Vijf e-commerce trends en één megatrend die in 2021 de markt gaan domineren
Bij het schrijven over e-commerce trends, is het altijd de vraag of het een trend is, een paradigmaverschuiving of een verschuivende basislijn waar je het over hebt.
Zo was personalisatie enkele jaren geleden een trend. Vandaag de dag wordt het beschouwd als een commodity en een gegeven voor de meeste e-commerce sites, maar e-commerce personalisatie heeft nog steeds veel meer te bieden en kan nog steeds worden gezien als een belangrijke trend. In veel opzichten is de trend zelf niet nieuw, alleen het niveau van de trend.
Als je naar trends kijkt, kun je kiezen tussen het focussen op trends die mogelijk opduiken en groot worden of oude trends die de volgende stap zetten.
In dit korte artikel zal ik me vooral richten op e-commerce trends die niet bijzonder nieuw aanvoelen, maar die in 2021 nog steeds game changers zullen zijn.
Prestaties
Vanaf het tijdperk van de bliepende modem is de behoefte aan een snelle website van groot belang geweest. Maar de tijden zijn veranderd sinds het de gewoonte was om een kopje koffie te gaan drinken in afwachting van het laden van de site op je desktopcomputer. Vandaag de dag zijn klanten aan het surfen en online bestellen tijdens het wachten voor de koffiemachine, en wachten is nooit een optie in de wereld van e-commerce.
Het maakt niet uit of de gezochte producten interessante inhoud of aantrekkelijke prijzen hebben, een langzame site wordt gezien als een marteling die de moderne consument ervaart, en elke milliseconde van het wachten is een ervaringskiller.
Aangezien je site (min of meer) niet meer gebruikt wordt op desktops voor lange sessies, maar in korte uitbarstingen tijdens de lopende klantreis, zoals in de bus, op het toilet of in de winkel, is de winnaar de site die de korte bezoeken kan maximaliseren.
De site snedig maken zal in 2021 niet alleen een trend zijn – een snedige site zal een noodzakelijkheid zijn om te bestaan in 2021 en daarna.
Video
Vandaag de dag lezen betekent je koptelefoon aansluiten en je cultuur verbreden door naar HBO of Netflix te kijken. Ja, mensen lezen nog steeds, in boeken en op tablets, maar voor veel mensen wordt dit meer gezien als een prestatie dan als een plezier.
De vraag is dus waarom zouden mensen, die niet echt willen lezen, ineens lange productbeschrijvingen willen lezen? Wel, het antwoord is dat ze dat niet doen als het niet nodig is. In de meeste gevallen weet de geschoolde klant al wat hij moet weten over een product voordat hij de productpagina bereikt, en slechts een koopknop zou de truc voor hem doen.
Maar in het geval dat klanten niet genoeg weet over het product, zal de tekst hen niet tevreden stellen. Hun kennis moet worden aangevuld via YouTube, waar ze hoogstwaarschijnlijk een video van het product met alle invalshoeken kunnen zien, deze wordt gebruikt en beoordeeld.
Door je klanten je site te laten verlaten om de informatie te krijgen die ze nodig hebben, open je mogelijkheden voor concurrenten om je klanten over te nemen. In de toekomst zorg je ervoor dat dit niet gebeurt door video’s aan te bieden op je site waardoor je laat zien dat dit de geschikte plaats is voor diepgaande kennis, en niet voor producten alleen.
Engagement
In een tijd waarin elk bedrijf zich richt op Customer Experience (CX), is er één gemeenschappelijk kerndoel onder de bedrijven – de klant echt om hen laten geven. Top of mind zijn is nog steeds belangrijk, maar top of heart is nog belangrijker.
Als datgene wat je verkoopt en waar je voor staat, niet in de praktijk wordt gebracht, zal je snel vergeten worden. Met de algoritmes van social media-advertenties die engagement bevorderen, zal uw boodschap niet worden gehoord als engagement te laag is en de tijd dat je alleen schreeuwde slogans op billboards nodig had om herkend te worden, is al lang voorbij.
De trend die we zullen zien, zijn scherpere uitspraken van e-commercesites en bedrijven over wie ze zijn en waar ze voor staan en meer aandacht schenken aan de samenwerking met klanten en het belonen van engagement. De meest succesvolle bedrijven zullen in staat zijn om de betrokkenheid te maximaliseren op hun eigen platformen en kanalen (eigen fora, geavanceerde on-site reviews, getoonde user generated content (UGC)) in synergie met sociale en traditionele media.
Rechtstreeks naar de consument (D2C)
Als iedereen denkt een “Daniel Wellington” te kunnen doen en gewoon een product, een ecommerce-site en een social media-account nodig heeft om goud te oogsten, denk je misschien dat de D2C-trend al voorbij is, maar dat is niet het geval.
Wanneer er steeds meer wordt gewinkeld op social media kanalen en gestimuleerd door engagement in plaats van grote advertentiebudgetten, en interesses wereldwijd worden gedeeld onder leeftijdgenoten, heeft het juiste product, verhaal en gevoel nog steeds de potentie om in een oogwenk vanuit het niets overal verspreid te worden. Je heeft niet meer dan één product nodig om in de juiste feed te worden blootgesteld en één klik op de knop maakt het voor de klant een probleemloze aankoop.
De combinatie van merk, product en kanaal is krachtig, en we zullen zien dat deze bedrijven vaker zullen knabbelen aan de traditionele spelers en als gevolg zullen de traditionele spelers reageren door dezelfde strategie te gebruiken waar mogelijk.
Marketplaces
“Hmm”, zou je kunnen denken, “die oude trend”, en ja die oude trend zal nog steeds belangrijk zijn in 2021 en daarna. De belangrijkste reden is dat klanten producten zullen blijven kopen waar ze zich toevallig bevinden.
Als je niet aanwezig bent waar je klanten zijn, zullen ze niet van je kopen. Als die plaats toevallig Amazon, Zalando of Asos is, dan is dat de plaats waar je moet zijn. Of, als je toevallig de belangrijkste speler in een niche bent, dan kun je de rol als eigenaar van de markt nemen.
Echter, degenen die hun eigen marktplaats kunnen voorzien in vergelijking met bedrijven die via marktplaatsen als kanaal verkopen, zullen altijd minder zijn. We kunnen de dood van nieuwe marktplaatsen ervaren, aangezien ze niet de kritische massa bereiken die nodig is voor het momentum of het creëren van de nodige diepte die klanten vragen van een marktplaats.
Slimme integratie van kanalen en gegevens, effectieve interne processen en organisatie, prijs- en bereikstrategieën en klantenwerving voor marktplaatsen zullen het komende jaar voor veel e-commercebedrijven een grote afweging zijn.
Duurzaamheid – de megatrend
2021 wordt het jaar waarin klanten zich daadwerkelijk zullen bekommeren (en niet alleen zeggen dat ze dat doen) over duurzaamheid, als het gaat om de bedrijven waarmee ze zaken willen doen. Het maakt niet uit of je een e-commerce, traditionele retailer of beide bent, duurzaamheid is key.
Greenwashing is niet langer een optie als strategie (niet voor de planeet of voor een bedrijf). Vanuit een zakelijk perspectief moet je je klanten een schuldloze winkelervaring bieden of je verkoopt hen schuldgevoelens – waar ze niet echt voor willen betalen.
Ook al is duurzaamheid geen trend, de echte trend is om met duurzaamheid om te gaan op een degelijke zakelijke manier, dat wil zeggen niet alleen het toevoegen van kosten, maar door het vinden van nieuwe manieren om te produceren, verkopen, verhuren, co-creëren, herverkopen, hergebruiken, recyclen, etc. die winstgevend zijn. Hier zullen we veel creativiteit zien van e-commerce bedrijven.
Zullen deze vijf e-commerce trends en één megatrend het jaar 2021 domineren?
Nou, ja. In combinatie met andere trends zoals AI en machineleren, voice, slimmere verzendoplossingen en retourmanagement, chatbots, visueel zoeken, web-based AR, 3D productaanpassing, nieuwe betaaloplossingen en andere ondersteunende trends, zal dit veel invloed hebben.
En als je high-performance e-commerce combineert met slimme video productinformatie, gekoppeld met een duurzaam bedrijfsmodel en klanten direct betrekt, dit alles ondersteunt door een slimme marktplaatsstrategie, dan zul je de nieuwe trendsetters, en mogelijk paradigmaverschuivers, daar vinden, die de basislijn doen verschuiven.
Meer weten over dit onderwerp? Download dan de whitepaper ‘Negen stappen voor het lanceren van een B2B e-commerce website‘.
Over de auteur: George Lavric is marketing manager bij Episerver.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Kimberley - CannaMed social Club stichting WietOliePuur
Bedankt voor dit artikel, helder en vlot omschreven.