Onderzoek: de elf meest voorkomende SEO-fouten
Onderzoek laat zien dat veel websites kampen met de technische kant van SEO. Wat zijn de meest voorkomende fouten op websites en hoe hebben deze een negatief effect op je SEO?
We hebben ons geconcentreerd op feiten door geanonimiseerde data te analyseren van 100,000 websites en 4,5 miljoen webpagina’s. Om te bepalen wat de belangrijkste SEO problemen zijn en hoeveel sites hiermee te kampen hebben, gebruikten we onze Site Audit tool. Op welke SEO-zaken moet je letten?
-
Dubbele inhoud
Volgens ons onderzoek is een van de meest gemaakte fouten in SEO dubbele inhoud. We vonden dit op maar liefst 50 procent van de geanalyseerde websites. Google omschrijft dubbele inhoud als ‘substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken’. Tijdens een recente Google Q&A-sessie gaf Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google, aan dat er geen penalty bestaat voor dubbele inhoud, maar toch is het iets waar men rekening mee moet houden.
Door dubbele inhoud op een website kan deze mogelijk minder goed indexeren. Zoekmachines weten immers niet welke pagina’s bedoeld zijn als landing page voor in de zoekresultaten. Bovendien kunnen webpagina’s met dubbele inhoud zelfs concurrenten van elkaar worden. Ook worden zoekmachines specifiek ontworpen om het web beter te maken voor gebruikers, waardoor waardevolle, unieke content zeer gewaardeerd wordt door zowel zoekmachines als de gebruikers zelf.
-
Ontbrekende alt tags en gebroken afbeeldingen
Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van content marketing, maar kunnen ook SEO-problemen veroorzaken. Uit ons onderzoek is gebleken dat 45 procent van de websites die we hebben geanalyseerd afbeeldingen hebben zonder alt tags. Tien procent van de websites bevatten zelfs gebroken afbeeldingen. Beide zijn slecht voor SEO.
Laten we beginnen met alt tags. Alt tags zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van afbeeldingen. Hoewel zoekmachines behoorlijk slim zijn geworden, kunnen zij zonder alt tags geen afbeeldingen lezen. Oftewel, alt tags geven een tekstuele beschrijving aan afbeeldingen, zodat het voor zoekmachines mogelijk is om ze te indexeren. Alt tags moeten dan ook je belangrijkste trefwoorden bevatten.
Alt tags zijn ook nuttig voor blinden en slechtzienden. Voorleessoftware maakt het namelijk mogelijk om de informatie van alt tags voor te lezen aan de gebruiker. Zoekmachines zijn zeer gefocust op gebruiksvriendelijkheid; afbeeldingen zonder alt tags worden beschouwd als signaal dat de website weinig waarde biedt voor de gebruiker. Ze kunnen leiden tot een hogere bounce rate en als gevolg daarvan leiden tot slechte zoekmachine prestaties.
Gebroken afbeeldingen kunnen dezelfde issues veroorzaken als gebroken links, iets wat we hieronder in meer detail bespreken. Gebroken links zijn doodlopende adressen voor zoekmachines en gebruikers. Ze kunnen ervoor zorgen dat websites lager geïndexeerd worden, omdat zoekmachines ze als niet gebruiksvriendelijk bestempelen.
-
Title tag issues
Zoekmachines gebruiken title tags (titel van een webpagina) om te bepalen waar webpagina’s over gaan. Title tags verschijnen als titel van zoekresultaten, wat betekent dat ze de gebruiker helpen te bepalen of ze de link willen volgen of niet. Title tags zijn een van de belangrijkste SEO-elementen op een webpagina – correct geoptimaliseerde title tags kunnen oprecht een positieve invloed hebben op de ranking van een webpagina.
Bij SEMrush zien we vier belangrijke kwesties bij het gebruik title tags:
- 35 procent van de websites heeft dubbele title tags
- 15 procent van de websites heeft te lange title tags
- Ontbrekende title tags zijn een probleem voor 8 procent van de websites
- We vonden op 4 procent van de websites te korte title tags
Zoals eerder gemeld streeft Google naar unieke content voor haar gebruikers. Ontbrekende en dubbele title tags leveren geen relevante informatie over de inhoud van een webpagina, en geven dus niet aan of een pagina waardevol is.
Ook de lengte van de title tag is belangrijk; er wordt immers maar een deel zichtbaar in de zoekresultaten. Volgens de laatste ontwikkelingen laat Google 70-71 tekens van een titel zien. Het is dan ook van belang om de belangrijkste informatie, met inbegrip van sleutelwoorden, binnen dit bereik te houden. Dit is ook deels afhankelijk van het apparaat dat gebruikt wordt.
Goede SEO-tools helpen je om dubbele, lange, korte of ontbrekende title tags te identificeren. Voor meer hulp, kijk naar onze gids voor het optimaliseren van title tags.
-
Meta Descriptions
Meta descriptions in zoekresultaten helpen gebruikers kiezen of ze wel of niet je website willen bezoeken. Ondanks dat meta descriptions geen directe invloed hebben op page ranking, hebben ze wel invloed op de klikfrequentie (CTR).
Uit ons onderzoek komt naar voren dat 30 procent van de onderzochte websites duplicate meta descriptions bevatten en dat 25 procent van de onderzochte websites geen enkele meta descriptions bevatten.
Onze Site Audit tool zal je helpen om beide issues op te sporen, maar het is belangrijk om dit handmatig in het programma te zetten. Als je WordPress gebruikt, dan zal de juiste SEO-plugin je helpen om alle regels op te zetten, zodat al je content meta descriptions bevat. Met behulp van de volgende bronnen kun je nieuwe en succesvolle meta descriptions creëren:
- 5 Dumb Mistakes That’ll Wreck Your Meta Descriptions
- SEO Metatags Best Practices
- How to Create the Right Meta Description
-
Gebroken interne en externe links
Gebroken links kunnen een groot SEO-probleem vormen. Als je website groeit en je je bronnen update, zullen een of twee gebroken links geen probleem zijn. Als de 404 page op een juiste manier is opgezet, dan is het geen probleem, maar wat als er honderd van deze pagina’s zijn?
Dit maakt gebroken links tot een potentieel gevaar. Er zijn verschillende redenen voor, in de eerste plaats zorgt een 404 page er vooral voor dat de gebruiker niet de informatie te zien krijgt die hij wil, wat zorgt voor een traffic dropdown. Ook zullen gebruikers van mening zijn dat je website een lage kwaliteit heeft. Ten tweede zijn gebroken links een verspilling van je crawl budget. Iedere keer als engine bots je website bezoeken, crawlen ze een bepaald aantal pagina’s, maar niet je hele website. Als je veel gebroken links hebt, loop je het risico dat de aandacht van de bots afgeleid wordt van de pagina’s die er toe doen. Hierdoor worden je pagina’s niet gecrawld en geïndexeerd.
Ons onderzoek wees uit dat 35 procent van de websites die we gecrawld hebben, gebroken interne links hadden die zorgen voor slechte http status codes. (70 procent keren terug naar een 4xx – page not found of gelijksoortige code).
25 procent van de websites die we geanalyseerd hebben, hadden gebroken externe links. Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat er minder pagina’s verschijnen in de zoekmachine resultaten. Ook kan het de pagina autoriteit aantasten. Het is dus zeer belangrijk om dit probleem op te lossen.
Je kan gebroken links altijd identificeren met onze Site Audit tool of een link checker plugin, en ze vervolgens allemaal herstellen. Je kan gebroken inbound links ook vinden en de webmasters benaderen om een nieuwe bron op je website te plaatsen waarnaar gelinkt kan worden.
Voor meer hulp met crawl errors en gebroken links, check dan: 5 Steps to Get Your Website Crawled Faster en een ultieme lijst van crawlability fouten – 18 Reasons Your Website is Crawler-Unfriendly: Guide to Crawlability Issues.
-
Lage Text-to-HTML Ratio
Wij zagen de waarschuwing lage text-to-HTML ratio op 28 procent van de websites die we geanalyseerd hebben. Dit houdt in dat deze websites disproportioneel veel back-end HTML code bevatten dan bezoekers aan tekst te lezen krijgen. Wij raden aan om een lagere limiet te hanteren van 20 procent. Vaak is deze waarschuwing een teken van andere SEO-ranking issues die je aan moet pakken. Een lage text-to-HTML ratio kan een teken zijn van:
- Een slecht gecodeerde website (met niet valide codes en een excessief Javascript Flash en inline styling)
- Verborgen teksten. Spammers doen dit vaak en daardoor geeft dit rode vlaggen bij zoekmachines.
- Een langzame website – Hoe meer codes en scripts een pagina bevat, hoe langzamer ze zullen laden, en page load is een belangrijke SEO factor.
Fix dit issue door iedere pagina waarbij dit voorkomt te checken en:
- Verwijder niet noodzakelijke codes om de grootte van de pagina te verkleinen en de snelheid te vergroten
- Zet inline scripts en stijlen in aparte files
- Voeg tekst toe aan de pagina
-
H1 Tag Problemen
Header tags zijn in het verleden altijd een belangrijk onderdeel geweest van SEO omdat de header tags als indicatoren fungeerden voor de belangrijkste content op de pagina. Er zou op elke pagina slechts één H1 tag moeten staan, en in de meeste gevallen zou dat voor de titel zijn. Hoewel HTML5 het gebruik van header tags heeft veranderd (het is nu mogelijk om meer dan één H1 tag te plaatsen op een pagina), zijn header tags nog steeds belangrijk voor het bepalen van de hiërarchie voor zowel zoekmachines als gebruikers.
Ons onderzoek liet zien dat 20 procent van de geanalyseerde websites meerdere H1 tags gebruikte op een pagina, 20 procent gebruikte geen H1 tags en 15 procent had dubbele informatie in hun titel tag en H1. Het is dus belangrijk om het verschil te begrijpen tussen de titel tag en de header tag. De informatie in de titel tag verschijnt in de zoekresultaten; header tags zijn wat de lezer op de website zelf zien.
Zoals gezegd is het mogelijk om meerdere H1 tags op een pagina te gebruiken, maar dat kan alleen wanneer de juiste HTML5 markup wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen passages die even belangrijk zijn. Deze tutorial van Tuts+ geeft meer informatie. In alle andere gevallen, vermijd het overmatig gebruik van H1s. En zorg ervoor dat de H1s in lijn zijn met de titel tags, (met als doel een betere SEO) zonder dat deze precies hetzelfde zijn.
-
Te weinig woorden
Achttien procent van de websites die werden onderzocht, had op een aantal pagina’s een zeer beperkt aantal woorden. Het aantal woorden is een zeer complexe SEO metric. Aan de ene kant is er geen minimum aantal woorden voor een pagina, maar aan de andere kant is het bekend dat Google meer waarde toekent aan content met meer diepte. En langere stukken content is wel een indicatie voor meer diepte in een tekst.
Bij punt zes bespraken we al het belang van het gebruik van relevante stukken tekst op een webpagina. Het is belangrijk om content meer diepte te geven zodat het waardevoller is voor de lezer. Denk er maar eens over na, wanneer je een infographic tegenkomt, waardeer je het dan niet als de maker extra tijd heeft gestoken in een geschreven toelichting? Wij wel, en onze lezers ook.
-
Teveel linkjes op een pagina
Het is moeilijk om op de juiste manier te linken naar andere pagina’s. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat vijftien procent van de onderzochte websites te veel linkjes hadden op sommige pagina’s. Ondanks dat Google de vereiste heeft laten vallen om het aantal linkjes op een pagina onder een bepaald aantal te houden, betekent goede SEO dat dat er op een natuurlijke manier gelinkt wordt naar relevante en kwalitatief hoogwaardige content.
Te veel linkjes kunnen de waarde van een pagina laten verwateren en ervoor zorgen dat mensen weggaan van deze pagina. Maar als de linkjes relevant en bruikbaar zijn, dan zal je website toch de juiste ranking krijgen.
Een issue met de linkjes op een pagina kan opgelost worden door alle linkjes opnieuw te beoordelen op relevantie en waarde. En wanneer een link niets toevoegt, zorg dan dat deze verwijderd wordt om zo de SEO te verbeteren en te zorgen voor een betere gebruikerservaring (wat ook weer goed is voor SEO).
-
Verkeerde taalinstelling
Op het web heb je een mondiaal publiek. Daarom is het belangrijk dat je website een taalinstelling heeft waarmee je aangeeft wat de standaard taal van de tekst op de pagina is. Uit ons onderzoek blijkt dat dit in twaalf procent van de websites verkeerd staat ingesteld. Een taalinstelling is een belangrijke tool die ervoor zorgt dat:
- Het de browser informeert over de taal van de content (belangrijk voor vertalen en weergave)
- Het zorgt ervoor dat taal-spraak converters je content in de juiste taal of dialect lezen en vervolgens uitspreken. (Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen Catalaans en Latijns Amerikaans Spaans)
- Het helpt je met geolocatie en internationale SEO.
Gebruik deze lijst met taalcodes om er zeker van te zijn dat je de juiste taalinstelling gebruikt. Google zal de taalinstelling gebruiken om ervoor te zorgen dat de juiste bezoekers de juiste inhoud zien. Een ook al heeft dit geen direct effect op je SERPs, onthoud dat het je helpt om de relevantie van je pagina te verhogen, een belangrijk onderdeel van je SEO.
-
Tijdelijke Redirects
Een redirect is een uitstekende manier om zoekmachines te laten weten dat een pagina verhuisd is. Op deze manier verliest de pagina geen autoriteit. Er is echter een groot verschil tussen een permanente redirect (301) en een tijdelijke redirect (302) als je het bekijkt vanuit SEO. Uit onze analyse blijkt dat 10% van de websites tijdelijke redirects bevatten. Een 302 redirect kan ervoor zorgen dat zoekmachines doorgaan met het indexeren van een verouderde pagina terwijl het negeert waarnaar de pagina verwijst. Daarom is het belangrijk er een permanente redirect van te maken als de redirect ook echt permanent is. Volgens MOZ is dit de beste aanpak.
Natuurlijk zal Google uiteindelijk inzien dat een 302 redirect permanent is en er een 301 van maken, maar om slechte optimalisatie en verlies van traffic te voorkomen is het beter om meteen goed te doen.
Conclusie
Deze elf veel voorkomende problemen zijn slecht voor de optimalisatie van je website. Ons onderzoek toont aan dat een hoop websites te kampen hebben met flinke SEO problemen. Het is waar dat niet alle problemen even zwaar wegen maar realiseer je dat slechte SEO niet direct een schending hoeft te zijn van zoekmachineregels, maar dat het soms gewoon het resultaat is van slecht onderhoud..
Natuurlijk hebben handmatige tijdelijke redirects niet dezelfde impact op je positie als andere problemen. En natuurlijk bestaat er geen boete voor gedupliceerde content of boete voor foutieve titel tags. Maar je moet op z’n minste van deze problemen op de hoogte zijn. Ze hebben immers een behoorlijke impact op je traffic en reputatie en kunnen lijden tot verlies van omzet. En altijd bestaat de kans waar al die kleine foutjes ineens kunnen resulteren in een sneeuwbal effect die je positie in SERPss om zeep kan helpen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
13 Reacties
Joost
Teveel, te weinig, allemaal leuk en aardig, maar hoeveel is dan wél goed genoeg. Nu is het vooral een mooie advertorial voor SEMrush
Peter Driessen - Google Top Contributor Webmaster Central Forum
Dubbele inhoud op je website is juist helemaal geen probleem. Kijk naar bijvoorbeeld wordpress websites die over het algemeen heel goed vindbaar zijn. Dat komt omdat de inhoud te vinden is in de pagina’s over categorieën, tags, archief, een aparte pagina per afbeelding enz. Juist omdat het zo vaak en op zo veel manieren te vinden is, kan Google ook goed bij die gegevens.
Kilian
“Als je WordPress gebruikt, dan zal de juiste SEO-plugin je helpen om alle regels op te zetten, zodat al je content meta descriptions bevat. ”
Yoast! ??
Sjoerd
@Peter: serieus? Dubbele inhoud is geen probleem? … Ok, goed te weten LOL
Jeroen
@Joost, Te veel of te weinig is eigenlijk niet door een Tool te bepalen. Content maak je niet voor zoekmachines, dat maak je voor de bezoeker. Als je ziet datje met weinig content goede resultaten weet te behalen, dat is dat natuurlijk prima.
Het zijn verder wel open deuren. Dus inderdaad, mooie advertorial voor de SEMrush. Doordat het een onderzoek is geweest hebben ze nu mooi extra aandacht verdient. Netjes gedaan.
Maar het blijven open deuren. Als je een willekeurige website pakt, dan kom je eigenlijk altijd wel zaken tegen die niet 100% op orde zijn. Dat komt omdat een website vaak uit honderden pagina’s bestaat, en slechts een klein deel is echt geoptimaliseerd voor SEO. Wat logisch is, op belangrijke zoektermen heb je vaak maar 1 of 2 pagina’s die een goede positie krijgen. De rest wordt wel geïndexeerd, maar zal niet een toppositie krijgen.
Dus je besteed de meeste aandacht op de belangrijkste pagina’s. De rest zal dan altijd foutjes blijven bevatten.
Interessanter zou zijn hoeveel % van de pagina’s die op de eerste pagina een ranking hebben bij populair zoektermen verbeterpunten hebben.
Martine
@peter en @sjoerd
Dubbele inhoud op je website is inderdaad geen probleem. Maar ik neem toch aan dat je in de database die erachter hangt beter geen artikelen (gegevens) dubbel kunt hebben staan. Dan weet Google niet waar hij zoeken moet in de database.
Op de website worden de gegevens opgeroepen. Middels een rechtstreekse url naar het artikel. Of via een overzichtspagina (archief, tag, categorie) waarin het artikel is opgenomen.
Dat lijkt op dubbele inhoud, maar in feite zijn het meerdere manieren van het tonen van enkelvoudige content.
Walter - Toro
de H1 van dit artikel is ook hetzelfde als de Title tag..
Rik Engelen - SeoMarketingDeals.com
Je leest ook vaak dat je een 404 kan afvangen met een 301 maar is dat altijd de oplossing volgens jullie. Ik heb er zelf wat twijfel bij want je moet dan wel naar een relevante pagina redirecten lijkt mij. Maar hoe doe je dat als je 10.000 producten hebt waarvan er maandelijks 100 weg kunnen vallen bijvoorbeeld.
Ik heb hier wat mee getest maar is em niet duidelijk wat het precies doet op de rankings.
Hendrik - Airbnb Servicekosten Terugvragen
@Rik Engelen: kun je geen search en replace inzetten om dit op te lossen? 404’s zijn schadelijk voor je rankings, 301’s ook maar natuurlijk in mindere mate. Als je alles optimaal wil hebben, zou ik je adviseren om eens om tafel te gaan met een goede programmeur, ik denk dat dit probleem heel eenvoudig, geautomatiseerd, is op te lossen. Succes!
Jurriaan - Bromo scooter rijbewijs Rotterdam
Gedateerd maar nog altijd relevant artikel. Vooral punt 7 was bij mij problematisch. Ik ben de gehele dag bezig geweest en heb het nu zo goed als volledig opgelost. Hartelijk dank voor dit zeer behulpzame artikel, Emerce!
Frederik - Watbetekent.nl
Handig artikel, zitten goede tips in. Wel mis ik nog iets over het belang van (sterke én relevante!) backlinks. Je website kan on-page nog zo strak in elkaar zitten, als je concurrenten op ditzelfde niveau zitten maar daarnaast veel sterke backlinks hebben verzameld, kun je het nooit winnen. Dit doet verder niets af aan de kwaliteit van het artikel, dit slechts ter aanvulling.
Robert - de-betekenis.nl
Dit informatieve stuk bevat enkele nuttige suggesties, maar het lijkt te ontbreken aan een bespreking van het cruciale aspect van sterke en relevante backlinks. Hoewel een goed geoptimaliseerde website belangrijk is, is het ook van essentieel belang om te begrijpen dat concurrenten met vergelijkbare on-page optimalisatie, maar met een aanzienlijk aantal krachtige backlinks, een voorsprong kunnen hebben. Deze opmerking is bedoeld als een waardevolle aanvulling op het artikel en doet niets af aan de kwaliteit ervan.
Luc - Betekenisvan.nl
Ik sluit me aan bij Robert. Backlinks zijn, ook in 2024, nog altijd een belangrijke ranking factor (al wil Google je natuurlijk graag laten geloven dat backlinks irrelevant zijn, en je zeker geen links moet gaan kopen;)).