-

Hoe je jezelf op LinkedIn als expert kunt profileren

LinkedIn is nog altijd een veelgebruikt netwerk voor bedrijven en professionals. Als je tijd en moeite investeert kun je daar een profiel als expert opbouwen. Hoe je dat aanpakt lees je hier.

Een LinkedIn-expert worden is niet voor iedereen weggelegd. Het is een utopie om te denken dat je met enkele posts dé autoriteit binnen je vakgebied kunt worden. Dit vergt namelijk een groot aantal uren en veel geduld. Wel zijn er manieren om dit proces zo efficiënt mogelijk in te richten. In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van LinkedIn en leggen we uit hoe ook jij een LinkedIn-expert kunt worden.

LinkedIn, het platform waar werkend Nederland pronkt met prestaties, recruiters te druk zijn om persoonlijke berichten daadwerkelijk persoonlijk te maken én waar er nog genoeg mensen denken dat LinkedIn het nieuwe Facebook is. Zo nu en dan is LinkedIn ook leerzaam. Tussen de standaard en saaie berichten schuilt de mooie wereld van vakexpertise: LinkedIn-experts die waardevolle verhalen en kennis delen met hun netwerk om er samen profijt van te hebben.

Toegankelijk profiel

Elke LinkedIn-expert heeft voor zichzelf een duidelijk doel opgesteld. Denk hierbij aan het genereren van meer sales, het werven van nieuwe medewerkers of het opbouwen van autoriteit. De fundamentele methode om dit doel aan de buitenwereld tentoon te spreiden is een duidelijk profiel dat symbool staat voor je doen en laten.

Naast de standaard onderdelen, zoals als een nette profielfoto en een mooie bannerafbeelding, is de biografie van een profiel uiterst belangrijk, enkele woorden die een heel profiel samenvatten. Een biografie als “Salesmanager bij Bedrijf X” is totaal niet interessant, er zijn namelijk ontzettend veel salesmanagers op de wereld. Een veel betere insteek zou zijn: “Passie voor …” of “Ik help bedrijven met …”, hierdoor kunnen mensen zich herkennen in een profiel van een ander en zijn ze eerder geneigd zijn om een connectie aan te gaan.

LinkedIn tools

Resultaten zijn het fundament voor de toekomst. Er zullen altijd LinkedIn-posts zijn die minder zullen presteren dan andere. Daar is natuurlijk niks mis mee. Deze posts zijn juist erg leerzaam. Met de juiste tools kun je ervoor zorgen dat het algehele niveau van je LinkedIn-posts omhoog gaat.

Met dat doel in het oog is het belangrijk om je LinkedIn-strategie hierop aan te passen. Een handige tool hiervoor is Shield. Deze tool geeft inzicht in de resultaten van je LinkedIn-posts. Via Shield heb je inzicht in de prestaties van je content, maar bijvoorbeeld ook in de demografische kenmerken van je doelgroep. Hierdoor kun je dus zien wat wel en niet werkt en kun je je strategie hierop aanpassen. Het beginnerspakket van Shield kost €6 per maand.

Een andere handige tool is LinkedIn Sales Navigator, een hulpmiddel vanuit het platform LinkedIn zelf. Sales Navigator helpt je met het sneller vinden van de juiste mensen. Daarbij blijf je op de hoogte van belangrijke lead- en bedrijfsveranderingen en kun je makkelijk de interactie aangaan met deze leads. Voor een licentie van Sales Navigator kun je het de eerste maand gratis uitproberen, waarna je maandelijks zo’n €75 betaalt.

De tool LinkedHelper2 – met de nadruk op ‘2’ – automatiseert de manier om klanten te vinden en deze om te zetten in loyale klanten. In combinatie met LinkedIn Sales Navigator is dit een gouden combinatie voor targeting. Belangrijk om te vermelden is dat er ook een Google Chrome-extensie bestaat, genaamd LinkedHelper1. Deze extensie wordt door een vergrootglas van LinkedIn gezien als spam, waardoor de kans aanwezig is dat LinkedIn je account blokkeert. De werkwijze van LinkedHelper2 wordt echter wél gezien als menselijk gedrag, waardoor de kans op blokkering niet aanwezig is.

Interactie

Ondanks het gebruik van relevante tools draait het vooral om de juiste uitvoering. Storytelling is een goede manier om de lezer te overtuigen van je expertise binnen een bepaald vakgebied. Deze posts kunnen aansluiten op de gedachtes van de lezer of juist volledig afketsen. In beide gevallen zorgt het voor een goede vorm van interactie. Juist de discussie aangaan met mensen is het moment waarin een expertise echt naar voren komt. Ook motiveert het andere mensen om deel te nemen aan een discussie. Het eindresultaat: leren doe je samen. Deze wisselwerking werkt natuurlijk ook andersom; voel je vrij om ook te reageren op posts van anderen. Interessant feit: uit onderzoek is gebleken dat een reactie vier maal krachtiger is dan een like en zelfs zeven keer krachtiger als de reactie geplaatst wordt binnen de eerste twee uur nadat de post online staat.

Creativiteit

Creativiteit kan voor veel mensen een drempel zijn. Hoe krijg je het voor elkaar om constant relevante en intrigerende content te schrijven? Om het voor jezelf en je netwerk interessant te houden, kan een variatie in het soort posts een positieve werking hebben. Zo kan het plaatsen van video’s op LinkedIn een positief effect hebben op de interactie met je netwerk. Het gros van de mensen bekijkt liever een bondige video dan dat ze een lap tekst moeten lezen. Daarnaast geven video’s een persoonlijke touch mee waardoor je netwerk zich eerder verbonden met je voelt.

Een andere creatieve optie is het plaatsen van een enquête (poll) op LinkedIn. Over het algemeen wordt deze mogelijkheid vrij beperkt gebruikt. Doordat deze functie nog vrij nieuw is en er ook nog geen overkill aan enquêtes heeft plaatsgevonden valt een zo’n enquête op in de feed van de lezer. Die lezer kan in het kort zijn of haar mening geven, waardoor je mooie inzichten kunt verkrijgen. Een eventueel nadeel van een LinkedIn-enquête kan zijn dat mensen niet twee keer hun mening zullen geven: ze geven bijvoorbeeld hun mening door aan een enquête deel te nemen, maar meestal niet door ook nog een reactie te plaatsen. Dit is een afweging die je moet maken en per netwerk verschilt uiteraard de manier waarop interactie plaats vindt.

Daarnaast is het belangrijk om in gedachte te houden dat de kwaliteit van posts boven de kwantiteit gaat. Als LinkedIn-expert wil je niet constant je netwerk lastigvallen met oppervlakkige of inhoudloze posts: je wilt kwalitatief goede posts die ook nog eens een hoog percentage aan interactie opleveren. Door te veel te plaatsen zal de lezer uiteindelijk steeds minder aandacht aan je berichten besteden.

Zakelijk versus persoonlijk LinkedIn-profiel

Als er gekeken wordt naar het interactiegehalte van individuele en zakelijke socialmediaprofielen, dan presteert een individueel profiel over het algemeen veel beter. Het is veel laagdrempeliger om interactie aan te gaan met een persoon dan met een zakelijk account. De ‘gunfactor’ bij het interageren met een persoonlijk profiel ligt simpelweg hoger dan bij een zakelijk account. Zo zul je merken dat persoonlijke posts meer likes en reacties zullen ontvangen dan zakelijke posts.

Als voorbeeld zie je hieronder de vergelijking tussen een bericht van Amazon en van Jeff Bezos. Allereerst valt het al op dat Jeff Bezos met zo’n 2.000 posts minder, toch een half miljoen meer volgers heeft. Amazon ontvangt met 3,4 miljoen volgers maar 4.000 likes op dit bericht. Jeff Bezos krijgt echter zo’n 36.000 likes: een opvallend verschil, juist omdat de inhoud van de post precies hetzelfde is!

Toon doorzettingsvermogen en de wil om te leren

Rome is niet in een dag gebouwd en het is net zo min realistisch om te verwachten dat je binnen een relatief korte tijd een bepaald niveau van autoriteit op LinkedIn hebt opgebouwd. Dat vraagt om hard werken. Daarom is het extra belangrijk dat je er genoeg passie voor hebt. Plaats consistent goede posts en wees vooral niet bang voor eventuele reacties. Wanneer je ergens geïnteresseerd in bent, zul je merken dat anderen dat ook zullen zijn.

Over de auteurs: Jordi Bron is CEO bij Red Panda Works; Jason van der Drift en Boyd Visser zijn beide Growth hacker bij Red Panda Works.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond