Zo win je klanten terug bij de kassa: waarom een slimme betaalstrategie onmisbaar is in 2025
Bijna driekwart van de consumenten verlaat een webshop zonder hun aankoop af te ronden. Een belangrijke reden voor al die verlaten winkelmandjes? Consumenten vinden betalen teveel gedoe, ze zien hun favoriete betaalmethode niet of vertrouwen het allemaal niet zo. Daar valt nog veel winst te behalen.
Het e-commercelandschap van nu is onvergelijkbaar met dat van 20 jaar geleden. Als je kijkt naar het aanbod, de vele kanalen en betaalopties, dan zie je een wereld van verschil. Kijk je naar de klanten, dan moet je constateren dat die in wezen niet enorm zijn veranderd. Klanten willen nog steeds hetzelfde als toen: goed en snel geholpen worden en soepel en veilig de aankoop kunnen afronden. Daarin zit juist de uitdaging voor e-commerce ondernemers: hoe kun je in het complexe en innovatieve omnichannel-landschap klanten ouderwets goed van dienst zijn?
Hoe betaalt de consument het liefst tegenwoordig?
Zeker op betaalgebied is er in de afgelopen jaren het nodige gebeurd. Buckaroo bestaat in 2025 precies 20 jaar als payment service provider en in die tijd heeft de betaalmarkt zich enorm ontwikkeld. Alleen al het aantal betaalmogelijkheden is fors toegenomen. 2005 is bijvoorbeeld ook het startjaar van iDEAL, dat je vanaf dat moment kon gebruiken voor online aankopen. Daarnaast kon je met creditcard betalen en via PayPal, al werd die digitale wallet met name gebruikt voor aankopen bij buitenlandse webshops. En in die tijd werd nog veel betaald met bankoverschrijving of achteraf met acceptgiro (voor de jongere lezer: acceptgiro).
Tegenwoordig kun je op uiteenlopende manieren online betalen. Via iDEAL en creditcard en met vele digitale wallets. En er staan nieuwe betaalmethoden op stapel, zoals WERO, dat de komende jaren iDEAL moet vervangen, en Click to Pay, een nieuwe en veilige betaalmethode waarbij klanten voor creditcardbetalingen niet meer steeds al hun gegevens hoeven in te voeren.
Moet je als ondernemer alle opties aanbieden?
Als e-ondernemer zul je je klanten een aantal betrouwbare betaalmogelijkheden moeten aanbieden. Niet per se alle mogelijke methodes, maar wel voldoende opties, die aansluiten bij de behoeften van klanten die je bedient. En niet alleen dat, betalen moet altijd vlot en soepel verlopen, ongeacht het kanaal en de gekozen betaalmethode. Consumenten die hun favoriete methode niet zien, die het teveel gedoe vinden of het allemaal niet zo vertrouwen, breken hun aankoop vaak af.
De klant wil vooral gemak. Dat is de voornaamste opdracht bij het inrichten van de voorkant en met name van het check-outgedeelte van alle online verschijningsvormen van je winkel: je webshop, het socialmediaverkoopkanaal, in-appverkopen. Bovendien vinden klanten het prettig als de aankoopervaring overal consistent is. Ze verwachten dezelfde merkbeleving, of ze nu een aankoop doen via website, mobiel, sociale marktplaatsen of in een app.
Een goede betaalstrategie levert extra verkoopkansen op
Aan de achterkant moet je als ondernemer ervoor zorgen dat je het overzicht kunt behouden van alle transacties via alle online en mobiele kanalen en betaalmethoden. Real-time inzicht in betalingen en betaalgedrag is cruciaal voor elke ondernemer. Dat vraagt om een betaalpartner als Buckaroo die de mogelijkheden biedt om verschillende betaalkanalen in één platform te beheren en klanten altijd via elk kanaal de gewenste betaalmethode te laten kiezen.
Een goede omnichannel-betaalstrategie is een uitdaging, maar biedt ook extra kansen. Een integraal betaalplatform brengt alle betaalmogelijkheden bij elkaar en dat biedt operationele voordelen en geeft dus het broodnodige overzicht in alle betalingen. Zo’n platform maakt alle betaalstromen inzichtelijk op één plek met één geconsolideerde uitbetaling. Dat platform biedt ook de mogelijkheid om een loyaliteitsprogramma te voeden. Als klanten deelnemen aan zo’n programma, biedt de betaalinformatie waardevolle informatie om klanten nog meer gemak te bieden. Bijvoorbeeld door de eerder gebruikte betaalmethode bovenaan te zetten of op basis van eerdere aankopen productsuggesties te doen. De betaalgegevens gecombineerd met CRM- en ERP-gegevens zorgen – met toestemming – voor een rijk klantprofiel en dat biedt mooie kansen om de klanttevredenheid, loyaliteit en de conversie te verbeteren.
Ontdek de kansen en mogelijkheden op Webwinkelvakdagen
Omnichannel is niet alleen een onderwerp voor ondernemers die online en offline combineren. Ook voor pure e-commerceondernemers is de integratie van verschillende kanalen – website, social, mobile, apps – actueel. Niet voor niets is omnichannel één van de hoofdonderwerpen tijdens de Webwinkel Vakdagen op 2 en 3 april in de Jaarbeurs Utrecht. Buckaroo is daar één van de deelnemers en besteedt veel aandacht aan succesvolle betaalstrategieën. Buckaroo laat samen met bekende webshops zien welke betaaloplossingen geschikt zijn voor welke onderneming en hoe je deze oplossingen kunt samenbrengen in een omnichannel-betaalstrategie die consumenten flexibele, betrouwbare betaalopties biedt en ondernemers altijd regie en overzicht geeft. Bezoek Buckaroo in hal 7, stand 346.
Over de auteur: Rens Gerritsen is Head of Product bij Buckaroo.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond