

#20 Vol op video (ook LinkedIn)

Voor alle trends-artikelen maak ik ook een video op LinkedIn

Danny Oosterveer: “Spannend is dit antwoord niet, ik roep het nu al meerdere jaren achter elkaar. Maar dat komt omdat het een belangrijke verschuiving is (en blijft). Na Facebook, Instagram en Twitter pusht zelfs LinkedIn video op haar platform, met de belofte dat het vijf maal zoveel engagement oplevert als posts zonder video.”

“Het succes van video is aan een aantal zaken te danken. Video blijft uitermate geschikt voor laagdrempelige content op social media, het kijkt lekker weg en trekt de aandacht. Maar het leent zich ook uitstekend om content met een (achterliggende) boodschap te communiceren (waar we steeds meer naartoe gaan, zie Contentmarketing Trends). Zodoende wordt video steeds vaker ingezet voor merkcampagnes; het afgelopen jaar hebben we door het tekort aan arbeidskrachten een sterke groei van branding/recruitmentvideo’s gezien.”

“Een nadeel van video blijft de kosten, de uitdaging is om met de juiste technologie en ervaring formats neer te zetten die zowel effectief als relatief schaalbaar zijn.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Docu op het kanaal van dierentuin Burger’s Zoo

“Maar bovenal zijn de manieren om het in te zetten eindeloos. Van howto’s tot brandingvideo’s, van vlog tot streaming en van screencam tot actioncam. En dan gaat het nog niet eens over de inhoud.”

“Om de diversiteit nog maar eens te benadrukken hebben wij op het YouTube-kanaal van Burgers’ Zoo o.a. deze formats:

  • Een vierdelige docu van de bouw van Burgers’ Mangrove.
  • Een wekelijkse vlog van Videoranger Noëlle.
  • 1-minuut video’s van het tv-format Burgers’ Zoo Natuurlijk.
  • Een 10-delige kinderserie (Zoë & Silos).
  • Muziekvideo’s van Zoë & Silos.
  • Dansinstructievideo’s van de muziekvideo’s van Zoë & Silos.

..en ga zo maar door.”

Wilco Verdoold: “In termen van content was 2018 al het jaar van de visuele content, dat blijft met een duidelijke uitschieter binnen die categorie: video! Van slecht belichte met belabberd geluid, tot bijzonder professionele verhalen, waarbij je de volgende video pas ziet als je vorige hebt afgekeken.”

#21 En dan vooral vertical

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Leuke video, maar de boodschap klopt niet meer

Marisse Douma: “Online video’s zullen in 2019 televisie inhalen, niet alleen in het aantal uur dat ernaar wordt gekeken, maar ook in Ad Spend. Vertical video is daarmee hét format om te omarmen en je verder in te professionaliseren. Snapchat en Instagram (Stories/IGTV) waren de voorlopers en nu lijkt Google, met de introductie van Vertical Video Ads op YouTube het format ook verder te omarmen. Het Vertical Video Syndrome, dat zo’n 6 jaar geleden nog viral ging, blijkt fake news.”

Conclusie: privé, user generated, social commerce & video

Tot zover de 21 belangrijkste social media trends voor 2019 volgens de 9 Nederlandse experts in dit artikel.

We gebruiken meer en meer social, maar doen dat niet meer per se openlijk voor alles en iedereen. Je publiek bereiken wordt als adverteerder ingewikkelder (duurder!), tenzij je je doelgroep zover weet te krijgen dat ze uit vrije wil (user generated) content voor je gaan maken.

Tegelijkertijd lijkt de stormachtige ontwikkeling van social commerce (bijvoorbeeld direct kopen via Instagram Stories) een spannende mogelijkheid voor Nederlandse bedrijven.

Influencers zijn nog steeds een belangrijk element in je social strategie, met een belangrijke focus op authenticiteit. Vergeet tot slot het belang van engaging vertical videocontent niet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond