-

Hoe beïnvloed je het weigeringspercentage van je website?

Het weigeringspercentage van je website helpt bij het verkrijgen van inzicht in de prestaties van je website en kan van invloed zijn op het zoekmachineresultaat. Hoe kun je het weigeringspercentage beïnvloeden?

Normale weigeringspercentages
Een gemiddelde pagina uit een webwinkel of website met een redelijk zoekwoord geoptimaliseerde inhoud kan een 20 – 60% weigeringspercentage hebben. Inschrijfpagina’s kunnen soms leiden tot een 80-90% weigeringspercentage, omdat je jezelf aanmeldt of niet en vervolgens de pagina/site verlaat. Maar ook ‘single page’ websites hebben een hoog weigeringspercentage, omdat de entry-pagina dezelfde is als de exit-pagina.

Blogs hebben in het algemeen een 60-80% weigeringspercentage omdat bezoekers van een RSS-feed alleen maar zijn geïnteresseerd in het laatste artikel, of bezoekers die via zoekmachines op uw site komen alleen dat ene artikel lezen dat overeenkomt met hun ingevoerd zoekwoord of zinsdeel.

Weigeringspercentage beïnvloeden
Als je een PPC of andersoortige advertentiecampagne voert, dan ken je het belang van het testen van een landingspagina. Als je landingspagina een weigeringspercentage heeft van 80% of meer, dan heb je een probleem. Hoe komt het dat zoveel bezoekers je landingspagina verlaten nadat ze via een PPC campagne of sociale media binnenkomen en wat kun je er aan doen?

Laadtijd
Niemand houdt ervan om te moeten wachten. Een pagina mag niet meer dan 4 tot 6 seconden nodig hebben om te laden. Google neemt sinds begin 2011 de laadtijd mee in het bepalen van hun zoekresultaten. Optimaliseer dus je foto’s maar vooral je broncode: controleer de broncode op validatie fouten door een HTML validator te gebruiken.

Relevante en unieke inhoud
Online lezers besteden gemiddeld minder dan 60 seconden op een website. De uitdaging is dus deze lezers langer op uw site te houden. De belangrijkste manier is door hen te bieden waar ze voor komen, namelijk relevante inhoud en/of specifieke informatie.

Duidelijke en eenvoudige navigatie
Een goed zichtbare navigatie, telkens op dezelfde plek gepositioneerd in de gehele website, is essentieel om bezoekers te behouden op uw site.

Tip: Het is tegenwoordig gebruikelijk om het bedrijfslogo een link naar de homepage te geven. Als de bezoeker niet heeft gevonden wat hij/zij wil, of gewoonweg verdwaald is geraakt, kan men in ieder geval makkelijk de weg naar de homepage vinden om zodoende opnieuw de zoektocht te beginnen. Is dit niet al erg algemeen bekend?

Doelgroep of niche
Het hebben van een hoog weigeringspercentage kan betekenen dat je je boodschap niet weet over te brengen en/of je vooraf gekozen doelgroep(en) niet weet te bereiken. Als je de verkeerde mensen naar je website ‘lokt’, is het waarschijnlijk dat ze snel weer weggaan. Check dus goed of je website aansluit bij je marketinginspanningen.

Technische beperkingen
Als een Flash filmpje essentieel is om uw product beter te laten zien, weet u dan zeker dat uw bezoekers in staat zijn om het te bekijken? Bedrijfsnetwerken zijn meestal beperkt en blokkeren dit soort inhoud, om maar te zwijgen van alle iOS apparaten (iPod, iPhone en iPad). Niets zo goed voor het snel verlaten van een pagina als een leeg frame.

Audio en video
Geluiden en harde muziek irriteren mensen snel, vooral als ze er niet om vragen. Veel gebruikers zullen je site onmiddellijk verlaten als ze iets horen wat hen niet bevalt.

Tip: Gebruik dit soort media zo min mogelijk in je website en als je het echt nodig heeft als toevoeging bij de geschreven teksten, laat de bezoeker dan zelf kiezen of hij die video of dat groovy nummer wil starten.

Reclame en andere afleidingen
Reclame op een website is voor de meeste mensen is het een enorme factor van ergernis.  Met name pop-ups waar je moeilijk van af komt als bezoeker, leiden tot het snel verlaten van een pagina. Overweeg dus goed of de inkomsten opwegen tegen een mogelijk hoger weigeringspercentage.

Design en gebruiksvriendelijkheid
Een website of pagina die visueel aantrekkelijk is voor de gemiddelde bezoeker zal het weigeringspercentage lager laten uitvallen. Maar wat is de definitie van een visueel aantrekkelijke en gebruikersvriendelijke website? Dat hangt af van je doelgroep, product, boodschap of doel van de website, maar ook van hoe ‘goed’ je webdesigner is.

De beste manier om erachter te komen of je ontwerp werkt voor je bedrijf? Door te testen, meten en het  stap voor stap verbeteren van je website.

Formulieren
Wanneer het noodzakelijk is dat de bezoeker een formulier invult, maak dit formulier dan zo kort mogelijk. Als een bezoeker een product wil downloaden, is het echt niet nodig hun postcode te vragen en al helemaal niet om dit te via een verplicht invoerveld te doen… Ook contactformulieren waar je als bezoeker veel moet invullen schrikken af, dus hou het kort en simpel!

Conclusie
Realistisch gezien zullen er altijd bezoekers zijn die je site verlaten en nooit meer terugkomen, daar kun je weinig aan doen. Maar als je zelfs maar een klein percentage van nieuwe bezoekers op je website weet vast te houden als terugkomende bezoeker, kan dat een enorme impact op de groei van je site, en je conversie, hebben. Een weigeringspercentage van 0 is niet haalbaar, maar streven naar een lager percentage wel. Concentreer je dus niet op perfectie, maar focus op verbetering!

)* Auteur Jan Rajtoral is designer/developer en eigenaar van visueel communicatie- en ontwerpbureau gonzodesign

 

Deel dit bericht

15 Reacties

André Scholten

Voor wat betreft de laadtijden heeft validatie hier weinig mee te maken. Je zou eerder naar andere zaken als externe scripts (van social networks) of caching headers kunnen kijken. Daarnaast gebruikt Google het nog niet actief in hun algoritmes, alleen de hele trage sites kunnen hierdoor een beetje benadeeld worden. En laatste puntje: 4-6 seconden is aan de lange kant, ik zou eerder gaan voor 2-3 seconden.

En sinds wanneer blokkeren bedrijfsnetwerken Flash content? Dat ben ik nog nooit tegengekomen en lijkt me eerder een uitzondering?

Wat ik mis is de definitie van het weigeringspercentage. Een pakket als Google Analytics doet dit door alleen te kijken naar het aantal pageviews (=1). Maar er zijn ook pakketten die kijken naar de tijd die op een pagina doorgebracht is. Ook kunnen er interacties plaatsvinden op de landingspagina die niet gemeten worden, men is dan wel actief maar kan alsnog als een weigeraar gezien worden. Wanneer men start met het invullen van bijvoorbeeld een formulier zou je een meting kunnen doen zodat die niet meer als een weigeraar gemeten wordt.

simireizen

Wel een interessant artikel, omdat het inzicht geeft in “gemiddelden”. Hierdoor is het ook mogelijk de eigen organisatie en prestatie van de website te plaatsen. Met name het 1e stuk is interessant. Het tweede deel van het artikel is wat generiek en zegt me weinig.

F.

Een metric als weigeringspercentage alleen zegt eigenlijk niets. Je moet het altijd staven met andere metrics en daarbij kijken naar elke specifieke pagina/situatie. Uiteindelijk gaat het om het bereiken van doelen/acties, waarbij weigeringspercentages slechts één metric van de vele zijn die daarbij van nut kunnen zijn.

Jan Rajtoral

Beste André,

Je hebt helemaal gelijk door te zeggen dat bijv. Javascripts, caching, 3rd party plugins, hoeveelheid http requests e.d. meer invloed hebben op de laadtijd van een website dan validatiefouten.

Persoonlijk zou ik onder de (voorgeschreven) 1,4 seconden willen zitten als ik websites bouw, maar de 4-6 seconden is ongeveer wat gangbaar is met betrekking tot het ‘geduld’ van een lezer, voordat deze de ‘terug’ knop indrukt om een andere (snellere) site te bekijken om zijn/haar informatie te verkrijgen.

Er zijn genoeg systeembeheerders in den lande die naast flash ook bijv. plaatjes blocken omdat hier de mogelijkheid bestaat dat hun systeem een hack/virus of andere onplezierige dingen eraan overhoudt! Je kunt hele nare dingen wegzetten in een Flash Actionscript.

Daarnaast blokken alle iOS apparaten flash, dus sowieso een goede reden om rekening mee te houden.

De definitie van weigeringspercentage kun je nalezen in Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics

Klopt, er zijn ook webstat paketten (zoals getClicky.com) die bijvoorbeeld ‘tijd op pagina’ als een factor zien om de bounce rate vast te stellen, bijv. 10 sec op 1 pagina en dan weg is geen weigeringspercentage .. Maar ik heb me hier puur en alleen beperkt tot Google Analytics.

Bedankt voor je reactie, groetjes!

Jan Rajtoral

Hoi simireizen,

Als het eerste gedeelte interessant is, dan is het 2de gedeelte wat je kunt doen om je weigeringspercentage naar beneden te halen ..

Ik heb juist getracht om in het 2de gedeelte oplossingen/opties aan te dragen om de bounce rate te verlagen, wat weer meer omzet zou kunnen betekenen, niet geheel onbelangrijk ;-P

Bedankt voor je reactie, en een fijne dag nog!

Jan Rajtoral

Hoi F.,

Persoonlijk vind ik ook dat het totale (geaggregeerde) weigeringspercentage niet veel informatie verschaft, maar het weigeringspercentage per pagina geeft wel een goed inzicht en is daarom erg nuttig.

Weigeringspercentage staat nooit op zichzelf, maar is wel één van de aspecten/metrics die invloed hebben op je totale website, je vooraf bepaalde doelen, etc., etc.

Verder moet je ook afvragen wat voor nut een weigeringspercentage heeft als je een single-paged website hebt (entry page = exit page)?

Groetjes en een fijne dag gewenst!

Peter

Vergeten wordt het aantal concurrenten dat gretig op je ADVERTENTIE staan te klikken om je op kosten te jagen. Ik denk dat wanneer je deze filtert de meeste zoekmachines 50% van de omzet kwijt zijn. En dat je bounce percentage ook drastisch omlaag gaat.

Jan Rajtoral

Hoi Peter,

.. ik weet niet of dit gebeurd zoals jij dit schetst, het zou best waar kunnen zijn? Maar niet elke website is gekoppeld aan een AdWords-account, wat sowieso een vereiste is om tenminste ook op een advertentie te kunnen klikken?

Maar ik denk ook dat het verschil bezoekersaantal versus unieke bezoekers een groot/groter verschil zou moeten opleveren in je webstats dan ‘normaal’ in het voorbeeld zoals je dat schetst? Ook zou het percentage ‘terugkerende bezoekers’ dan redelijk moeten groeien in je voorbeeld, etc., etc. ..?

Persoonlijk denk ik dat het voorval, zoals jij dat schetst in je reactie, redelijk is te verwaarlozen. Bedankt voor je reactie, stel ik op prijs!

Patrick

Ik had al een tijdje te maken met een bouncerate van 50% ik dacht dat de laadtijd ok was. Ik heb pas alle plaatjes zo klein mogelijk gemaakt. Nu is mijn bounce 30%… Het hoeft niet het directe resultaat te zijn maar vond het wel verrassend.

Veel succes!

Jan Rajtoral

Hoi Patrick,

Je laadtijd van je site is redelijk okay (getest: 2,5 – 3,5 sec – maar kan best sneller!), ik weet natuurlijk niet wat het was hiervoor?

Maar uit onderzoek is bij o.a. Amazon.com gebleken dat een paar tienden van seconden qua laadtijd, een enorm verschil opleverde qua inkomsten/conversies (namelijk meer pageviews, en daarmee samenhangende dus ook een betere bouncerate).

Bottom-line: een site met een snellere loadtime, heeft hoogst waarschijnlijk ook een lagere bounce! Maar een bounce van 30% is heel erg netjes, mijn complimenten daarvoor!

Bedankt voor je commentaar, groetjes,

Patrick

@jan bedankt voor jouw compliment. Het moet idd nog een stuk sneller maar daar heb ik helaas mijn developer voor nodig. Het meten via een website als bijv. http://gtmetrix.com is handig om zaken te achterhalen die verbeterd kunnen worden.
De laadtijd die zo’n test weergeeft is slechts een indicatie. Het verschil maak je denk ik voor mensen die traag internet hebben. Voor mij was de laadtijd altijd prima maar blijkbaar duurde het voor een aantal mensen (ADSL) net iets te lang. Gewoon dingen proberen en weer meten of het verbeterd is.

Jan Rajtoral

Hoi Patrick,

Je conclusie is helemaal okay, namelijk: meten is weten! Er zijn meerdere online tools om je load time te kunnen laten berekenen, overigens kan er een groot verschil zijn tussen alle metingen.

Dat is de reden dat als ik de laadtijd wil weten, ik meerdere van dit soort tools opentrek om een soort gemiddelde te kunnen bepalen (met o.a. Google’s PageSpeed er ook bij).

Maar misschien is het wel een leuk idee om een volgend artikel te schrijven over de verschillende beschikbare tools op het internet om je load time te bepalen?

Patrick, bedankt voor je reactie, .. en nog een fijne dag verder!

Martin

De validatie heeft zoals hierboven gezegd niets met de laadtijd te maken.

Het optimaliseren van de afbeelding is natuurlijk het eerste waar je naar kijkt, maar het minifying van je scripts (Javascript en CSS) is ook een belangrijke factor.

Freekje Bots

Mijn bouncerate heb ik de afgelopen weken met 10% omlaag gekregen maar zit nog steeds te hoog. Ik ga de site ook om laten zetten in wordpress. Dat zal schelen hopelijk. Verder komen er nog veel bezoekers af op body works of bodyworks amsterdam, die hebben niks te zoeken op mijn site. Maar is natuurlijk onderdeel van mijn bedrijfsnaam. Hoe raak ik deze bezoekers kwijt?

Jan Rajtoral

Hoi Freekje,

Ik twijfel of de bouncerate wel iets te maken heeft met het systeem wat je gebruikt? Bovenstaande aspecten, zoals in dit artikel beschreven, hebben veel meer invloed op je bouncerate dan het platform.

Laadtijd is een zeer belangrijk aspect voor het percentage, dus als je een WordPress Theme volpropt met plugins zal dit de laadtijd absoluut NIET ten goede komen.

Als ergens in je site (vooral in je URL, titels, tags, content, etc.) het woord ‘bodyworks’ staat vermeld dan kan je erop wachten dat je bezoekers krijgt via de zoekmachines. Enige manier is om dat ‘kernwoord’ uit je site te halen .. wordt nogal lastig als het onderdeel is van je bedrijfsnaam.

Ik hoop dat ik je voldoende info heb kunnen geven? Een heel fijn weekend, ciao ..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond