Bureaus leveren omzet in, weinig M&A
Het gros van de Nederlandse bureaus leverde sinds 2022 tien à twintig procent omzet in en zijn daar nog niet van hersteld. Dat is de inschatting van M&A-specialist Brian Hirman van bureaugroep iO.
Het gros van de Nederlandse bureaus leverde sinds 2022 tien à twintig procent omzet in en zijn daar nog niet van hersteld. Dat is de inschatting van M&A-specialist Brian Hirman van bureaugroep iO.
Full service mediabureau Initiative, onderdeel van IPG Mediabrands, kondigt de benoeming aan van Edward Knol tot Managing Director, per 18 maart. Hij volgt Eva Hollander op.
Online Plastics Group (OPG), gespecialiseerd in online verkoop van kunststof platen op maat, heeft het digitale bureau Pixelpillow overgenomen.
WIM Creative Agency, het full-service bureau uit Veghel, neemt David Raakt over, het strategische creatieve bureau uit Uden. Hoewel de samenwerking direct van start gaat – David Raakt verhuist deze maand al naar het pand van WIM – zullen beide bureaus de komende twee jaar nog onder hun eigen naam blijven opereren.
Aspen Digital, het digital marketingbedrijf binnen de Outtask Group, neemt Digitl Sky, een toonaangevende Zuid-Afrikaans bureau, over. Met deze overname versterkt Aspen Digital zijn internationale positie en breidt het zijn diensten uit naar meerdere landen.
Digitaal bureau WINK kondigt de benoeming aan van David de Bruijn als Global Chief Creative Officer (CCO). De Bruijn heeft meerdere prijswinnende wereldwijde experiential campagnes geleid voor merken zoals Corona, Budweiser en NFL.
ACT.agency neemt The Post over, een bekroond contentbureau uit Zwolle. Met deze overname versterkt het bureau zijn aanwezigheid in de B2B-, onderwijs- en publieke sector. Klanten zoals PPG (Histor, Sigma), Achmea en Gemeente Zwolle worden voortaan bediend onder de ACT.agency-vlag.
Strix, een Europese digitale e-commercegroep in aanbouw, koopt het in Den Bosch gevestigde agency Sition om diens Shopware- en Shopify-expertise.
Het Groningse digitale marketingbureau Tomorrowmen stelt in de persoon van Erwin Manten zijn eerste CTO aan, om tegemoet te komen aan het groeiend aantal data- en techvragen.
De Engelse reclame- en marketinggroep WPP sluit een strategische samenwerking met Stability AI en investeert in het bedrijf.
Digitaal bureau Emakina ondergaat een rebranding en herpositionering. De Amerikaanse eigenaar EPAM maakt er ‘Empathy Lab’ van, wat een AI-first tech- en marketinglabel wordt.
Nederlandse marketingbureaus worstelen met het verhogen van hun productiviteit. Uit het Agencies Benchmark Report van Simplicate blijkt dat de gemiddelde productiviteit van de onderzochte bureaus in 2024 op slechts 55 procent bleef steken. De top 20 procent van de markt is echter in staat om een gemiddelde productiviteit van 67 procent te realiseren. Dit geeft aan dat er binnen de sector nog veel ruimte is voor groei en efficiëntieverbetering.
Na een intensief oriëntatietraject heeft KFC Nederland Abovo Maxlead geselecteerd als nieuwe full service media- en marketingpartner. Het bureau gaat KFC in het volledige crossmediale proces ondersteunen: van strategie tot executie, en van performance tot media.
Over twee weken, op vrijdag 7 maart, sluit de inschrijftermijn voor de Dutch Interactive Awards 2025. Bureaus kunnen tot die tijd hun beste werk van 2024 inzenden.
De Nederlandse creatieve industrie zal ook dit jaar weer op SxSW in Austin aanwezig zijn, vertegenwoordigt in CreativeNL De Londense zustereditie in juni laten ze dit jaar voorbij gaan.