Zó verbeter je de linkstructuur van je website
De linkstructuur van je website is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als je bezig bent met SEO. Toch is het van groot belang. Een goede linkstructuur kan zorgen voor betere rankings en meer traffic. In dit artikel leggen we uit hoe je de linkstructuur van je site kunt analyseren, waar je op moet letten en hoe je betere SEO-resultaten kunt behalen door de structuur te verbeteren.
In een eerdere blogpost kun je teruglezen over het nut van interne links en dan vooral over de theorie. Dit artikel gaat meer over de praktijk en bestaat dan ook uit twee praktische delen:
- Stappenplan huidige situatie in kaart brengen
- Tips voor het verbeteren van de linkstructuur
Deel 1: huidige situatie in kaart brengen
Bij het in kaart brengen van de linkstructuur van je website, kijken we naar een aantal verschillende zaken. Denk aan de pagina’s met de hoogste linkwaarde, orphan pages en ankerteksten. Om te beginnen heb je Screaming Frog nodig en Excel.
Screaming Frog SEO spider
Screaming Frog, de crawl software die tot het standaardpakket van iedere SEO specialist behoort, is je belangrijkste tool bij het in kaart brengen van de interne links van je website. Heb je een kleine website (tot vijfhonderd URL’s), dan heb je geen licentie nodig. Bij een grotere website is een licentie wel van belang om een goed beeld te krijgen van de site.
Stap één: De website crawlen
- Open ScreamingFrog. We gebruiken ‘crawl mode’.
- Ga naar Configuration -> API Access en koppel zowel GA (met minimaal drie maanden data) als Google Search Console (idem). Bij GA kies je voor segment ‘All users’.
- Noteer ook welke drie maanden je selecteert, dit kan later van pas komen.
- Ga naar Configuration -> Spider en controleer of het vinkje bij ‘Crawl Linked XML sitemaps’ uit staat.
- Vul je website URL in en klik op Start. Nu begint je crawl.
- Als de crawl op honderd procent zit, klik je op Crawl Analysis -> Start. Dit is cruciaal!
Stap twee: Linkstructuur data exporteren
- Is de crawl analysis afgerond? Mooi!
- Sla nu de crawl op onder File – Save. Geef een duidelijke naam aan je crawl file en sla de crawl op op een logische plek.
- Filter de crawl resultaten nu zodat alleen html files worden getoond. Klik nu op export. Sla het document op als Excel document. Het kan slim zijn om in de naam van het document te vermelden welke GA en GSC data zijn toegevoegd. Bijvoorbeeld:
Orangedotcom.nl website crawl html – januari tot en met mei 2019.xlsx - Open je net gemaakte Excel bestand
- Verander de naam van het tabblad. Dat is nu waarschijnlijk ‘Tabblad 1 – HTML’. Maak hiervan ‘Raw data’.
Stap drie: Focus op interne linkwaarde
- Maak een kopie van je tabblad ‘Raw data’. Verander de naam dan in ‘Interne linkwaarde’.
- Verwijder als eerst de bovenste regel.
- Verwijder nu de andere onnodige kolommen. De enige kolommen die je op dit moment nodig hebt, zijn:
- Address (of URL)
- Indexability
- Indexability Status
- Status code
- Status
- Link Score
- Inlinks
- GA Sessions
- Clicks
- De overige kolommen kun je op dit moment verwijderen. In je tabblad ‘raw data’ staan alle kolommen toch nog, mocht je ze later nodig hebben.
- De volgende stap is om dit mooi op te maken. Om te beginnen klik je op Invoegen – Tabel. Laat het vinkje ‘Mijn tabel bevat kopteksten’ aan staan.
Nu heb je een overzicht van alle URL’s plus de ‘Link Score’. Dit is een door Screaming Frog berekend cijfer tussen de één en honderd en geeft aan hoeveel interne linkkracht een URL krijgt. Maar, waar kijk je nu naar? Je doel is nu om de volgende twee problemen op te sporen:
- Belangrijke pagina’s die weinig interne linkkracht krijgen
- Onbelangrijke pagina’s die veel interne linkkracht krijgen
In stap vier wordt dit verder uitgelegd.
Stap vier: Analyse van de linkstructuur data
- Sorteer je tabel van stap drie zo dat de pagina’s met de hoogste Link Score bovenaan staan.
- Zie je onbelangrijke pagina’s met een zeer hoge Link Score? Ga dan na hoe dat kan. Het kan helpen om in Screaming Frog te kijken naar het tabblad ‘Inlinks’ onderaan het scherm, en om natuurlijk de website te openen.
- Vaak zijn pagina’s met een hoge Link Score gelinkt in het menu of de footer van een website.
- Schrijf actiepunten voor jezelf op. Bijvoorbeeld: “Blogpost over de wetgeving in 2018 verwijderen uit de footer”.
- Sorteer de Link Score kolom dan van laag naar hoog. De pagina’s met de laagste Link Score staan nu bovenaan.
- Ga door de lijst heen en markeer pagina’s die belangrijk zijn, maar een lage Link Score hebben. Het kan helpen de kolom ‘GA Sessions’ ook te bekijken, omdat je zo kunt zien welke pagina’s veel verkeer ontvangen.
- Noteer ook hierbij je bevindingen en actiepunten. Bijvoorbeeld: “Dienstenpagina’s liggen te diep in de website. Mogelijk deze toevoegen aan menu.”
Stap vijf: Orphan pages check
- Ga in Screaming Frog naar Reports -> Orphan pages en sla het orphan pages rapport op.
- Open het zojuist aangemaakte document. De eerste stap hierin, is kijken of de door SF als orphan pages aangemerkte pagina’s wel bestaan.
- Kopieer daarom alle URL’s uit het orphan pages rapport, en plak dit in de List Mode van Screaming Frog. Wel eerst je crawl opslaan, als je dat nog niet hebt gedaan!
- Zie je veel te veel URL’s verschijnen? Dan staat er een instelling in SF niet goed. Voor List crawls moet bij Crawl Configuration -> Limits de Limit Crawl Depth op 0 staan:
- Als je List Crawl is afgerond, kun je van alle ‘orphan URL’s’ zien wat de status code is.
- Exporteer deze data en voeg het (via vlookup) samen met het eerder gemaakte orphan pages rapport. Filter de lijst zo dat alleen pagina’s met een tweehonderd status code zichtbaar zijn.
- Orphan pages worden op je site helemaal niet gelinkt. Vandaar dat we ze ‘orphans’ noemen, ze hebben geen ‘moeder pagina’. Het is heel moeilijk met zulke pagina’s goed te scoren in de zoekmachines.
- Ga dus de lijst kritisch door. Zijn er orphan pages die wel moeten scoren in zoekmachines? Markeer deze dan, zodat je ze later in de linkstructuur van de site kunt opnemen.
Stap 6: Ankerteksten controleren
- Ga in Screaming Frog naar ‘Bulk Export’ en kies voor Anchor Text. Sla het Anchor Text rapport op.
- Open het Anchor Text rapport.
- Je ziet nu alle links inclusief de gebruikte ankertekst. Hier zitten ook externe links bij, dus links vanaf je website naar een andere website. De eerste stap is om die eruit te filteren.
- Verwijder de allereerste regel. Klik nu in het document en kies Invoegen -> Tabel om een tabel te creëren.
- Filter de kolom ‘Destination URL’ zo dat alleen URL’s worden getoond die niet intern zijn. We gaan deze verwijderen:
- Je ziet met bovenstaand filter alleen URL’s die verwijzen naar andere websites. Op onze site zijn dat bijvoorbeeld links naar onze Facebook-pagina. Al deze regels kun je verwijderen uit het bestand.
- Haal het filter nu weer weg door op ‘Filter wissen’ te klikken onder het pijltje naast ‘Destination’.
- Klik nu op Invoegen -> Draaitabel en maak een draaitabel in een nieuw tabblad.
- Sleep de onderdelen die je rechtsboven in het draaitabel optiemenu ziet nu naar beneden. Destination en Anchor sleep je naar Rijen, Anchor sleep je daarna ook nog naar Waarden:
- Nu heb je in de draaitabel voor iedere bestemmingspagina een overzicht van de gebruikte ankerteksten, plus hoe vaak die ankerteksten zijn gebruikt.
- Sorteer de draaitabel nu zo dat de belangrijkste pagina’s bovenaan komen te staan, door te filteren op ‘Aantal van Anchor’ en ‘Aflopend’. Als je een grote website hebt, kun je ook nog alle ankerteksten die slechts 1 maal zijn gebruikt, eruit filteren. Op onze website ziet het er nu zo uit:
- Het eerste dat opvalt, is dat de blog overzichtspagina nog vaker is gelinkt dan de homepage. Daaronder is te zien met welke ankerteksten dit vooral gebeurt.
- Hoe ziet dit er bij je website uit? Zijn er belangrijke product- of dienstenpagina’s die vooral met generieke ankerteksten worden gelinkt?
- Als je zulke generieke of irrelevante ankerteksten ziet, schrijf het dan op. Een goed voorbeeld is een link met als ankertekst ‘accessoires’. Dit is zo’n algemene term dat het geen SEO zoekterm kan zijn. Wat wel kan, is bijvoorbeeld ‘bakfiets accessoires’ als je een bakfiets fabrikant bent, of ‘fitness accessoires’ als je een sportmerk bent.
Recap deel één
Tot zover het analyse gedeelte! We hebben nu antwoord op de volgende vragen met betrekking tot de linkstructuur:
- Welke belangrijke pagina’s hebben een te lage Link Score?
- Welke onbelangrijke pagina’s hebben juist een te hoge Link Score?
- Welke orphan pages zijn er en zijn dit belangrijke pagina’s?
- Worden de juiste ankerteksten gebruikt voor de interne links?
Hieronder gaan we in op manieren om de linkstructuur daadwerkelijk te optimaliseren.
Deel twee: linkstructuur verbeteren
Tip één: Slim omgaan met ankerteksten
Zoals net aan het eind van deel één al even werd aangestipt, zijn ankerteksten van groot belang. Hierbij geldt dat je van tevoren goed moet nadenken over de zoektermen waarop je per pagina gevonden wilt worden. Heb je dat gedaan, probeer dan deze zoektermen te gebruiken als ankertekst naar deze pagina’s.
Voorbeeld
Op de homepage van e-bike fabrikant QWIC wordt onder andere gelinkt naar de pagina’s over heren- en dames e-bikes. Hierbij is gekozen om deze zoektermen ook te gebruiken als ankertekst:
Zoals je ziet is ‘elektrische herenfietsen’ als link gebruikt voor de betreffende pagina. Dit is beter dan een algemene term als ‘bekijk hier’ of ‘deze pagina’. Ook is het slim dat er niet is gekozen voor ‘heren’ als ankertekst, omdat dat woord alleen niet echt relevant is voor die pagina.
Tip twee: Het hoofdmenu aanpassen
Stel jezelf de volgende vragen: Welke menu-items heeft het hoofdmenu? Zijn dit de meest belangrijke pagina’s? En indien er een drop-down optie is, zijn alle items in de dropdowns van het menu relevant? Mogelijk worden onbelangrijke pagina’s momenteel gelinkt vanuit het hoofdmenu. Deze kun je dan vervangen voor belangrijke pagina’s die momenteel nog een lage Link Score hebben.
Voorbeeld
Op een website zijn drie menu-items met een dropdown menu te vinden (zie afbeelding 6).
Echter, het menu-item ‘Wiki’ is momenteel geen dropdown optie. Om een aantal belangrijke wiki-artikelen meer linkwaarde te geven, kan het slim zijn om dit item ook te veranderen in een dropdown menu. Hier kunnen dan de belangrijkste wiki-pagina’s worden gelinkt. Met een goede ankertekst natuurlijk.
Tip drie: De footer optimaliseren
Het eerste dat je kunt doen als je met de footer aan de slag gaat: het verbeteren van ankerteksten. Ook kun je onbelangrijke URL’s weghalen uit de footer. Daarnaast kun je belangrijke pagina’s die nog weinig linkwaarde hebben, toevoegen aan de footer.
Voorbeeld
Babboe is één van de marktleiders in bakfietsen. Lange tijd was onderstaande afbeelding de footer op de website:
Omdat Babboe een aantal specifieke pagina’s verder wilde boosten, werd in augustus 2019 gewerkt aan een uitbreiding van de footer. Een extra strook werd toegevoegd onder de logo’s met betrekking tot betaalopties. Zie:
Op deze manier krijgen deze informatieve pagina’s meer linkwaarde.
Tip vier: ‘Naar boven’ linken
Heb je een webshop, dan bieden de productpagina’s veel kansen voor interne links. Op iedere productpagina zou je kunnen verwijzen naar de bovenliggende categorie. Of link vanuit de productbeschrijving naar specifieke landingspagina’s, zoals de merkenpagina.
Voorbeeld
Op ASOS heeft iedere product een productomschrijving, waar de categorie en het merk nog eens in wordt benoemd. Beide linken ook naar de betreffende categorie- en merkenpagina.
Linkstructuur tip vijf: Gebruik een kruimelpad
Deze SEO-tip is zo oud als het pad naar Rome. Een kruimelpad is altijd slim om te gebruiken, juist omdat het extra links met zich mee brengt.
Voorbeeld
De meeste webshops en grote websites maken gebruik van een kruimelpad. Zie afbeelding 10 als voorbeeld van het kruimelpad van Coolblue op een productpagina:
Elk onderdeel van het kruimelpad is weer een goede exact anchor interne link. Het laatste onderdeel van het kruimelpad is niet gelinkt, omdat de gebruiker toch al op die pagina is.
Wil jij verder persoonlijk advies over hoe je de linkstructuur van je kunt verbeteren? Neem contact op.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Gert - Schildersbedrijf Geijtenbeek
Super dik artikel, goed geschreven.
Wel vraag ik mij af bij het naar boven linken of je niet onnodig veel links creëert vanuit product pagina’s die (bijna) geen link waarde hebben. Voor het crawlbudget is dit misschien ook niet de beste optie. En het voorbeeld van babboe, waarom zou je veel link waarde willen doorzetten naar een cookie statement pagina. Met een no follow aanlinken lijkt mij beter voor dit soort pagina’s.
Thomas - Orangedotcom
Hoi Gert, dank voor je reactie!
Je hebt een goed punt wat betreft de interne links ‘naar boven’. Dit kunnen er wel erg veel worden. Tegelijkertijd zal Google die links toch niet iedere keer volgen tijdens het crawlen. Het geeft vooral aan dat de categorie-pagina’s belangrijke pagina’s zijn (ze ontvangen immers veel links).
De Babboe links naar Algemene voorwaarden, Privacyreglement, Cookies en Copyright hebben allemaal een nofollow link. De links die zijn toegevoegd voor een betere crawlability zijn de links in de kolommen daarboven.