Dit zijn de vijf redenen om in 2020 aan je online reputatie te werken
Een van de belangrijkere trends binnen SEO is dat steeds minder mensen vanaf de Google zoekresultaten doorklikken naar een website, omdat ze in resultaten al het antwoord vinden op hun zoekvraag. Hierdoor wordt het nog belangrijker om in 2020 organische topposities te realiseren, meer op te vallen in de Google zoekresultaten én je merk te versterken. Vijf redenen waarom online reputatiemanagement een slimme manier is om hieraan te werken en concrete handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan.
Reden 1: Je verbetert de indruk die (potentiële) klanten van je krijgen
Je Google Mijn bedrijf-vermelding is doorgaans het eerste wat iemand te zien krijgt wanneer hij of zij in Google zoekt naar je bedrijf door middel van een branded search, zoals ‘Orangedotcom’.
Bij branded searches zoals ‘Orangedotcom’ zie je de Google Mijn Bedrijf-vermelding doorgaans aan de rechterkant van de zoekresultaten op desktop en boven de vouw op mobiele apparaten.
Best gek dus dat veel bedrijven geen aandacht besteden aan hoe hun vermelding eruit ziet, terwijl Google je voldoende kansen biedt om deze te verfraaien.
Zo kun je aansprekende foto’s en video’s toevoegen, Google Posts plaatsen, gestelde vragen beantwoorden, en Google recensies verzamelen die vervolgens bij je vermelding worden getoond.
Google recensies krijgen een prominente plek bij je bedrijfsvermelding. Bij mobiele weergave is er zelfs een apart tabje voor.
Met een goede recensiescore valt je bedrijf direct op een positieve manier op, en is de kans groter dat iemand zaken met je zal doen. Want zeg nu zelf, met wie zou jij eerder in zee gaan: een bedrijf dat tijd en moeite heeft gestoken in zijn bedrijfsvermelding om deze er piekfijn uit te laten zien, of een bedrijf dat de vermelding tot dusverre links heeft laten liggen?
Voorbeeld van een bedrijf dat weinig aandacht heeft voor zijn vermelding (links) en een bedrijf dat de vermelding heeft opgefraaid en Google recensies heeft verzameld.
Door actief te werken aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding, presenteer je je bedrijf zo goed mogelijk en krijgen (potentiële) klanten direct een positieve indruk wanneer ze je opzoeken in Google.
Tip: Vul je bedrijfsvermelding om te beginnen volledig in, voor zover nog niet gedaan, en focus vervolgens op het periodiek toevoegen van foto’s (en video’s) en Google Posts. Zo houd je je vermelding vers en up-to-date.
Aan de slag dus, met je Google Mijn Bedrijf-vermelding!
Reden 2: Betere prestaties in Google
Het is geen geheim dat Google reviews meeneemt in haar algoritmes. Google is daar zelfs opvallend open over in het hulpdocument ‘Uw positie in lokale zoekresultaten op Google verbeteren‘:
“Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten.”
Duidelijk verhaal toch? En ook vrij logisch als je erover nadenkt. Want hoe meer positieve geluiden er over je bedrijf online te vinden zijn, des te beter jij je zaken blijkbaar voor elkaar hebt. En des meer jij die goede ranking in Google verdient in plaats van je concurrenten.
Zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek naar ranking factoren bevestigt bovendien dat reviews belangrijk zijn voor je prestaties in de (lokale) zoekresultaten.
Links: volgens lokale SEO experts tellen Review signalen voor ca. 15% mee in de bepaling van de lokale zoekresultaten (Moz, 2018). Rechts: Uit kwantitatief onderzoek van Local SEO Guide blijkt dan diverse review signalen correleren met een goede ranking in Google’s lokale zoekresultaten.
Start dus vandaag nog met het verzamelen van klantenfeedback en verbeter je prestaties in de zoekmachines!
Als je nog geen systeem van reviews verzamelen hebt, probeer dan te bedenken wat goed bij je bedrijf bedrijf. Ga je voor een reviewplatform zoals Kiyoh, Trustpilot of Klantenvertellen? Of focus je meer op platformen als Google en Facebook? In sommige branches, zoals in de zorg, zijn er specifieke platformen die waardevol kunnen zijn, zoals Zorgkaart Nederland, Independer en Kliniekervaringen.
Als je twijfelt over welke platformen voor je bedrijf geschikt zijn, kijk dan eens waar je belangrijkste concurrenten online feedback verzamelen.
Tip: Neem Google recensies mee in je review strategie. Die worden immers bij je Google Mijn Bedrijf-vermelding getoond en, tja, zijn van Google, dus die tellen misschien wel iets zwaarder mee voor de zoekmachine. Genereer met behulp van deze tool van Whitespark een directe link naar de plek waar je Google reviews kunt achterlaten en stuur deze naar klanten voor feedback.
Reden 3: Een goede online reputatie = meer conversies
Werken aan je online reputatie kan wonderen doen voor je conversieratio.
Bedenk maar eens hoe vaak je zelf op zoek gaat naar ‘social proof’ zoals recensies, testimonials of case studies, voordat je een aankoop doet of kiest voor een bedrijf.
Dat consumenten de online reputatie van bedrijven meenemen in hun beslissingsproces, wordt ook bevestigd door studies naar dit onderwerp. Wist je bijvoorbeeld dat uit onderzoek blijkt dat:
- Ca. 47% van de consumenten alleen zaken doet met bedrijven die een recensie score hebben van minimaal 4 uit 5
- 48% van de consumenten enkel kijkt naar reviews die in de afgelopen twee weken zijn geschreven
- 97% van de consumenten die reviews leest, ook de reactie van bedrijven op reviews leest
Reactie van een bedrijfseigenaar op een Google review
Consumenten zijn kortom kritisch en veeleisend. Ze willen niet alleen een goede recensiescore zien, maar ook recente beoordelingen, en als het even kan ook dat je als bedrijf reageert op feedback.
Hoog tijd dus om serieus werk te maken van je online reputatie strategie en de kans dat een potentiële klant converteert daarmee te verhogen.
Tip: Organiseer intern het opvolgen van reviews. Probeer er een gewoonte van te maken om altijd te reageren op reviews op de voor je belangrijkste platformen waar je feedback verzameld, ongeacht of ze positief of negatief zijn. Hierdoor toon je betrokkenheid en waardering voor de moeite die iemand heeft genomen. Bedank de schrijver bij positieve feedback en toon begrip en probeer een oplossing te vinden bij negatieve feedback.
Voorbeeld van een goede reactie op een negatieve review
Reden 4: Je kunt meer opvallen in de Google zoekresultaten
Eerder dit jaar werd uit een publicatie van Sparktoro pijnlijk duidelijk dat steeds minder mensen doorklikken vanaf de Google zoekresultaten naar een website.
Volgens het onderzoek waarover ze schrijven, werd In slechts ~40% van de onderzochte zoekopdrachten op mobiele browsers doorgeklikt naar een website.
In een onderzoek van Sparktoro en Jumpshot werd in meer dan 60% van de onderzochte zoekopdrachten op mobiele browsers niet doorgeklikt naar een zoekresultaat.
Dit percentage ligt een stuk lager dan in eerdere onderzoeken, maar is wel in lijn met de trend dat Google gebruikers steeds beter binnen de Google zoekresultaten weet te houden door direct antwoord te geven op hun zoekvraag.
Nu het aantal SEO klikken vanuit de Google zoekresultaten afneemt, en naar verwachting verder zal afnemen, wordt het nog belangrijker om je organische zoekresultaten zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hoe beter je zoekresultaat er immers uitziet, des te hoger je Click Through Rate (CTR) zal zijn.
Met een aansprekende titel en omschrijving (title tag en meta description) van je pagina kom je doorgaans al een eind, maar je zoekresultaat springt er pas echt goed uit wanneer je review structured data toevoegt aan je website, zodat je sterren bij je zoekresultaten mogelijk maakt.
Zoekresultaat met review structured data
Tip: Voeg, zodra je een goede review score hebt (4 uit 5 en hoger), review structured data toe om de sterren onder je zoekresultaten mogelijk te maken. Meer over dit type structure data en de implementatie ervan vind je op deze pagina van developers.google.com en op schema.org.
Reden 5: Je verbetert je dienstverlening
Een beetje een inkopper misschien, maar eerlijke feedback die je krijgt van klanten kun je natuurlijk heel goed gebruiken om je diensten of producten te verbeteren en je merk te versterken.
Hoe weet je immers wat je moet verbeteren, als je geen oog hebt voor klantfeedback? Luister naar wat je klanten te zeggen hebben over je bedrijf en spoor online reviews actief op.
Wees daarbij vooral niet bang voor negatieve feedback. Die ene minder goede recensie die je review score (tijdelijk) omlaag haalt, kan zomaar de sleutel bevatten om je bedrijf in de toekomst naar een hoger niveau te tillen.
Voorbeeld goede reactie op een negatieve review
Koester negatieve reviews dan ook, mits ze oprecht en terecht zijn, en doe er je voordeel mee.
Tip: Google je eigen bedrijf tussen aanhalingstekens om feedback op te sporen. Sluit daarbij je eigen website uit van de zoekresultaten. Zo vind je doorgaans snel de websites waarop er over je bedrijf gesproken wordt.
Over de auteur: Robin van der Sar werkt als digital marketing consultant (SEO) bij Orangedotcom.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Nino
Interessante post! Online reputatiemanagement is een van de grootste behoeften voor bedrijven geworden. Heel erg bedankt voor het delen van dit inzichtelijke artikel.
Robin - Orangedotcom
Graag gedaan Nino!
Ila - Digital Business Advisor
Zeer goed artikel. Nagel op de kop!