Champ geeft on-demand sporten nieuwe draai: van professional tot amateurclub op het platform
In een relatief jonge markt geeft Champ een eigen draai aan het populaire fenomeen van on-demand sporten. Hoe kwam het daartoe? Onder leiding van de oprichters van Couverts werkt de marktplaats aan een bredere rol: naast het professionele sportaanbod trekt het ook verenigingen en amateur sportclubjes naar zich toe. Om die zo aan een flexibele achterban te helpen.
Van een afstand bezien past Champ naadloos in de tijdgeest van nu. Door de sportactiviteiten van plusminus 2500 aanbieders op één platform bij elkaar te brengen spreekt het de moderne sporter aan. Die boeken online en op afroep een yogales, bootcamp of sluiten zich al dan niet eenmalig aan bij een clubje racefietsers. Het bedrijf verwacht daarmee onder meer de multi-sporter aan te spreken: niet te porren voor een sportabonnement, wel om op een zelfgekozen moment allerlei activiteiten uit te proberen. De ene week kitesurfen, vervolgens een hockeytraining of hardloopklasje. Ook hier neemt de flexibiliteit van on-demand boeken en alleen nog maar betalen naar gebruik toe, zo is het idee.
Grootste reservebank van Nederland
De in grote steden populaire platformen Onefit en ClassPass bewijzen op enigszins vergelijkbare manier het succes van zo’n formule. Geen gekke gedachte dus. Toch zien Michiel Huisman en Paul Wiertz als mede-oprichters van Champ (en voormalig eigenaren van Couverts, exit TripAdvisor) een andere rol voor zichzelf weggelegd. Zo werkt het niet met een abonnementsmodel voor een beperkt aantal sportlocaties, maar laat het sporters betalen per activiteit of training. Het bedrijf wil sporters niet beperken in hun keuze en alle vrijheid geven iets te vinden dat past bij hun smaak.
Een deel van de activiteiten is bovendien gratis. Veel liever dan een marktplaats omschrijft het zich dan ook als parapluplatform waarop het totale Nederlandse sportaanbod samenkomt. Van professionals, verenigingen en liefhebbers – van de lokale fitnessketen tot aan een terugkerend frisbee-evenement. Voor de sportscholen en professionals is het een kans om een nieuwe doelgroep aan te spreken, bij verenigingen ontstaat daarmee een flexibele laag van ‘leden’: zogezegd de grootste reservebank van het land. Voor de zoveelste keer een middenvelder tekort? Champ zou zomaar het ontbrekende puzzelstukje kunnen leveren.
‘Net kinderen: we willen leren’
De vraag is waarom het bedrijf een eigen draai heeft gegeven aan een fenomeen dat op zich goed werkt. Het antwoord op die vraag is te vinden in de opvallende samenwerking met Born05. Behalve als creatief uitvoerder is het bureau initiatiefnemer en aandeelhouder. Als commercieel directeur leidt Jurriaan Duivenvoorden Born05 Ventures en ontwikkelt binnen deze tak eigen start-ups. Tijdens klantprojecten en in de gesprekken daarbuiten zag het bureau hoeveel innovatie er eigenlijk blijft liggen. Sindsdien werkt het bedrijf ideeën van eigen medewerkers of andere experts uit tot een minimaal product. Om het uiteindelijk op eigen benen verder te laten groeien.
“We brengen de wereld van bureaus en investeerders samen. Hoe kan een businessmodel eruit zien en wat vraag het van onze ontwerpers? Daarin zijn we net kinderen: we willen leren.”
Explore, design en optimize
Zo gebeurde het dat één van de bureauoprichters binnenstapte met een prangende vraag. Is het mogelijk om zo nu en dan te sporten, zonder vast te zitten aan een abonnement? Het liefst zou hij daarbij nieuwe mensen ontmoeten. Bestaat zoiets al of hoe zou zo’n dienst eruit kunnen zien? Het bleek de juiste aanzet tot een brainstorm, resulterend in een nieuw platform en onderneming.
Door de jaren heen is er een werkvorm ontstaan, een soort wasstraat, die bruikbaar is voor allerlei initiatieven, vertelt Timo Wilbrink – creative director bij het bureau en betrokken bij de ontwikkeling van wat Champ ging heten. In een klein halfjaar zijn binnen de design thinking-methodiek fases als explore, design en optimize doorlopen om snel een MVP neer te zetten.
Die periode heeft er mede voor gezorgd dat Champ een eigen visie heeft op on-demand sporten. Dat de behoeften van de sporters zelf zijn veranderd, was volgens Wilbrink vrij snel duidelijk. Interessanter werd het nog toen het betrokken team tijdens de verkenning stuitte op de breedte van de markt. Naast de welbekende ketens kent ons land talloze kleinere sportscholen, studio’s en natuurlijk verenigingen. En los daarvan zijn er minstens zoveel clubjes die zich minder professioneel organiseren. De gemene deler: ze weten slechts deels in te spelen op de behoeften. Voor de één betekent het minder klanten, voor de ander een leegloop van de sportvereniging.
Aanbodzijde
Het concept dat hieruit voortkwam is bewust klein opgezet, legt Duivenvoorden uit. Dat maakte het valideren van de propositie onder potentiële klanten gemakkelijker. “Zo leer je snel of iets het najagen waard is.” Toch heeft Born05 vrij snel daarna de ervaringsdeskundigen Michiel Huisman en Paul Wiertz aan boord gehaald om Champ uit te breiden. “Zij lieten ons direct inzien dat een marktplaats zonder een zo breed mogelijk aanbod gedoemd is om te mislukken. Je wil niet iemand uit Heerlen direct tijdens zijn eerste contact met Champ teleurstellen. Omdat de makers toevallig hebben besloten dat alleen de twee grootste steden ertoe doen.”
Daarmee kreeg met name de onboarding van aanbieders extra aandacht. Om het de digitaal onervaren sportaanbieders gemakkelijker te maken is er bijvoorbeeld voor gekozen om manuele onboarding aan te bieden. Een opvallende en arbeidsintensieve keuze: Champ neemt in zo’n geval alles uit handen. Op een later moment kan een sportclub er altijd nog voor kiezen om de eigen aanbiederspagina te claimen. “Dat betekent wel iets voor het design”, zegt Wilbrink. “De hoeveelheid content kan variëren. Hoe ziet een pagina er in minimale vorm uit?” Lachend: “Ook dan moet het voor een gebruiker aanvoelen als een geheel en niet als onsamenhangend zooitje.”
Nieuwe stap
Nu het platform een klein jaar live is en die focus voor volume aan de aanbodzijde heeft gezorgd, zet Champ een volgende strategische stap. Onder de vleugels van Huisman en Wiertz brengt het binnenkort een nationale Sport Cadeaukaart op de markt, te koop in 2800 winkels. Daarnaast heeft het de ambitie om onderdeel te worden van de vitaliteitsprogramma’s die bedrijven optuigen om hun medewerkers gezond te houden. Met de bredere rol die het bedrijf pakt dient zich ook de kans aan om het platform door te ontwikkelen. De vraag is bijvoorbeeld hoe het sportverenigingsleven verder is te integreren. Binnen het voetbal en hockey zijn daarover al gesprekken gaande, zo weet Duivenvoorden. “Daarmee zal het communitygevoel nog verder toenemen. Champ moet daarmee uitgroeien tot een startpunt voor sport en je laten zien dat bewegen niet zo ingewikkeld is. Want inderdaad: iedereen is een atleet.”
Over de auteur: Yoshi Tuk is freelance journalist en tekstschrijver.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond