De toekomst van PIM (productinformatiemanagement)
Productinformatiemanagement staat voor veel bedrijven in de kinderschoenen, terwijl nieuwe kanalen zoals Amazon steeds meer vragen van je productinformatie en hoe je dit geregeld hebt. Daarentegen gaan AI-tools in de toekomst ook een toenemende rol spelen in het vullen van productinformatie.
Voor de meeste Nederlandse bedrijven zal de focus de komende jaren allereerst moeten liggen op het implementeren van productinformatiemanagement (PIM)-systemen. Daarbij komt ook automatisering van diverse werkprocessen kijken. Zo werken ze toe naar één bron voor al hun data. Hier kan iedereen in het bedrijf in werken, hier staat de waarheid. Door af te stappen van beperkende systemen en complexe koppelingen van systemen, kan de productervaring op een andere manier neergezet worden en bied je de klanten een betere ervaring.
The next step voor PIM: AI-tools
De komende jaren zullen bedrijven die al werken met PIM-systemen meer gebruik gaan maken van artificial intelligence (AI)-tools. De AI-tool van Akeneo is in de Verenigde Staten al beschikbaar en wordt binnen twee jaar ook in Europa verwacht. De verwachtingen zijn dat dit bedrijven de mogelijkheid biedt om hun productinformatie in ieder geval deels automatisch te gaan vullen. Het AI-systeem geeft suggesties voor het vullen van de productinformatie en hoe deze te optimaliseren. Het systeem ziet behoeften van diverse doelgroepen en adviseert hoe je teksten moet gaan beschrijven om het beste in te spelen op deze doelgroepen en hun behoeften. De AI kan ook informatie koppelen, om het makkelijker aan te kunnen passen naar je doelgroep.
Het vullen van productinformatie zal echter ook nog lang gedeeltelijk mensenwerk blijven. Er zijn steeds meer grote databases, vooral vanuit wereldwijde merken, waar informatie automatisch uit opgehaald kan worden. Maar het blijft essentieel, ook met oog op SEO, om de teksten naar je eigen bedrijf en merk om te schrijven en zo concurrerend te blijven. Hoeveel mensenwerk nodig blijft, zal verschillen per branche. De komende jaren staat de technologie nog in de kinderschoenen en zal controle toch nog vereist zijn, tot de AI-tools ver genoeg ontwikkeld zijn om teksten automatisch te vullen.
Leveranciers geven directer informatie door
We zien in de toekomst van productinformatie een groei van de huidige GS1-systemen, waar nu veel algemene productinformatie uit gehaald kan worden. Daarnaast vragen steeds meer online spelers ook om andere productinformatie die die centraal staat en gedeeld kan worden. PIM-systemen kunnen daarbij steeds meer bron worden voor retailers en resellers. Zij kunnen informatie bijvoorbeeld geautomatiseerd uit de systemen van een groothandel halen, die content kan gaan faciliteren. Retailers kunnen dan de informatie van de groothandel combineren met de informatie vanuit GS1, waardoor ze zelf nog maar een klein gedeelte hoeven te doen.
PIM en Amazon
De afgelopen periode is veel gespeculeerd over de komst van Amazon naar Europa en dus naar Nederland. Deze mogelijke ontwikkeling betekent voor retailers dat ze naast hun eigen kanalen wellicht ook op Amazon beschikbaar willen zijn. De productinformatie en specifieke, op Amazon gerichte informatie, moet ook gemanaged worden. Met een PIM is het makkelijk om alle bestaande informatie, aangevuld met specifieke teksten voor de voor Amazon-unieke onderdelen, snel beschikbaar te hebben. Het is daarnaast makkelijk om de content in meerdere talen te voeren. Een PIM helpt bijvoorbeeld al door meeteenheden of valuta automatisch om te zetten naar de gangbare maten in een taal.
Wil je als retailer ook gebruik maken van de veelbelovende trends die in de toekomst van PIM gaan spelen? Dan is het natuurlijk belangrijk om eerst de grootste stap te zetten en je bedrijf klaar te maken voor efficiëntietools als een PIM-systeem.
Over de auteur: Jeffrey Cabaret werkt bij ISM eCompany.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond