Waarde creëren met AI: drie concrete toepassingen
Iedereen wil ‘iets’ met AI, maar hoe pas je het echt nuttig toe? Dit zijn drie concrete toepassingen waarmee je met behulp van AI daadwerkelijke waarde creëert.
Legio bedrijven wereldwijd zijn druk bezig met het in gebruik nemen van allerlei AI-tooling. Maar lang niet altijd doen ze dat op een slimme en doordachte manier die aantoonbaar bijdraagt aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen.
De wereldwijde AI-markt wordt tussen nu en 2027 meer dan 400 miljard dollar waard, zo voorspelde Forbes onlangs. Ze berekenden bovendien dat de belangrijkste AI-startups van de afgelopen jaren – OpenAI, Databricks en Anthropic – binnen enkele jaren al een gezamenlijke waarde van meer dan 150 miljard dollar hebben bereikt, na oorspronkelijke investeringen van nog geen 25 miljard.
Bij elke hostingpartij en softwarebouwer kun je je tegenwoordig toegang verschaffen tot AI-tools, waarbij alles wat in het verleden Machine Learning heette gemakshalve ook onder AI wordt geschaard. Medio 2023 gebruikte veertig procent van de bedrijven dan ook minimaal één AI-tool, zo becijferde McKinsey. Dat percentage ligt bij de nieuwe meting van dit jaar ongetwijfeld weer een stuk hoger.
Slechts een deel van die bedrijven pakt de ingebruikname van AI-tools ook op een doordachte manier aan. Doordacht is in dat geval: met een achterliggende strategie en met duidelijke use cases die ook echt waarde creëren voor het bedrijf. Wil je AI op een effectieve manier inzetten, dan zul je op zoek moeten naar de use cases die specifiek waardevol zijn voor jouw bedrijf. Waar moet je dan aan denken?
Toepassing 1 – Spraak en beeld op basis van regio
Psychologen en gedragswetenschappers hebben het effect al talloze malen onderzocht: we zijn sneller geneigd uitspraken van iemand te geloven, wanneer hij of zij in hetzelfde accent spreekt als wij. Recent onderzoek aan McGill University wees bijvoorbeeld nog uit dat dit effect optreedt zodra mensen moeten inschatten of medegedeelde routebeschrijvingen betrouwbaar zijn.
Dit effect is heel waardevol voor marketeers, omdat je wilt dat marketingmateriaal waarin spraak is verwerkt – bijvoorbeeld spraak in online advertenties of voice-overs in video’s – vertrouwd wordt door je doelgroep. Met behulp van AI kun je dit effect in je voordeel inzetten. Met AI kun je spraak razendsnel in talloze verschillende accenten omzetten, zonder dat je daarvoor stemacteurs of native speakers nodig hebt.
Dat kan in het klein, bijvoorbeeld door in het zuiden van Nederland content aan te bieden met zachte g’s. Maar ook in het groot, door Engelse accenten in je online advertenties overal ter wereld aan te passen aan de in de desbetreffende regio gangbare uitspraak. Brits klinkt immers anders dan Amerikaans of Australisch, ondanks dat het allemaal Engels is.
Maar de techniek stopt niet bij spraak en accenten. Modellen in video’s kunnen met de kracht van AI voor elke regio worden getoond met een passende etniciteit, religieuze symbolen en zelfs kleding. Zo worden beeld en spraak optimaal herkenbaar voor de doelgroep. Je kunt dit oneindig vaak herhalen voor oneindig veel verschillende regio’s en omstandigheden en je wordt daarbij niet beperkt door budgetten voor acteurs, locaties en andere praktische zaken.
Helemaal interessant wordt het als je deze optimalisaties vervolgens koppelt aan conversieoptimalisatie, media-resultaten en brand uplift.
Toepassing 2 – Extra zoektermen afdekken op grote platforms
Verkoop je kleding of schoenen via platforms als Amazon, Bol.com en in je eigen webshop die je hebt aangesloten op Google Shopping? In je productteksten heb je dan waarschijnlijk kleuromschrijvingen van die schoenen en kleding verwerkt. Zo heb je rode schoenen, blauwe schoenen en paarse schoenen.
Wat als een consument nu naar lila schoenen zoekt? Dat zou goed kunnen aansluiten bij je paarse schoenen. Of misschien wel bij je rode schoenen, want kleuren worden door mensen sterk verschillend geïnterpreteerd.
In het verleden waren marketeers druk met continu zoekopdrachten analyseren en optimaliseren. Die moeten immers aansluiten bij de productomschrijvingen.
Koplopers in de e-commerce zetten hiervoor nu AI in. Het AI-model analyseert al je bestaande productomschrijvingen, indexeert zoekvolumes en zorgt dat je content aansluit bij de zoekopdrachten die mensen ingeven. Het voegt omschrijvingen toe die waarschijnlijk van toepassing zijn (paarse schoenen zijn in je catalogus bijvoorbeeld voortaan ook lila), zodat je je doelgroep beter bereikt.
Hiermee kun je je omzet zomaar een paar procent verhogen.
Toepassing 3 – Geautomatiseerde videovariatie voor online advertenties
Adverteren op videoplatforms als YouTube groeit aan populariteit omdat zulke platforms steeds grotere groepen consumenten trekken. Het is echter niet goedkoop, dus je wilt dat zulke advertenties zo effectief mogelijk zijn. Idealiter bied je een persoon niet continu dezelfde advertentievideo aan, maar telkens unieke content.
De nieuwste AI-tools stellen je in staat om advertenties op videoplatforms continu uniek te laten zijn, doordat er AI-gegenereerde beelden aan worden toegevoegd die relevant zijn voor de desbetreffende gebruiker. Zo kun je een auto door straten laten rijden die op het centrum van Amsterdam of Utrecht lijken, in plaats van in de Zwitserse bergen. Je hoeft daar geen dure cameraman meer voor op pad te sturen.
Nieuwe commercials kun je met de kracht van AI in oneindig veel varianten knippen, op basis van alle denkbare beeldbronnen waaruit AI kan putten. Je kunt ze direct koppelen aan je eigen merkstijl, waardoor het resultaat herkenbaar is en aansluit op je merk. Op die manier kun je doorlopend optimaliseren met al het beschikbare zijnde bestaande materiaal.
De techniek is op dit moment nog beperkt tot stilstaande beelden – je kunt een video dan dus verrijken met unieke stills die aansluiten op jouw branding en waarin jouw producten zijn verwerkt – maar ontwikkelt zich stormachtig. Spoedig kun je je producten en diensten probleemloos in alle denkbare scenario’s en taferelen presenteren in telkens unieke advertentievideo’s.
Waarde creëren met AI: pak het slim aan
Zoals gezegd: bijna alle bedrijven willen ‘iets’ met AI. Het is op zich goed om AI te willen omarmen en voorop te lopen, maar doe het op een manier waarbij je nadenkt over hoe een AI-toepassing je bedrijf kan laten groeien. Denk ook aan de IT en data-infrastructuur die je daarvoor nodig hebt. Pak het, kortom, aan met een doordachte strategie, in plaats van lukraak wat AI-tools te kopen, want dat kan ieder bedrijf.
Je doel moet niet zijn om AI in te zetten: je doel moet zijn om het effectief in te zetten en daarbij meer waarde te creëren dan je concurrent doet. Je moet nadenken over toepassingen en use cases en hoe je daarin het echte verschil kunt maken. Wat zijn waardevolle toepassingen voor AI binnen jouw bedrijf?
Over de auteur: Michael Ossendrijver is CGO bij Incubeta.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond