Twitter opent analytics dashboards met ‘best of…’ stats
Twitter biedt sinds enige tijd voor iedereen zeer uitgebreide analytics aan die inzichten geven in het daadwerkelijke bereik van je tweets en welke soorten interactie (engagement) daarmee plaatsvonden. Tegenwoordig vind je die ook op je mobiel in beknopte vorm aan. Die statistieken zijn realtime beschikbaar voor wie op elk moment van de dag exact wil weten hoe hij of zij presteert op Twitter. Maar lang niet iedereen heeft daar behoefte aan. Diegenen kunnen vanaf nu terecht op het nieuwe analytics dashboard dat Twitter deze week lanceerde!
Twitter kondigde de nieuwe landingspagina, te vinden op analytics.twitter.com, met overzichten van de belangrijkste data zelf aan middels onderstaande tweet:
Introducing a new analytics homepage & a quick way to promote your Tweets directly from your Twitter profile. https://t.co/z2vpbndL71
— Twitter Small Biz (@TwitterSmallBiz) March 11, 2015
Even daarna kwamen ze met een blogbericht erover:
The new homepage on http://t.co/CI7Yh9SNos helps find your top Tweets, followers & mentions https://t.co/T0b5FZ2fBu pic.twitter.com/IQ5gq5PZSc — Twitter Advertising (@TwitterAds) March 11, 2015
Maar in het blog gaat het vooral om de mogelijkheden van ‘Quick Promote’ adverteren, terwijl het dashboard met de stats voor veel meer mensen interessant is!
Bovenaan de pagina zie je een overzicht van de laatste 28 dagen ten opzichte van de 28 dagen die daaraan vooraf gingen en de trends die daaruit af te lezen zijn. In mijn geval zie je dat ik volop in de rode cijfers zit. Alleen het aantal volgers is in groen weergegeven.
Daaronder staat het overzicht van de lopende maand:
Van links naar rechts en van boven naar beneden zien we achtereenvolgens:
- TopTweet
Welke verstuurde tweet kreeg het grootst aantal impressies. Dit zijn dus daadwerkelijke views en niet potentiële reach die kijkt hoeveel volgers je hebt. - Top Mention
Welke tweet waarin jij werd vermeld kreeg het hoogste aantal interacties? De metric die hier gebruikt wordt verschilt dus van de vorige; engagement versus bereik. Persoonlijk vind ik dat verwarrend. Twitter stuurt tegenwoordig vooral op engagement (zo worden de advertenties ook afgerekend), dus waarom ze hier twee verschillende metrics gebruiken bevreemdt me. - Quick Promote
Een call2action om je te stimuleren om te gaan adverteren op Twitter. - Samenvatting
De belangrijkste metrics van je stats van deze maand tot heden. Behoorlijk duidelijk, alleen de laatste ‘Tweets Linked To You’ zijn onduidelijk. Ik denk dat het tweets zijn met links naar jouw website met daar Twitter Cards in. Mentions zijn het namelijk niet, die staan erboven. - Top Follower
Welke nieuwe volger die je deze maand kreeg heeft de meeste volgers? Interessant als je nieuwe -belangrijke- mensen wilt gaan terugvolgen. - Top Media Tweet
De tweet met daarin een afbeelding, video of Vine bijvoorbeeld, die het grootste bereik wist te verzamelen. Hier stuurt Twitter dus weer opnieuw op bereik in plaats van engagement. Verwarrend… - Top Card Tweet
Welke tweet met je eigen Card erin kreeg het grootste bereik.
De stats op deze pagina zijn zoals gezegd niet realtime, maar worden elke dag ververst. Na een maand heb je dus een overzicht van die betreffende maand, en dat krijg je elke maand zoals je hieronder ziet:
Het nieuwe dashboard is gratis en iedereen heeft het of krijgt het binnenkort. maar let op! Het werkt alleen vanaf het moment dat je je voor het eerst aanmeldt op analytics.twitter.com; dan begint Twitter pas te meten en krijg je daarna de stats. Het werkt dus niet met terugwerkende kracht!
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond