Het eind van Google Analytics Universal: hoe je je data het beste exporteert
Al enige tijd waarschuwt Google zijn gebruikers dat met ingang van 1 juli 2024 Universal Analytics volledig wordt vervangen door Google Analytics 4-‘properties’. Vanaf die datum schakelt Google alle Universal Analytics-services en Universal Analytics API’s uit.
Dit houdt in dat Universal Analytics-properties niet meer toegankelijk zullen zijn. Noch via de frontend, noch via een API. Hoewel gebruikers al een tijd geleden op de hoogte werden gesteld, leek niet iedereen direct aanstalten te maken. GA4 werd al niet met luid gejuich onthaald (doe voor de grap eens een zoekopdracht op “Why Google Analytics 4 is bad”). Veel organisaties stelden de overstap naar GA4 tot het laatste moment uit. En vervolgens ook de export van historische UA-data. Maar nu begint de klok toch wel echt te tikken.
Google stelt voor om je data ofwel handmatig, ofwel via de API te exporteren. Handmatig is misschien een optie als je slechts een beperkte export hoeft te doen, maar bij een volledigere export is handmatig downloaden van bestanden geen reële optie. In dat geval is gebruik van de API een robuustere oplossing.
Waarom is het zinvol historische data te exporteren?
Webanalysedata krijgen pas betekenis door ze te vergelijken met eerdere data. De beoordeling dat een online campagne een succes was, is pas mogelijk als je een referentie hebt. Oftewel, als je ook weet hoe een minder goede campagne eruit ziet. In veel gevallen is vergelijken met een voorgaande periode niet voldoende. Vanwege seizoensinvloeden is vergelijk met voorgaande jaren vaak zinvoller. Hiervoor zijn historische data nodig.
Welke data ga je exporteren?
Het beste kun je de data zo exporteren dat je ze naderhand eenvoudig kunt vergelijken met relevante huidige data uit GA4. Dat houdt onder andere in dat data het beste per dag kunnen worden geëxporteerd, zodat vergelijkingen over specifieke periodes mogelijk is. Richt je hierbij op de metrics die geaggregeerd kunnen worden, zoals sessies, pageviews en conversies. Unieke bezoekers zijn als metric helaas niet goed te aggregeren. Genereer verschillende data-exports met verschillende invalshoeken. Bijvoorbeeld:
- export met verkeersbronnen / campagnes en bijbehorende metrics
- export met technische data, zoals gebruikte browser, apparaat, etc.
- export van relevante event data
Waarheen exporteer je de data?
Idealiter exporteer je de data naar een database zoals BigQuery, waarmee je de data vervolgens eenvoudig weer kunt ontsluiten via bijvoorbeeld dashboards en andere kanalen om te rapporteren. Het is dan mogelijk de historische data zo te integreren met je GA4-data dat het vergelijken met historische data makkelijk mogelijk blijft.
Over de auteur: Sicco Hesselmans is Data consultant bij OrangeValley.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond