-

Hashtags; de verbindende factor van social marketing

Hashtags hebben al een lange geschiedenis, maar de meesten associëren het toch, ten onrechte, met Twitter. Daar werd de hashtag geïntroduceerd door Chris Messina als teken om via een teken (het pound # sign) tweets van verschillende mensen aan elkaar te koppelen door en er unieke tekst aan te koppelen die via een search alle relevante tweets zou laten zien.

hashtags

Daardoor hoefden de deelnemers aan een bepaald gesprek elkaar niet te volgen om toch het hele gesprek te kunnen zien:

eerste-hashtag

Maar Chris heeft de hashtags in die functie niet zelf verzonnen, hij haalde het idee van IRC, Inter Relay Chat, waar het al sinds de prille dagen van het Internet bestond.

Sinds die tijd is de hashtag steeds prominenter in beeld gekomen. De Australische bierproducent Carlton Draught bekend van hun ‘Big Ad’-campagne) is bij mijn weten de eerste die een hashtag in een tv-commercial SloMo gebruikte:

Dat zagen andere sociale platformen ook en steeds meer platformen gingen de werking van de hashtag in hun eigen platform ondersteunen. Twitter dus, maar ook Instagram, Vine, Pinterest, Path, Tumblr, Google+ en natuurlijk sinds enige tijd ook Facebook. En dan denk ik dat ik er nog wel een paar overgeslagen heb.

Door de huidige cross-platform functionaliteit heeft de hashtag voor zichzelf een positie weten te creëren als de verbindende factor binnen social media marketing.

Er zijn dus ook al tools als TagBoard.com waar je hashtags over meerdere platformen kunt monitoren en sites als TagDef.com bieden je de mogelijkheid om een eigen hashtag te registreren.

Dat laatste moet je natuurlijk met een korrel zout nemen. Hashtags zijn per definitie niet te claimen omdat iedereen ze kan verzinnen en gebruiken. Maar door je hashtag wel te claimen op sites als TagDef zorg je er wel voor dat anderen ontdekken dat jij al die hashtag gebruikt in je communicatie op social media platformen en hopelijk bedenken ze een eigen hashtag die anders is dan degene die jij overal plaatst.

Dat bedenken van een hashtag moet je wel serieus doen, er zijn al vele voorbeelden van hashtags die bedacht werden door mensen die precies wisten waar het over ging. Maar mensen die het niet weten zien er dan iets heel anders in dat je bij nader inzien niet aan je merk gekoppeld wil hebben. En dan heb ik het echt niet over amateurs hoor. De eilandengroep Pen Islands gebruikte de hashtag #penisland. Wie van jullie las daar PenisLand in? Juist, door beginkapitalen te gebruiken kun je dat al voorkomen, maar beter is het om iemand die niet diep in je business zit er even naar te laten kijken. Die zien zoiets direct en voorkomen is nog altijd beter dan…

En zoals altijd zijn er mensen die een goed idee in de overtreffende trap gemisbruiken. Op Instagram zie je mensen tientallen hashtags aan hun foto’s toevoegen om maar zoveel mogelijk likes te krijgen en tweets waarin #elk #woord #voorzien #is #van #een #hashtag zijn ook geen uitzondering.

Onderzoek laat echter zien dat het spaarzaam gebruik van hashtags (twee relevante per tweet/ update maximaal) werkt het beste.

Twitter zelf heeft de kracht van hashtag zelf ook ontdekt en eind vorige maand deelden ze dan ook een flowchart die je helpt bij het kiezen van de juiste hashtag voor je eigen campagne:

CHOOSING-A-HASTAG

(Klik op de afbeelding voor de iets grotere originele grootte)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond