Case: Content op maat voor elke bezoeker
DPG Media wilde de volgende stap in marketing automation zetten. Een nieuw software platform creëert voor elke bezoeker automatisch passende content op basis van real-time data.
DPG Media is een van de grootste mediabedrijven van Nederland, met merken als de Volkskrant, Trouw, AD, Autoweek, Libelle, Donald Duck en vtwonen. Deze merken bereiken gezamenlijk 13,5 miljoen mensen per dag. Om belangstellenden een abonnement van een van de DPG Media merken op maat te kunnen verkopen, ging DPG Media op zoek naar een digitale partner om een volgende stap te nemen in marketing automation.
Dit paste ook geheel binnen de digitale strategie van DPG Media. Om abonnees te werven, ontwikkelde DPG Media, soms samen met externe bureaus, hele pagina’s met acties, flyers, brieven en tv-campagnes. Dat zijn tijdrovende en dure trajecten. Dat moest slimmer en efficiënter kunnen, vonden ze.
Snakeware
Gedurende deze selectie kwam Snakeware als hybride bureau meermaals bij DPG Media aan tafel. Wij bouwen al sinds 1995 digitale oplossingen voor merken als Dirk van den Broek, DekaMarkt, Vomar, Batavus en Koga. Ook ontwikkelden we een eigen softwareplatform Snakeware.Cloud, voor het snel, veilig en schaalbaar bouwen en beheren van digitale producties. Dat gaf voor DPG Media de doorslag. Temeer omdat dit perfect paste binnen de ‘Best of Breed’ strategie.
In het diepste geheim werkten we samen aan de ideale oplossing. Echte 1-op 1 marketing scrum je niet zomaar op een maandagochtend bij elkaar. We zijn met DPG Media en een derde partij (Datanext) eerst om de tekentafel gaan zitten: Hoe matchen we al die data zo met onze software dat marketeers van DPG Media deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk kunnen inzetten? En hoe zorgen we ervoor dat de bezoeker direct het resultaat ziet? Een content item, banner of aanbieding moet direct verschijnen, niet na drie seconden. Dat voortraject duurde uiteindelijk een half jaar. We begonnen in 2018 en versie 1.0 was in 2019 af. Die tijd was nodig om het gebruiksgemak en de snelheid te krijgen die we wilden om een nieuwe manier van denken en werken rond MACH (Microservices, Api, Cloud, Headless) te introduceren. Marketeers zijn gewend om alles zelf in een CMS vorm te geven. De kracht van dit model is dat de juiste content automatisch op het juiste kanaal wordt getoond op basis van data. Daarop moesten ze leren vertrouwen.
MADAM
De uiteindelijke oplossing kreeg de naam MADAM mee: Market Automation Digital Asset Manager. MADAM dat zowel werkt op Microsoft Azure als op Amazon Web Services, en gebruikmaakt van allerlei API’s, is in staat dynamische contentpagina’s te serveren. Het programma is via het Customer Data Platform gekoppeld aan diverse databronnen van DPG Media, waardoor het continu wordt gevoed met real-time data uit alle voor DPG Media relevante bronnen. Marketeers van de uitgeverij zetten de grote lijnen van de campagne uit en maken zelf de frontends op basis van de nieuwste frameworks. Door de MADAM-API aan te spreken en slimme algoritmen toe te passen, krijgen bezoekers echt relevante en persoonlijke aanbiedingen voorgeschoteld.
Actuele interesse
En dat is best revolutionair want normaal gesproken zijn content items, banners en aanbiedingen lang van tevoren uitgedacht. Dit systeem stelt marketeers in staat om te werken aan werkelijke 1-op-1-marketingcampagnes, op basis van actuele interesses van bezoekers. Ook kunnen zij de campagnes voortdurend optimaliseren, waarbij de inzichten versnellen. Het is een nieuwe en vooral slimme vorm van digitale dienstverlening die veel meer omvat dan alleen het bouwen van een website of koppeling. Met MADAM leveren we hele kleine micro services: slimme contentpagina’s, headers, banners, formulieren, footers die door de juiste datamatch instant naar het oog van de doelgroep wordt gebracht.
En dat biedt veel mogelijkheden, ook buiten de mediawereld. Door content en intelligence tegelijk aan te bieden, kunnen we op ieder platform in iedere sector bezoekers matchen en hen de juiste advertenties tonen.
‘De Verslimmers’ is een serie over de manier waarop Nederlandse digitale bureaus de wereld om ons heen steeds een beetje slimmer maken. De serie is een initiatief van Dutch Digital Agencies (DDA). De Verslimmers gaat niet over bits en bites, maar over het faciliteren van mensen en hun behoeftes.
Verslimmers deel 1: Hoe Chicago bewoners betrok bij hun buurt
Verslimmers deel 2: Digitaal spelbord helpt jeugdhulpverleners bij de besluitvorming
Over de auteur: Ate van der Meer is Chief Commercial Officer en mede-eigenaar van Snakeware
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Diederik Martens - Chapman Bright
Leuk artikel Ate. Toevallig met Joachim van t Wout gewerkt? Hij is verantwoordelijk voor CRM en Marketing Automation daar. Wellicht eens sparren over B2B content marketing? Wij zitten niet in de content en campagnes zelf, maar veel van onze klanten hebben wel behoefte aan goede content en bijpassende strategie. Groeten,