-

Zoekwoordenonderzoek: Zo vind je de ‘winnaars’

Heb je enig idee wat erbij komt kijken om hoog te scoren in Google? Veel website-eigenaren en marketeers onderschatten dit enorm.

Toch is het simpel…

Je hoeft alleen maar de beste webpagina te maken over jouw onderwerp van alle webpagina’s die er al zijn…

‘Dat klinkt als veel werk’, hoor ik je zeggen. Klopt. Dat is het zeker. Ik zei ook niet dat het makkelijk was toch?

En dan is het natuurlijk helemaal zonde wanneer je al dat werk ook nog eens voor niets doet, omdat je geen goed zoekwoordenonderzoek hebt gedaan. Prima artikel, maar alleen jammer dat niemand het kan vinden, omdat je niet de juiste zoektermen op de juiste manier en de juiste plekken gebruikt.

Daarom staat aan de basis van alle goede online content een gedegen zoekwoordenonderzoek. En daar komt anno 2016 heel wat meer bij kijken dan een jaar of vijf geleden.

In dit artikel neem ik je mee door de vier fases van een gedegen zoekwoorden onderzoek:

  • Zoekwoorden onderzoek fase 1: Inventariseren
  • Zoekwoorden onderzoek fase 2: Brainstormen
  • Zoekwoorden onderzoek fase 3: Analyseren
  • Zoekwoorden onderzoek fase 4: ‘Winnaars’ bepalen

Als je voor al je content deze stappen doorloopt, zul je zien dat je zoekverkeer je stoutste verwachtingen overtreft.

Zoekwoorden onderzoek fase 1: Inventariseren

Om te bepalen waar je naartoe wilt, moet je eerst weten waar je staat. Onderzoek daarom eerst de zoekwoorden waarop mensen je website nu al vinden.

Gebruik daarvoor Google Search Console (voorheen Webmaster Tools). Want een van de handige tools binnen Google Search Console is de zoekanalyse. Daarin zie je op welke zoektermen jouw website nu al gevonden wordt.

google-search-console-640

De informatie is heel uitgebreid. Zo kun je sorteren op zoekopdrachten, maandelijks zoekvolume, CPC (cost per click), klikken naar je website, CTR (doorklikratio) en je gemiddelde positie. Een overzicht van de zoekwoorden waarop je website nu al vindbaar is, is onmisbaar voor een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Tip: koppel Google Search Console aan Google Analytics en je hebt deze gegevens altijd bij de hand in Google Analytics. De video hieronder legt uit hoe dit te doen:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Zoekwoorden onderzoek fase 2: Brainstormen

Fase twee van je zoekwoorden onderzoek is brainstormen. Dit is hoofdzakelijk handwerk. Maar geen zorgen, verderop in het zoekwoordenonderzoek ga je ook aan de slag met handige tools.

Maar eerst dus die brainstorm. Verplaats je in je doelgroep en vraag je af hoe je zelf zou zoeken. Of nog beter: praat met klanten, prospects, vrienden en relaties over hoe ze zouden zoeken naar het onderwerp waarover je wilt schrijven. Pas wel op dat je de antwoorden niet teveel stuurt. Stel daarom neutraal geformuleerde open vragen zoals: “Waar zou jij op zoeken als je beter wilt leren bloggen?”

Noteer alle zoekwoorden waarvan je denkt dat je ze goed in je tekst kunt verwerken.

Zet ze eventueel in een spreadsheet in een kolom onder elkaar. Dan kun je later aantekeningen in de kolommen ernaast zetten die je helpen bij het kiezen van de beste zoekwoorden.

Typ de zoekwoorden die je hebt bedacht vervolgens in Google en let op de auto-suggest-functie. Dat geeft je een aardig beeld van de zoekopdrachten die Google vaker krijgt. Dit zijn dus waarschijnlijk zoekwoorden die veel mensen gebruiken.

Tip: gebruik de Keyword Suggest Tool van SEOchat. Die gebruikt naast Google ook Bing, Amazon en Youtube. Handig, want Bing is nuttig als ‘second opinion’, Amazon voor zoekwoorden met een koopintentie (buyer keywords) en Youtube is een prima bron voor ‘how to’ zoekwoorden. En dat kan mooi van pas komen als je mikt op ‘rich answers’. Alternatief: Übersuggest.io. Andere alternatieven: Google Images, Shopping en News.

Let ook op de advertenties boven en onder de zoekresultaten. De adverteerders hebben vaak zelf al veel onderzoek gedaan naar welke zoekwoorden goed werken. Dus als je in die advertenties relevante zoekwoorden ziet, bewaar die dan gelijk ook.

Een andere handige gratis tool is Google Trends. Hier kun je de populariteit van bepaalde zoekwoorden opzoeken vanaf 2004. Heel interessant om te zien of de belangstelling voor een bepaalde zoekterm toeneemt of afneemt.

In dit voorbeeld heb ik de zoekzin waar ik me met deze blogpost op richt vergeleken met een paar varianten:

google-trends-zoekwoorden-640

Klik op de afbeelding of deze link om deze vergelijking in te detail te bekijken.

Zoals je kunt zien heeft het zoekwoord ‘zoekwoorden’ een veel hoger zoekvolume dan de varianten bestaande uit twee woorden: ‘zoekwoorden onderzoek’, ‘zoekwoorden analyse’, ‘seo onderzoek’ en het samengestelde woord ‘zoekwoordenonderzoek’. Uit deze analyse blijkt dat ‘zoekwoorden onderzoek’ de meest aantrekkelijke optie is, al doet zoekwoorden analyse er nauwelijk voor onder. De trend spreekt echter in het voordeel van ‘zoekwoorden onderzoek’.

google-trends-gerelateerde-zoekopdrachten-640

Ook handig van Google Trends is het overzicht van gerelateerde zoekopdrachten, zoals te zien in de afbeelding hierboven.

Google Trends is ook geschikt om seizoensgebonden zoekwoorden te vinden en te beoordelen. Denk aan zoekwoorden rondom typische zomer of winter activiteiten. Een sprekend voorbeeld is Sinterklaas:

google-trends-sinterklaas

Vaak kan het bij seizoensgebonden zoekwoorden interessant zijn om te zoeken naar correlaties met andere zoekwoorden. Een mooi voorbeeld is weer Sinterklaas, maar nu met de tool Google Correlate. Dat levert bijvoorbeeld deze correlatie op met de zoekterm ‘recept speculaas’:

google-correlate-sinterklaas-recept-speculaas

Seizoensgebonden trends en correlaties zijn vooral interessant om te gebruiken bij paid search en social media marketing.

Zoek naar synoniemen. Gebruik een online tool als Synoniemen.net om varianten op je zoekwoorden te vinden. Zet de synoniemen die je aanspreken in de spreadsheet.

Vul je spreadsheet aan met de nieuwe zoekwoorden waar je zelf brood in ziet.

Denk aan de ‘long tail’

’Long tail’ zoekwoorden zijn korte zinnetjes die een concrete zoekintentie weergeven. Het zoekvolume op dergelijke zoekzinnen is uiteraard lager dan van enkelvoudige zoekwoorden. Dat zagen we hierboven al bij Google Trends: de zoekterm ‘zoekwoorden’ heeft een veel hoger zoekvolume dan de zoekterm ‘zoekwoorden onderzoek’. Nog specifieker en daarmee dus ‘long tail’ zijn zoekzinnetjes als ‘zoekwoorden onderzoek tool’, ‘voorbeeld zoekwoorden onderzoek’ en ‘zoekwoorden onderzoek kosten’.

keywordshitter

Long tail zoekwoorden kun je ook vinden via dit tooltje met de ietwat bizarre naam: Keywordshitter. Dit tool ‘poept’ aan de hand van jouw focus-zoekwoord en je lijst met varianten nog een hele ‘shitload’ aan langere zoekzinnen uit. Misschien dat je er nog een paar pareltjes tussen vindt.

Let op de zoekintentie

Zoekvolume zegt natuurlijk niet alles. Sommige zoekwoorden zijn, ook al hebben ze minder zoekvolume, toch waardevol. Mensen die zoeken op termen als ‘X-Men Apocalypse film online kijken, ‘kopen vrijwel nooit iets, schrijven zich nergens voor in. Mensen, daarentegen, die zoeken op ‘X-men Apocalypse DVD online kopen’ zijn natuurlijk een stuk interessanter indien je de DVD verkoopt.

Verder is het een goed idee om content te schrijven rondom een bepaalde zoekintentie. Dus niet alleen op een hoofdzoekwoord. Vroeger maakten SEO’s vaak tientallen verschillende pagina’s aan om elke variatie van het hoofdzoekwoord af te dekken. Dat is in deze tijd van Google Panda niet meer nodig. Schadelijk zelfs. Google herkent bovendien de meeste synoniemen en spel- en typfouten, dus die hoef je niet meer af te vangen. Kortom: beter één hele goede pagina rondom een bepaalde zoekintentie, dan een reeks matige pagina’s om alle varianten te dekken.

Zoekwoorden onderzoek fase 3: Analyseren

Je hebt nu een lijst met zoekwoorden waarvan je denkt dat jouw doelgroep die gebruikt om naar jouw onderwerp te zoeken. Nu is het zaak het kaf van het koren te scheiden. Zoekwoorden waar in de praktijk niemand op zoekt, zijn niet de moeite waard om voor te optimaliseren.

Dus gaan we per zoekwoord bekijken hoeveel zoekvolume het heeft in Google. Ook interessant om te weten is hoeveel adverteerders van Google Adwords op jouw zoekwoorden bieden. Dat geeft een indicatie van hoe waardevol een klik vanaf een bepaald zoekwoord is.

Zoekwoordplanner-volume-overzicht-640

Hiervoor kun je de gratis Keyword Planner tool van Google Adwords gebruiken. Deze geeft een overzicht van het zoekvolume per zoekwoord, hoe sterk de concurrentie is en – heel interessant – hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen voor een klik. Deze informatie is super waardevol, echter je kunt er beter niet blind op varen, want Google laat je niet het hele verhaal zien. Volgens Rand Fishkin van Moz verbergt Google Adwords bepaalde resultaten en tonen ze bij voorkeur termen die zich goed lenen voor Adwords advertenties. In de video hieronder legt hij het uit.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Daarom raad ik je aan om, als je serieus met zoekmachine-optimalisatie aan de slag wilt gaan, een betaalde dienst te overwegen. De beste vier zijn naar mijn mening:

Deze diensten zijn niet goedkoop. Zelf heb ik voor Ahrefs gekozen, omdat hun dienst vergeleken met de anderen razendsnel is. Volgens eigen zeggen spidert Ahrefs bijna een derde van wat Google spidert. Dat is dus gigantisch. Het prijskaartje van 99 dollar per maand is niet gering, maar het is het wel waard.

Zoekwoorden onderzoek fase 4: ‘Winnaars’ bepalen

Stel, je wilt bij de top 10 eindigen van de New York City Marathon. Hoe hard zou je daarvoor moeten trainen? Wat zou je daar allemaal voor moeten doen en laten? Onbegonnen werk voor de meesten van ons, toch?

Voor het leeuwendeel van de ruim 50.000 deelnemers aan de New York City Marathon is het doel natuurlijk niet om in de top 10 te eindigen. De 42 kilometer en 195 meter uitlopen is al zwaar genoeg.

Maar bij SEO heb je niet veel aan een plek buiten de top 10. Leuk dat je pagina geïndexeerd is, maar als je op plek 49 staat, zullen niet veel mensen je vinden. Laat staan als je niet voorkomt in de eerste 100 zoekresultaten. Dan ben je feitelijk onzichtbaar.

Winnen is belangrijker dan meedoen

Bij SEO is winnen dus wel degelijk veel belangrijker dan meedoen. En daarom heb je er meer aan om kleine wedstrijden te winnen dan om bij grote wedstrijden te figureren. En dat is waarom deze vierde fase van je zoekwoorden onderzoek zo belangrijk is.

Want om een realistische inschatting te maken van je kansen om voor bepaalde zoekwoorden de top 10 resultaten van Google te halen, moet je eerst weten hoe sterk de concurrentie is.

Daarom is het cruciaal om van alle zoekwoorden waarvoor je overweegt te optimaliseren eerst een inventarisatie te maken van de kracht van alle pagina’s in de top 10. Als je denkt dat je in staat bent om een pagina te maken die beter is dan de pagina op plek 10 of de pagina’s daarboven, dan heb je een mogelijke winnaar in handen.

Hoe bepaal ik mijn kansen op een top 10 resultaat?

Bij het bepalen van jouw kansen op een top 10 resultaat voor een bepaalde zoekterm spelen een aantal factoren een belangrijke rol. Namelijk:

  • Domain rank/authority (DR). Dit is een waarde die gevestigde SEO tools als Moz, Majestic en Ahrefs geven aan een domein.
  • URL rank/authority (UR). Dit is een waarde die gevestigde SEO tools als Moz, Majestic en Ahrefs geven aan een URL (specifieke pagina).
  • Backlinks. Het aantal en de kwaliteit van de externe domeinen en pagina’s die naar een pagina linken.
  • On-page optimalisatie. Het juiste gebruik van zoekwoorden in de URL, de metadata en de content van de pagina.

Om je kansen realistisch in te schatten, moet je op de eerste plaats natuurlijk goed weten waar je zelf staat. Als je in staat bent een marathon te lopen binnen drie uur, sta je er heel anders voor dan wanneer je met moeite vijf kilometer rustig kunt joggen.

Domain rank vergelijken

Zoek daarom eerst de DR op van je eigen domein. Zelf gebruik ik daarvoor Ahrefs. Deze ranked op een schaal van 0 tot 100. Alles onder de 30 ziet Ahrefs als zwak. Tussen de 31 en 70 als gemiddeld en boven de 70 als sterk. Vergelijk: Google scoort 96, Facebook zelfs 100.

Maar er zijn ook gratis tools beschikbaar, zoals Website Authority Checker. In de video hieronder legt Moz uit hoe zij hun Domain Authority score bepalen:

https://www.youtube.com/watch?v=X8VHEbKkMC8

Hoe hoger je DR, hoe beter je kansen om hoog te scoren met zwaar beconcurreerde zoekwoorden. En omgekeerd geldt natuurlijk: hoe lager je DR, hoe moeilijker het zal zijn om hoog te scoren.

Het eerste waarnaar je daarom kijkt, is de DR van de pagina’s in de top 10 resultaten van Google voor de zoekwoorden waarop je graag vindbaar wilt zijn. Heeft jouw domein een DR van 20 en staan in de top 10 alleen maar domeinen met een DR van boven de 50? Dan gaat het je in principe nooit lukken om daar tussen te komen. Is het verschil niet zo groot, zeg maximaal 10 punten, dan kun je nog wel winnen indien jouw pagina meer sociale signalen kent en/of een betere doorklik ratio (CTR) dankzij een goede meta titel en omschrijving.

Zoek dan beter door tot je een zoekresultaat vindt waarvan in de top 10 meerdere domeinen staan met een DR van onder de 40. Jouw kansen zijn dan aanzienlijk beter.

De UR zegt op dit moment niet zoveel, want je hebt de pagina nog niet gemaakt. Dus weet je de UR van je pagina nog niet. Maar als de UR’s van de top 10 pagina’s niet zo hoog zijn, geeft dat ook een indicatie.

Backlinks analyseren

Wel heel belangrijk zijn het aantal backlinks die de pagina’s hebben. Zijn er meerdere pagina’s in de top 10 met 0 backlinks, dan is de kans dat jouw pagina vanaf het begin al goed kan scoren heel realistisch. Hebben de meeste pagina’s al meerdere backlinks, analyseer dan de kwaliteit van die backlinks. Zijn ze afkomstig van websites met veel aanzien en een hoge DR? Dan zal het een stuk lastiger zijn om ze voorbij te streven. Maar komen de backlinks van websites met een lage DR of zijn het ‘nofollow’ links? Dan wordt het alweer een stuk eenvoudiger.

Hoe dan ook zul je nu zelf ook tijd moeten besteden aan ethisch verantwoord linkbuilding om ze te kunnen verdringen. Dit is dus een goed moment om je af te vragen of je die tijd en moeite wel wilt investeren.

On-page optimalisatie

Hebben de concurrenten het zoekwoord letterlijk in de titel tag? Zo nee, dan is dit een teken van zwakke competitie. Titel tag lijkt nog steeds het meest belangrijke on-page element te zijn. Indien concurrenten deze niet goed benutten en jij wel, heb je zeker een dikke voorsprong.

Ranken er websites die eruit sterk verouderd uitzien? Maken ze gebruik van een zoekmachine-onvriendelijke URL-structuur zoals site.nl/postid=?47374747, dan zijn dat ook signalen dat de concurrentie zwak is.

Tenslotte: Je bent nooit klaar

Wanneer je nieuwe content creëert, gaat daar voortaan altijd een gedegen zoekwoorden onderzoek aan vooraf. Maar ook bestaande content kun je periodiek onder de loep nemen. Zoals je kunt zien in Google Trends, veranderen de zoektermen die mensen gebruiken na verloop van tijd.

Maak er daarom een gewoonte van om regelmatig in Google Search Console te kijken naar je zoekwoorden. Helemaal handig is een tool als Rank tracker van Ahrefs. Die houdt van dag tot dag bij wat je zoekposities zijn voor de zoekwoorden die jij belangrijk vindt. Je ziet dan direct wanneer je zoekpositie voor een bepaald zoekwoord daalt of juist stijgt.

Met dank aan Romano Groenewoud van SEOGeek voor zijn bijdrage aan de totstandkoming van dit artikel.

Deel dit bericht

9 Reacties

Tom Vledder

Zeer interessant artikel. Het wordt steeds belangrijker en lastiger om op relevante zoektermen organisch goed vindbaar te zijn. Al is het ten eerste omdat de opmaak van de SERP pagina de laatste periode drastisch is veranderd. Eerst van 3 naar 4 advertenties boven de vouw. En de nieuwste ontwikkeling drukt de organische resultaten nog een stukje verder naar beneden. Zie https://www.adena.nl/blog/adwords-tekstadvertenties-worden-groter/

Michelle

Nog een tip:
Lukt het niet om een stevig backlinkprofiel te maken en wil je snel hoog scoren in Google, neem dan deel aan Google Adwords. Websites die deelnemen aan Google Adwords krijgen gegarandeerd ook hogere posities toebedeeld in de organische resultaten. Google wil immers goede betalers niet kwijt en stelt ze daarom tevreden door organische resultaten ook hoger te plaatsen. Check zeker eens de posities van websites die deelnemen aan Adwords met die van websites die niets doen met Adwords, het zal je verbazen.

Sjoerd

@Michelle .. denk je het echt?

Michelle

Yep, ik zou zeker een keer vergelijken als ik jou was.

Sjoerd

Grootste onzin die er is. Kom maar met voorbeelden waaruit blijkt dat het anders is.

Paul

@ Michelle

Beter ga je naar huis

Eric van Hall

@Michelle Google verdient met Adwords juist aan de bedrijven die het niet lukt om hoog in de organische resultaten te scoren. Als Google die zou bevoordelen in de organische resultaten, schieten ze zich twee keer in de voeten: 1) Adverteerders hebben minder reden om te adverteren. 2) Gebruikers vertrouwen de organische resultaten niet meer. Beide punten zijn nadelig voor Google. Dus ik ben het met de overigen hier eens dat je bewering volstrekt ongefundeerd is.

Martijn

Wauw, wat een duidelijk geschreven artikel met een goede opbouw. Dit zijn tips waar we écht wat mee kunnen. Bedankt!

Kevin Louwers - OnlineToekomst.nl

Super artikel! Heb hier een aantal nieuwe tips uit gehaald over het belang van Long Tail en ga daar de komende periode op richten.

Dat is iets waar ik als startende ondernemer veel profijt van had kunnen hebben als ik het in het begin toe was gaan passen…

Thanks!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond