Winnaars en verliezers bij prijzenoorlog in de cloud
De afgelopen maanden was er sprake van een heuse prijzenoorlog tussen aanbieders van ruimte in de cloud. Is de klant hier eigenlijk bij gebaat?
Zo gewoon en weinig concreet als het internet de afgelopen twee decennia is geworden, zo generiek zal ook de cloud over niet al te lange tijd zijn. Over de enorme groei, inzet en (onbewust) gebruik van de cloud zal uiteindelijk niemand het meer hebben. Veel concretere toepassingen als Office 365, Google Apps, online werkplekken en het synchroniseren van data zijn de zaken waar we over spreken. Diensten en producten die om grote hoeveelheden opslagruimte vragen.
De prijzenoorlog van AWS, Google en Microsoft
Belangrijkste speler in het land van dataopslag is Amazon Web Services (AWS), onderdeel van de bekende winkelier. Onbewust maken we allemaal dagelijks gebruik van dit in de cloud geparkeerde serverpark: streamen via Netflix of Spotify, boeken via Airbnb en struinen over Pinterest, het wordt mogelijk gemaakt door Amazon.
De Web Services zijn inmiddels dusdanig belangrijk voor het wereldwijde web dat reeds een derde van de internetgebruikers iedere dag een door AWS gehoste website bezoekt. De groei die AWS doormaakte, legde het bedrijf geen windeieren. De belangrijke positie in cloudopslag resulteerde afgelopen jaar in een ruimte 3 miljard dollar aan inkomsten.
Natuurlijk stapte ook Google, eigeaar van een niet bepaald klein netwerk aan servers, in deze markt. De voorzichtige inhaalrace werd afgelopen maanden kracht bijgezet met prijsverlagingen van maar liefst 85 procent. Al snel volgde directe concurrent AWS – en ook andere partijen als Microsoft – met vergelijkbare tariefwijzigingen van 30 tot 60 procent. Een prijzenoorlog was geboren.
Volledige marges worden regelmatig opgeofferd, maar achter deze strijd gaat meer schuil. De winnaar controleert in grote mate het web en vormt de standaard in discussies over bijvoorbeeld privacy. Commercieel zijn de belangen eveneens groot. Er is deze bedrijven alles aan gelegen klanten nagenoeg gratis gegevens te laten stallen om vervolgens te verleiden tot afname van allerhande services en diensten die wel bijdragen aan de bedrijfswinst.
De marges staan nu zo onder druk dat aanbieder Box onlangs aankondigde eigenhandig een einde te maken aan de strijd: zakelijke klanten krijgen vanaf nu gratis de beschikking over onbeperkte opslagmogelijkheid. Box zegt niet langer geld te kunnen verdienen met opslag van data. In plaats daarvan richt het zich op de ontwikkeling van een platform voor samenwerking. De integratie van de opslag met Office 365 van Microsoft is een eerste stap.
Is het goed voor het vertrouwen in de cloud?
Op het eerste gezicht lijkt een prijzenoorlog een slimme zet. De grote jongens, met flinke buidels kunnen door de schaalgrootte kleinere spelers van zich afschudden. Wil deze markt echter groeien dan moet het vertrouwen worden gewonnen van grotere bedrijven. Partijen die zich comfortabel moeten voelen bij het stallen van de gehele organisatie in de cloud. Zullen zij voldoende geloof hebben in aanbieders die zich (nu nog) onderscheiden op prijsniveau.
Vooralsnog niet, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van een van de kleinere cloudaanbieders. In de IT worden nu nog diensten afgenomen van gemiddeld drie cloudproviders. Klanten zijn zoekende: 60 procent zegt nog een aanbieder te willen toevoegen aan het lijstje van leveranciers, 25 procent geeft aan te willen overstappen naar een ander. Ondervraagden zeggen te lijden onder de enorme hoeveelheid cloud failures en kampen met onverwachte uitdagingen.
Een voormalig hoofd ‘data-opslag’ van Dell merkte onlangs in een interview op dat de ontwikkelingen hem erg doen denken aan de vliegindustrie. Door concurrentie op prijs is vliegen nog nooit zo goedkoop geweest, maar ieder ander aspect heeft hieronder te lijden: slechte service, overboekingen en extra kosten voor zo ongeveer alles. Voor kleinere partijen rest niets anders dan binnen een niche winstgevend te geraken, maar relatief klein te blijven, of opgeslokt te worden door grotere rivalen.
In de luchtvaaertindustrie zijn het uiteindelijk de partijen die ons, in het woud aan mogelijkheden, helpen kiezen voor de meest optimale oplossing voornaamste winnaars. Bedrijven als Expedia of TripAdvisor die ons door de complexiteit van prijsstructuren loodsen. Een vergelijkbare ontwikkeling in de markt van cloud is niet ondenkbaar. Of de eindklant uiteindelijk iets aan deze prijzenoorlog heeft, valt nog te bezien.
Foto: NASA-GRC
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond