-

Vier trends die de groei van internationale e-commerce bevorderen

Internet is grenzeloos, dus waarom zou je je met een webshop beperken tot de thuismarkt? Voor een goede prijs-kwaliteitverhouding en/of bijzondere producten zijn consumenten zeker bereid om internationaal te shoppen. Dit is een van de vier trends die de groei van cross-border e-commerce flink zal stimuleren.

De internationale e-commerce neemt snel toe in omvang. Volgens Forrester zullen de uitgaven in 2021 zijn verdubbeld naar 424 miljard dollar. Dat is 15 procent van de totale mondiale e-commerce omzet. PayPal schat dat in 2018 130 miljoen buitenlandse bezoekers bij Amerikaanse webwinkels zullen shoppen, terwijl slechts een kwart van de webshops daar klaar voor is. In Europa shopten vorig jaar volgens Post Nord 176 miljoen mensen over de grens. De belangrijkste reden daarvoor is dat producten in andere landen tegen lagere prijzen worden aangeboden. Daarnaast zeggen consumenten dat ze producten kopen die op de thuismarkt niet te verkrijgen zijn. Dat alles doen ze het liefst bij webwinkels in de VS, Duitsland en China.

Liberalisering van de financiële markt

De tweede ontwikkeling die wij zien is nieuwe regelgeving in Europa die de financiële markt moet liberaliseren. De betalingssector werd altijd gedomineerd door banken, maar inmiddels is er zoveel meer mogelijk dan alleen betalen met credit- en debitcards. Je kunt afrekenen met je smartphone, via Facebook en zelfs in virtual reality. Om innovatie en meer concurrentie op dit gebied te stimuleren, heeft de EU de PSD2-regulering aangenomen. De kern hiervan is dat niet-banken toegang kunnen krijgen tot rekeninginformatie als de houder daar toestemming voor geeft. Dat opent nieuwe mogelijkheden qua businessmodellen.

Daar bovenop is de macht van Visa en Mastercard onder de aandacht van de Europese Commissie gekomen. Om die hoge mate van controle over betalingstransacties te reguleren zijn regels met betrekking tot de interchange fees tot stand gekomen. Dit zijn de toeslagen die een merchant betaalt aan uitgevers van creditcards voor de acceptatie van de kaart. De EU heeft hier sinds twee jaar een limiet aan gesteld om de transparantie te vergroten en de kosten binnen de perken te houden.

Meer elektronische betalingsmogelijkheden en lagere kosten stimuleren de e-commerce. Het feit dat deze regels voor de hele EU gelden, betekent natuurlijk dat intra-Europees cross-border shoppen gemakkelijker wordt. Maar ook voor klanten van buiten de EU wordt het aantrekkelijker om bij Europese webshops te gaan winkelen.

Juiste lokale betaalmix

Dit is Europese regelgeving, maar de wereld van cross-border e-commerce is natuurlijk veel groter. In Brazilië, Mexico, Rusland, India, Vietnam, Indonesië en China, om maar eens wat landen te noemen, groeit de middenklasse razendsnel. Om succesvol zaken te doen op deze kansrijke markten moet je de lokale regelgeving kennen en op de hoogte zijn van de behoeften van de klanten ten aanzien van betalingen. Als je de verkeerde mix aanbiedt, loop je business mis. Wie in Nederland zakendoet en geen iDeal heeft, waar 85 procent van de bevolking gebruik van maakt, zal weinig klanten trekken. Vaak verschilt ook nog eens per productgroep hoe klanten het liefst afrekenen. In Rusland is Yandex bijvoorbeeld dé betaalmethode voor retail, maar bij gaming hebben klanten de voorkeur voor Qiwi. En dan is er nog de overweging hoe fraudegevoelig de betaalmethodes zijn. Een Payment Service Provider kan bij al deze keuzes helpen.

Geen contanten meer op zak

De derde ontwikkeling die cross-border e-commerce in de hand werkt, is het feit dat in steeds meer landen nauwelijks nog met contanten wordt betaald. Daardoor raken mensen hun schroom kwijt voor online shoppen. Thailand is bijvoorbeeld een van de grootste e-commerce markten in Azië en hard op weg om een ‘cashless’ land te worden. De regering is hier actief mee bezig en heeft een nationaal e-payment programma opgesteld. Volgens Moody’s heeft het toegenomen gebruik van elektronische betaalmethoden in de periode 2011-2015 3,18 miljard dollar extra bijgedragen aan het bruto nationaal product. En de Thai zijn ook zeer vooruitstrevend als het gaat om shoppen via social media: 51 procent heeft gebruikgemaakt van mobile commerce, blijkt uit onderzoek van PwC. Analisten stellen dat het e-payment initiatief van de overheid zal leiden tot een flinke groei in e-commerce en gerelateerde fintech diensten.

Millennials katalysator van vernieuwing

Wat in Thailand natuurlijk ook meespeelt is dat er relatief veel jongeren zijn. En millennials zijn wereldwijd een drijvende kracht achter innovaties op het gebied van online shoppen en betalen. Millennials zijn nu 35 jaar en jonger. Ze werken en hebben geld te besteden. Kenmerkend voor deze doelgroep is dat je als merk of bedrijf hun vertrouwen moet winnen en je reputatie moet vestigen. Als ze je leuk vinden, komen ze terug, maar dat is geen automatisme – hun loyaliteit is veranderlijk, ze zoeken altijd naar iets beters, nieuwers of coolers. Zij lopen daardoor ook voorop bij het proberen van nieuwe betaalmethodes, zoals op social media. Tegelijkertijd zijn millennials als medewerkers en ondernemers niet bang om met nieuwe dingen te experimenteren. Zij zijn degenen die de concurrentie aangaan met traditionele instellingen zoals banken.

Cross-border e-commerce heeft veel groeipotentie. Voor wie wil uitbreiden naar het buitenland is het handig om te weten welke betaalmethodes daar populair zijn. Klanten haken af wanneer je niet de juiste betaalmix biedt. Ze willen keuze hebben en bekende methodes werken als een keurmerk. Dit geldt des te meer voor internationale klanten die bij een buitenlandse webwinkel kopen. Meer weten over waar je precies rekening mee moet houden bij internationale expansie? In de position paper ‘Growing Faster with Cross-Border eCommerce’ zetten we de belangrijkste trends en ontwikkelingen op een rijtje. Downloaden kan hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond