More stories

Premium

Temu stopt Google Ads, app-ranking stort in

Shopping-app Temu heeft op 9 april alle Google Ads in de VS gestopt. Gevolg: de app keldert tot onzichtbare posities in de hitlijsten.

E-commerce

ABN Amro: Digitalisering sleutel tot productiviteitsgroei in retailsector

De Nederlandse retailsector staat aan de vooravond van een digitale versnelling. Dat blijkt uit de nieuwste Retailprognoses van ABN AMRO. Door aanhoudende personeelstekorten en stijgende kosten wordt digitalisering steeds belangrijker om de arbeidsproductiviteit te verhogen en relevant te blijven in een snel veranderende markt.

Retail
Premium

Online cross-border EU-markt groeit naar 275,6 miljard euro

In 2024 bereikte de totale online cross-border e-commerce binnen de EU een waarde van 275,6 miljard euro (exclusief reizen), goed voor een aanzienlijk aandeel van 36 procent van de totale e-commercemarkt.

Cross Border

Nieuwe investering in Glampings.com

Glampings.com, het boekingsplatform voor ‘glamorous’ campingvakanties in Europa, heeft een groeikapitaalinjectie opgehaald. Investeerders zijn onder andere Quantum Leap Capital – geleid door Mike de Boer (mede-oprichter KNAB) en André Grimbergen (oprichter Albelli) – en Bright Business van serieondernemers Bart van Went en Mike Verhoeven.

Travel

Orderchamp breidt uit van marktplaats naar B2B-platform

Orderchamp, vooral bekend als B2B inkoopmarktplaats voor retailers en merken, zet vandaag een volgende stap met de introductie van Orderchamp Cloud: een omgeving waarmee merken hun wholesale processen volledig kunnen digitaliseren, automatiseren en centraliseren.

E-commerce
Premium

Meer Nederlanders boekten via vakantieplatform

Het aantal Nederlanders dat een vakantie boekte via een vakantieplatform steeg afgelopen jaar met 18 procent. In de afgelopen drie jaar maakten 8,5 miljoen Nederlanders gebruik van zo’n platform. Booking.com is daarbij het populairst.

Travel
Premium

Retailsector ziet aantal vacatures met 25 procent dalen

Het aantal vacatures in de retailsector is het afgelopen jaar fors afgenomen. Uit een analyse van vacaturesite Indeed blijkt dat het vacatureniveau op 1 maart 2025 ruim een kwart lager lag dan een jaar eerder. Deze daling wijst op een verschuiving in de sector, die zich aanpast aan nieuwe technologieën, economische druk en veranderende personeelsbehoeften.

Recruitment
Premium

Kaufland Marketplace naar Frankrijk en Italië

Kaufland breidt zijn marketplace uit naar Frankrijk en Italië en bereikt daardoor tegen de 140 miljoen Europese online consumenten. De Duitsers positioneren hun dienst als lokaal alternatief voor Amazon en eBay.

E-commerce

PostNL neemt afscheid van CEO Herna Verhagen

Herna Verhagen, CEO van PostNL neemt op 15 april afscheid en draagt dan het stokje over aan haar opvolger Pim Berendsen.

Logistics

Nieuwe directie Mytheresa-groep na overname YOOX NET-A-PORTER

De Europese tak van luxewebwinkels binnen de Mytheresa-groep krijgt per eind deze maand een nieuwe directie en managementteam.

E-commerce

International Card Services betaalt te hoge vergoedingen voor ICS Go Card terug

Creditcarduitgever International Card Services (ICS) heeft maatregelen genomen om te hoge afwikkelingsvergoedingen voor banken terug te betalen. Dit gebeurt na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ICS had haar ICS Go Card onjuist geclassificeerd als kredietkaart, waardoor te hoge vergoedingen in rekening werden gebracht. De ACM ziet erop toe dat ICS de te veel ontvangen vergoedingen terugbetaalt en herhaling voorkomt.

Payment

CMO Omoda vertrekt

Marketingdirecteur Cees Hannema van kledingwinkel Omoda stapt na drie jaar op.

E-commerce
Premium

Chinese handelaren deinzen terug van Amazon VS

Chinese online verkopers moeten kiezen: óf ze verhogen de prijzen die ze op Amazon en Temu rekenen óf ze stoppen in de VS. Europa wordt dan de alternatieve markt.

Marketplaces
Premium

Levi’s: E-commerce groeit 13 procent

De digitale verkopen bij kledingfabrikant Levi Strauss groeide in de eerste maanden van 2025 met dertien procent. Het bedrijf verkoopt nu meer dan 50 procent via eigen kanalen.

Fashion
Premium

DNB: Vooral jongeren en ouderen pinnen vaker aan de kassa

Het aandeel pinbetalingen op het totale aantal betalingen aan de kassa bleef in 2024 onveranderd op 80 procent, maar bij bepaalde leeftijdsgroepen zijn er opvallende uitschieters. Vooral jongeren tussen 12 en 18 jaar en senioren tussen de 65 en 74 jaar rekenden vaker af met een pinpas, mobiele telefoon of smartwatch dan een jaar eerder. Dit blijkt uit onderzoek dat Betaalvereniging Nederland en DNB samen hebben uitgevoerd.

Payment