Vijf redenen om te podcasten
Een podcast lijkt alweer iets van jaren geleden, ten tijde van de inmiddels afgedankte iPod. En toch ziet Dan Newman, directeur van Broadsuite, genoeg redenen om het fenomeen op te nemen in de content marketing stategie.
Podcast bestaat als fenomeen al zo’n vijftien jaar en is de laatste jaren alleen maar in populariteit gegroeid: een op de drie Amerikanen heeft wel eens naar een podcast geluisterd. Vorig jaar steeg het luisteraandeel in de VS met 25 procent. Een podcast als het hoorspel Serial wordt gemiddeld 1,5 miljoen keer gedownload.
Er valt dus iets voor te zeggen om je boodschap eens in de vorm van een audiocast over te brengen.
1. Je kunt een intieme(-re) relatie opbouwen met je publiek
Laten we wel wezen: er zijn miljoenen merken en bedrijven die om aandacht schreeuwen, maar dezelfde oude marketingtrucs toepassen en dus grotendeels worden genegeerd. Je moet tegenwoordig gewoon anders zijn. Je kunt je eigen publiek toespreken met je eigen stem, waardoor een sterkere band ontstaat.
2. Je hebt de hele speeltuin voor jezelf
Ondanks het gemak waarmee je een podcast kunt opnemen, bijvoorbeeld via Apples iTunes, maken er maar weinig bedrijven gebruik van. Neem een voorbeeld aan Michael Stelzner, Pat Flynn, Jay Baer en Srinivas Rao die een grote schare volgers hebben.
3. Er zijn meer mogelijkheden dan je denkt
Je hoeft geen monoloog van een uur te houden. Je kunt het zo gevarieerd maken als je wilt. Producten toelichten, experts uitnodigen, of consumenten die enthousiast zijn over je product of dienst.
4. Je kunt een podcast op allerlei manieren verspreiden
Via iTunes, Stitcher en SoundCloud is het relatief eenvoudig om je poscast uit te zetten. Een linkje naar het bestand is voldoende en in veel gevallen kun je een bestand ook insluiten (embedden) op je eigen website. Via sociale media kun je je podcast promoten.
5. Denk ook aan interne communicatie
Een podcast kun je ook gebruiken voor het trainen van je werknemers of in het algemeen voor interne presentaties. Toegegeven, je moet er wel een stem en een beetje talent voor hebben. Maar wie weten lopen die talenten wel in je eigen organisatie rond.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond